مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

video

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

sound

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

نسخه انگلیسی

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

بازدید:

596
مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

دانلود:

0
مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

استناد:

اطلاعات مقاله نشریه

عنوان

بررسی دیدگاه اساتید بالینی درباره تاثیر ارایه فیدبک به اساتید طراح سوال و تهیه بانک سوال شخصی برای اساتید بر بهبود کیفیت آزمونها

صفحات

 صفحه شروع 0 | صفحه پایان 0

کلیدواژه

ثبت نشده است

چکیده

 زمینه و هدف: آزمونهای کتبی هنوز هم هسته مرکزی ارزشیابی دانشجویان پزشکی در دوره های بالینی را تشکیل میدهد. در اغلب دانشکده های پزشکی، حتی قبل از اجرای آزمونهای بالینی، یک آزمون چند گزینه ایی برای اطمینان از دانش پایه ایی فراگیران برگزار میشود. با توجه به کیفیت پایین اغلب این آزمونها، دانشکده پزشکی اصفهان کار آموزش و بهبود کیفیت طراحی سوال توسط اساتید بالینی را به گونه ایی غیر مستقیم و عملی تر انجام داد.روش و ابزار: دوره مقدمات پزشکی بالینی از سال 1381 اقدام به اجرای طرح ارایه باز خورد پس از هر ازمون به اساتید طراح سوال و تهیه بانک سوال نموده است. مراحل این طرح در واحد ارزشیابی دوره ICM و زیر نظر کارشناسان ارزشیابی اجرا میگردد. در مطالعه ای Cross-Sectional دیدگاه اساتید درگیر در این طرح مورد بررسی قرار گرفت.نتایج: یافته های پزوهش نشان دادکه تمامی اساتید بالینی(%100)  بر این باورند که اگاهی از نتایج ارزشیابی سوالات نقش مثبتی در بهبود کیفیت این آزمونها خواهد داشت. 77% آنان این روند را در بهبود Reliability آزمونها موثر میدانستند. 66% مایل بودندکه ارزشیابی سوالت اساتید دیگر در اختیار آانان قرار گیرد اما 44% آنان راضی بودند که سوالاتشان در اختیار دیگران قرار گیرد. همچنین 100% آنان مایل به دریافت جزوه کوچکی درباره اصول طراحی سوال بودند با اینکه 77% آنان قبلا در کارگاهی با این عنوان شرکت کرده بودند. 66% معتقد بودند که نظارت کارشناسان خطاهای احتمالی را کاهش خواهد داد.نتیجه گیری: در آزمونهای کتبی استفاده از سوالات مناسب و استاندارد از ضروریات است و Item Analysis  بیش از همه اطلاعات مفیدی را برای بهبود کیفیت آزمونهای MCQ در اختیار ما قرار میدهد. برای استفاده از نتایج تجزیه و تحلیل کمی و کیفی سوالات راهکارهای عملی باید اندیشیده شود. در این طرح کمبود وقت اساتید بالینی از طریق دخیل کردن افراد آموزش دیده در این کار جبران خواهد شد. آموزش اساتید نیز به طور غیر مستقیم و در خلال ایجاد بانک سوال شخصی برای آنان صورت میگیرد. در کنار ان استفاده از خودآموز نیز راه مناسبی برای آموزش اساتید خواهد بود. در طولانی مدت استفاده از سوالات مناسب بانک سوال منجر به افزایش پایایی آزمونها خواهد گردید.

استنادها

  • ثبت نشده است.
  • ارجاعات

  • ثبت نشده است.
  • استناددهی

    APA: کپی

    غلامی، وجیهه، و دادگسترنیا، محمد. (1384). بررسی دیدگاه اساتید بالینی درباره تاثیر ارایه فیدبک به اساتید طراح سوال و تهیه بانک سوال شخصی برای اساتید بر بهبود کیفیت آزمونها. مجله ایرانی آموزش در علوم پزشکی، 5(پیوست 14(ویژه نامه هفتمین همایش کشوری آموزش پزشکی))، 0-0. SID. https://sid.ir/paper/447521/fa

    Vancouver: کپی

    غلامی وجیهه، دادگسترنیا محمد. بررسی دیدگاه اساتید بالینی درباره تاثیر ارایه فیدبک به اساتید طراح سوال و تهیه بانک سوال شخصی برای اساتید بر بهبود کیفیت آزمونها. مجله ایرانی آموزش در علوم پزشکی[Internet]. 1384؛5(پیوست 14(ویژه نامه هفتمین همایش کشوری آموزش پزشکی)):0-0. Available from: https://sid.ir/paper/447521/fa

    IEEE: کپی

    وجیهه غلامی، و محمد دادگسترنیا، “بررسی دیدگاه اساتید بالینی درباره تاثیر ارایه فیدبک به اساتید طراح سوال و تهیه بانک سوال شخصی برای اساتید بر بهبود کیفیت آزمونها،” مجله ایرانی آموزش در علوم پزشکی، vol. 5، no. پیوست 14(ویژه نامه هفتمین همایش کشوری آموزش پزشکی)، pp. 0–0، 1384، [Online]. Available: https://sid.ir/paper/447521/fa

    مقالات مرتبط نشریه ای

    مقالات مرتبط همایشی

  • ثبت نشده است.
  • طرح های مرتبط

  • ثبت نشده است.
  • کارگاه های پیشنهادی






    مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources
    مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources
    مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources
    مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources
    مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources
    مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources
    مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources
    فایل موجود نیست.
    بازگشت به بالا
    telegram sharing button
    whatsapp sharing button
    linkedin sharing button
    twitter sharing button
    email sharing button
    email sharing button
    email sharing button
    sharethis sharing button