مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

video

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

sound

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

نسخه انگلیسی

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

بازدید:

1,171
مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

دانلود:

0
مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

استناد:

اطلاعات مقاله نشریه

عنوان

کاستی های آموزش بالینی در پرستاری از دیدگاه دانشجویان پرستاری

صفحات

 صفحه شروع 0 | صفحه پایان 0

کلیدواژه

ثبت نشده است

چکیده

 زمینه و هدف: پرستاران اعضای کلیدی در ارایه خدمات سیستم های بهداشتی درمانی هستند. انگیزه، توانمندی علمی و مهارتی و ارایه خدمات مراقبتی و درمانی برمبنای دانش و تجربه توسط این گروه در ارتقای سطح بهداشت و سلامتی جامعه نقش بسزایی دارد. اگرچه آموزش پرستاری در دنیا در مقایسه با آموزش پزشکی قدمت زیادی ندارد ولی در همین مدت کوتاه پیشرفتهای قابل توجهی داشته و امروزه این حرفه دارای دهها گرایش و تخصص است و شاغلین آن مدارج علمی متعددی راکسب نموده اند. با وجود این پیشرفتهای چشمگیر واقعیتها موید آن است که در زمینه تربیت پرستار بالینی آموزش پرستاری هنوز دستخوش کاستی های فراوانی است. شناسایی نیازها و تغییرات ضروری درآموزش پرستاری اولین گام دررفع نواقص و ارتقا کیفیت آن است این مطالعه با هدف شناسایی کاستی های آموزش بالینی از دیدگاه دانشجویان پرستاری انجام گرفته است.روش و ابزار: روش مطالعه غیرتصادفی بوده و 100 نفر از دانشجویان ترم سوم به بالا در مقاطع کارشناسی پیوسته و دانشجویان ناپیوسته پرستاری در دوره های شبانه و روزانه دانشکده پرستاری و مامایی خرم آباد در آن شرکت نمودند، اطلاعات بکمک پرسشنامه جمع آوری شد و پیشنهادات واحدهای نمونه جهت ارتقا کیفیت آموزش بالینی جمع آوری گردید.نتایج: یافته نشان داد که از دیدگاه دانشجویان عمده ترین مشکلات دانشجو در آموزش بالینی عبارتنداز طولانی بودن زمان کارآموزیهای روزانه و عدم وجود موارد جدید یادگیری بالینی که به انجام فعالیتهای تکراری غیرهدفمند منجر می شود، عدم آزادی عمل دانشجویان، فاصله زیاد دانشجو از فعالیتهای پژوهشی درمحیط بالین، استفاده از پرسنل بخش و یا مربیان کم تجربه درکارآموزی ها، تئوری گرایی در آموزش بالینی و اختصاص تکالیف زیاد و وقت گیر به دانشجو، استفاده از دانشجویان بعنوان نیروی کار جهت انجام امور رایج بخش ها، کمبود امکانات و تجهیزات در دسترس جهت انجام مراقبت علمی و صحیح ازبیمار، عدم وجود مکانی برای استراحت و یا تجدید قوای دانشجو و شرح وظایف نامناسب دانشجویان پرستاری در بخش بالینی.نتیجه گیری: اگر سیستم پرستاری بخواهد دگرگونی اساسی در ساختار آموزش باهدف تربیت پرستاران توانمند و با مهارت ایجاد کند لازم است بازنگری جدی در برنامه آموزش و اندیشه ها و باورهای مدرسین و مربیان پرستاری ایجادشود و بر پرورش اعتماد به نفس در دانشجویان، ایجاد ارتباط متقابل انسانی بین معلم و دانشجو و پرهیز از مقررات خشک نظامی که جزیی اساسی در آموزش پرستاری بوده است تاکید نمایند.

استنادها

  • ثبت نشده است.
  • ارجاعات

  • ثبت نشده است.
  • استناددهی

    APA: کپی

    پیامنی، شهلا، پیامنی، زهره، امینی، فریبا، و طولابی، طاهره. (1384). کاستی های آموزش بالینی در پرستاری از دیدگاه دانشجویان پرستاری. مجله ایرانی آموزش در علوم پزشکی، 5(پیوست 14(ویژه نامه هفتمین همایش کشوری آموزش پزشکی))، 0-0. SID. https://sid.ir/paper/447133/fa

    Vancouver: کپی

    پیامنی شهلا، پیامنی زهره، امینی فریبا، طولابی طاهره. کاستی های آموزش بالینی در پرستاری از دیدگاه دانشجویان پرستاری. مجله ایرانی آموزش در علوم پزشکی[Internet]. 1384؛5(پیوست 14(ویژه نامه هفتمین همایش کشوری آموزش پزشکی)):0-0. Available from: https://sid.ir/paper/447133/fa

    IEEE: کپی

    شهلا پیامنی، زهره پیامنی، فریبا امینی، و طاهره طولابی، “کاستی های آموزش بالینی در پرستاری از دیدگاه دانشجویان پرستاری،” مجله ایرانی آموزش در علوم پزشکی، vol. 5، no. پیوست 14(ویژه نامه هفتمین همایش کشوری آموزش پزشکی)، pp. 0–0، 1384، [Online]. Available: https://sid.ir/paper/447133/fa

    مقالات مرتبط نشریه ای

    مقالات مرتبط همایشی

  • ثبت نشده است.
  • طرح های مرتبط

  • ثبت نشده است.
  • کارگاه های پیشنهادی






    مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources
    مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources
    مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources
    مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources
    مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources
    مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources
    مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources
    فایل موجود نیست.
    بازگشت به بالا
    telegram sharing button
    whatsapp sharing button
    linkedin sharing button
    twitter sharing button
    email sharing button
    email sharing button
    email sharing button
    sharethis sharing button