مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

video

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

sound

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

نسخه انگلیسی

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

بازدید:

6,527
مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

دانلود:

211
مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

استناد:

1

اطلاعات مقاله نشریه

عنوان

بررسی شکایات علیه پزشکان در سازمان نظام پزشکی کرمانشاه (84-1380)

صفحات

 صفحه شروع 74 | صفحه پایان 83

چکیده

 زمینه: شکایات پزشکی ضمن اتلاف انرژی, وقت و هزینه, منشا استرس قابل توجهی برای پزشکان می باشد. بررسی ها نشان می دهد که تا کنون مطالعه ای روی وضعیت شکایات پزشکی در استان کرمانشاه انجام نشده است. هدف مطالعه حاضر تعیین وضعیت شکایت پزشکی علیه پزشکان در سازمان نظام پزشکی کرمانشاه طی سال 84-1380 بود.روش ها: در این مطالعه توصیفی از نمونه گیری در دسترس استفاده شد و جامعه آماری آن پرونده های شکایات موجود در سازمان نظام پزشکی کرمانشاه از سال 84-1380 بود. اطلاعات مندرج در پرونده ها با استفاده از چک لیست هایی منطبق بر اهداف تحقیق و مورد تایید سازمان نظام  پزشکی استخراج گردید. اطلاعات اصلی شامل نحوه درمان, علت شکایت, فاصله اقدام درمانی تا شکایت و نتیجه قضاوت بود. از 544 پرونده ارجاعی به سازمان و مختومه  شده طی سال های 84-1380, فقط 462 پرونده, مطابق با اهداف پژوهش, دارای شرایط ورود به مطالعه بودند. داده ها با استفاده از آمار توصیفی تحلیل گردید. یافته ها: نتایج این بررسی نشان  داد که از 462 مورد, بیشترین  مورد (28.2%) مربوط به سال 1384 و کم ترین مورد (11.4%) مربوط به سال 1380می باشد. 95.8 درصد موارد علیه پزشکان بود که به  ترتیب مربوط به گروه زنان و زایمان (19%), ارتوپدی (14.7%), دندانپزشکی (13.1%) و جراحی  عمومی (11.1%) بود. در 65.2 درصد, مداخله به شکل جراحی بود. علل شایع شکایت شامل عارضه درمان (36.9%), فوت (24%), درمان  نا درست (13.8%) و نقص  عضو (12.3%) می باشد. نتیجه گیری: تعداد شکایات طی سال های مطالعه روند فزاینده ای داشته و نمی توان منکر قصور پزشکی به عنوان حداقل یک علت برای این افزایش بود. از طرف دیگر در بسیاری از موارد, شکایات فاقد دلیل و برهان بوده اند, این حقیقت حاکی از نا آشنایی مردم در مورد عوارض بیماری ها و درمان آن ها از یک سو و نقص پرونده  های پزشکی بیماران از سوی دیگر می باشد

استنادها

ارجاعات

  • ثبت نشده است.
  • استناددهی

    APA: کپی

    سیابانی، ثریا، عالی پور، علی اصغر، سیابانی، حسین، رضایی، منصور، و دانیالی، سیامک. (1388). بررسی شکایات علیه پزشکان در سازمان نظام پزشکی کرمانشاه (84-1380). مجله دانشگاه علوم پزشکی کرمانشاه (بهبود) (journal of kermanshah university of medical sciences)، 13(1 (پیاپی 40))، 74-83. SID. https://sid.ir/paper/447794/fa

    Vancouver: کپی

    سیابانی ثریا، عالی پور علی اصغر، سیابانی حسین، رضایی منصور، دانیالی سیامک. بررسی شکایات علیه پزشکان در سازمان نظام پزشکی کرمانشاه (84-1380). مجله دانشگاه علوم پزشکی کرمانشاه (بهبود) (journal of kermanshah university of medical sciences)[Internet]. 1388؛13(1 (پیاپی 40)):74-83. Available from: https://sid.ir/paper/447794/fa

    IEEE: کپی

    ثریا سیابانی، علی اصغر عالی پور، حسین سیابانی، منصور رضایی، و سیامک دانیالی، “بررسی شکایات علیه پزشکان در سازمان نظام پزشکی کرمانشاه (84-1380)،” مجله دانشگاه علوم پزشکی کرمانشاه (بهبود) (journal of kermanshah university of medical sciences)، vol. 13، no. 1 (پیاپی 40)، pp. 74–83، 1388، [Online]. Available: https://sid.ir/paper/447794/fa

    مقالات مرتبط نشریه ای

    مقالات مرتبط همایشی

  • ثبت نشده است.
  • طرح های مرتبط

  • ثبت نشده است.
  • کارگاه های پیشنهادی






    بازگشت به بالا
    telegram sharing button
    whatsapp sharing button
    linkedin sharing button
    twitter sharing button
    email sharing button
    email sharing button
    email sharing button
    sharethis sharing button