مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

video

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

sound

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

نسخه انگلیسی

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

بازدید:

657
مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

دانلود:

0
مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

استناد:

اطلاعات مقاله نشریه

عنوان

بررسی مقایسه ای عوامل مرتبط با آموزش بالینی اثر بخش از دیدگاه اساتید و دانشجویان

صفحات

 صفحه شروع 0 | صفحه پایان 0

کلیدواژه

ثبت نشده است

چکیده

 زمینه و هدف: با توجه به اینکه حدود 50% از دوره های آموزش رشته های پرستاری و مامایی صرف آموزش بالینی و درمانگاهی می شود، توجه به آموزش بالینی و ویژگیهای آن، بسیار با اهمیت می باشد. در این پژوهش به تعیین و مقایسه عوامل مرتبط با آموزش بالینی اثر بخش از دیدگاه اساتید و دانشجویان پرداخته شده است.روش و ابزار: پژوهش حاضر در مرحله اول به جهت تدوین علل سوروی جهت مقایسه دیدگاه ها توصیفی- تحلیلی بوده است. عوامل مرتبط با آموزش بالینی اثر بخش در پنج حیطه عوامل مرتبط با خصوصیات فردی فراگیر، عوامل مرتبط با برنامه ریزی آموزشی، عوامل مرتبط با مدرس بالینی، عوامل مرتبط با ارزشیابی بالینی، عوامل مرتبط با محیط بالین مورد بررسی قرار گرفت. تعداد 111 نفر از دانشجویان سال آخر پرستاری و مامایی و 46 نفر اساتید هیات علمی به شکل سرشماری انتخاب شدند. ابزار گرد آوری داده ها پرسشنامه بود که جهت تعیین اعتبار و اعتماد آن از روشهای اعتبار محتوی و آزمون مجدد تایید قرار گرفت. سوالات هر حیطه بر مبنای مقیاس لیکرت (خیلی کم، کم، تاحدی، زیاد، خیلی زیاد) با امتیاز 1، 2، 3، 4، 5 و محاسبه میانگین هر حیطه تدوین شد. تکمیل پرسشنامه ها در دانشکده و مراکز بهداشتی و درمانی وابسته به دانشگاه علوم پزشکی اصفهان صورت گرفت جهت تجزیه و تحلیل داده ها از روشهای آمار توصیفی (میانگین حداقل،حداکثر، انحراف، استاندارد) و استنباطی (آزمون تی) استفاده شده است.نتایج: امتیاز اساتیدبه خصوصیات فردی فراگیر (28/(4/23±0 و امتیاز دانشجویان به این حیطه (0/52±4/19) می باشد. امتیاز اساتید به مدرس بالین (4/24±0/28) و امتیاز دانشجویان به این حیطه (73/19/4±0)، امتیاز اساتید به محیط بالین(4/12±0/43)  و امتیاز دانشجویان به این حیطه (74/0±4/06) بود، در حیطه برنامه ریزی آموزشی امتیاز اساتید (40/4/34±0) و امتیاز دانشجویان به این حیطه (80/4/17±0) بوده است. امتیاز اساتید به حیطه ارزشیابی بالینی (48/4±0) امتیاز دانشجویان به این حیطه (81/0±95/3) بوده است. در مقایسه محیط بالین(59/P=0)، ارزشیابی بالینی (70/P=0)، مدرس بالین (65/P=0)، برنامه ریزی آموزشی (P1=0/6)، خصوصیات فردی فراگیر (64/P=0) دیدگاه ها تفاوت معنی داری را نشان نداد. از دیدگاه اساتید با عوامل مرتبط با برنامه ریزی آموزشی بود. در حالیکه دانشجویان عوامل مرتبط با مدرسین بالین، خصوصیات فردی فراگیر را، تواما به عنوان اولویت انتخاب نمودند.نتیجه گیری: نتایج حاصل از این پژوهش نشان داد که هر دو گروه این عوامل را بر آموزش بالینی موثر میدانند اما به نظر می رسد اساتید با بینشی عمیق، به برنامه ریزی آموزشی به عنوان عاملی موثر که تمامی حیطه های دیگر را به نوعی در بر میگیرد توجه نمودند در حالیکه دانشجویان با وقوف بر نیاز هایشان و درک نقش اساسی مدرس به تعیین این الویت پرداخته اند بی شک توجه به مولفه های موثر درآموزش بالینی و تربیت افراد ماهر در ارتقا سلامت جامعه موثراست.

استنادها

  • ثبت نشده است.
  • ارجاعات

  • ثبت نشده است.
  • استناددهی

    APA: کپی

    آتش سخن، گیتی، حسن زهرایی، روشنک، صالحی، شایسته، احسان پور، سهیلا، و حسن زاده، اکبر. (1384). بررسی مقایسه ای عوامل مرتبط با آموزش بالینی اثر بخش از دیدگاه اساتید و دانشجویان. مجله ایرانی آموزش در علوم پزشکی، 5(پیوست 14(ویژه نامه هفتمین همایش کشوری آموزش پزشکی))، 0-0. SID. https://sid.ir/paper/447129/fa

    Vancouver: کپی

    آتش سخن گیتی، حسن زهرایی روشنک، صالحی شایسته، احسان پور سهیلا، حسن زاده اکبر. بررسی مقایسه ای عوامل مرتبط با آموزش بالینی اثر بخش از دیدگاه اساتید و دانشجویان. مجله ایرانی آموزش در علوم پزشکی[Internet]. 1384؛5(پیوست 14(ویژه نامه هفتمین همایش کشوری آموزش پزشکی)):0-0. Available from: https://sid.ir/paper/447129/fa

    IEEE: کپی

    گیتی آتش سخن، روشنک حسن زهرایی، شایسته صالحی، سهیلا احسان پور، و اکبر حسن زاده، “بررسی مقایسه ای عوامل مرتبط با آموزش بالینی اثر بخش از دیدگاه اساتید و دانشجویان،” مجله ایرانی آموزش در علوم پزشکی، vol. 5، no. پیوست 14(ویژه نامه هفتمین همایش کشوری آموزش پزشکی)، pp. 0–0، 1384، [Online]. Available: https://sid.ir/paper/447129/fa

    مقالات مرتبط نشریه ای

    مقالات مرتبط همایشی

  • ثبت نشده است.
  • طرح های مرتبط

  • ثبت نشده است.
  • کارگاه های پیشنهادی






    مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources
    مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources
    مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources
    مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources
    مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources
    مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources
    مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources
    فایل موجود نیست.
    بازگشت به بالا
    telegram sharing button
    whatsapp sharing button
    linkedin sharing button
    twitter sharing button
    email sharing button
    email sharing button
    email sharing button
    sharethis sharing button