مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

video

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

sound

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

نسخه انگلیسی

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

بازدید:

1,617
مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

دانلود:

0
مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

استناد:

1

اطلاعات مقاله نشریه

عنوان

بررسی تاثیر کارگاههای آموزشی طرح درس در طراحی و کاربرد سطوح حیطه شناختی

صفحات

 صفحه شروع 0 | صفحه پایان 0

کلیدواژه

ثبت نشده است

چکیده

 زمینه و هدف: با توجه به اهمیت طرح درس در ساماندهی به فرآیند آموزش و تسهیل در یادگیری و گزارشاتی از موفقیت برگزاری کارگاههای آموزشی بر کمیت و کیفیت تدوین طرح درس و به منظور تعیین تاثیر برگزاری این کارگاهها در طراحی و کاربرد سطوح حیطه شناختی در اهداف اختصاصی، این تحقیق بر روی اعضا هیات علمی دانشگاه علوم پزشکی شهید صدوقی یزد طی سالهای 83 ـ 1382 انجام گرفت.روش و ابزار: این تحقیق به روش کارآزمایی بالینی از نوع مقایسه قبل و بعد بر روی تعداد 235 نفر از اعضا هیات علمی دانشگاه علوم پزشکی شهید صدوقی یزد انجام گرفت. کلیه این اعضا قبل و بعد از شرکت در کارگاه آموزشی طرح درس، کمیت و کیفیت طرح درس آنها بررسی و ثبت گردید. کارگاه آموزشی طرح درس به مدت 5 ساعت طی 14 دوره با محتوی آموزشی مشخص و مدرسین یکسان انجام بود گرفت. تاثیر کارگاه را بر اجزاء طرح درس شامل روش ارزشیابی، منابع و ماخذ، جدول زمان بندی و نیز بررسی اهداف از نظر سطوح حیطه شناختی شامل، دانش، درک مطلب، کاربرد، تجزیه و تحلیل ترکیب و ارزشیابی تعیین گردید. برای سنجش سطوح حیطه شناختی بر اساس طبقه بندی Blooms و اجزاء طرح درس بر اساس معیار الگوی طراحی آموزشی دانشگاه  Indianaانجام گرفت، برای کلیه معیارها نگارش اجزاء طرح درس به روش صحیح، ناصحیح و یا عدم نگارش به تفکیک قبل و بعد از آموزش کارگاهی طبقه بندی شدند و تاثیر کارگاه را بر اساس نگارش طرح درس به فرم صحیح، به فرم غلط و یا نداشتن با آماره MCNEMAR،S دانشکده های مختلف  نیز مورد بررسی قرارگرفت.نتایج: تحقیق روی تعداد 235 نفر با 251 طرح درس انجام گرفت. که 16 نفر دارای دو طرح درس بودند تعداد 174 نفر(74%) مذکر و 61 نفر (26%) مونث، تعداد 142 نفر (5/60%) استادیار و 132 نفر (2/56%) اعضا هیات علمی بالینی و 103 نفر (8/43%) اعضا هیات علمی گروه پایه بودند. قبل از آموزش (9/20%) طرح درس ها به شکل صحیح نگارش شده بودند،(12%) به شکل غلط و (1/67%) از طرح درس فاقد اجزاء طرح درس بودند. بعد از اجرای کارگاه آموزشی به تریب (3/49%) و (4/17%) و (3/34%) تغییر پیدا کرده بود. وضعیت کلی سطوح حیطه شناختی قبل از آموزش (7/31%) به نحوه صحیح افعال سطوح حیطه شناختی را بکار برده بودند، بعد از آموزش به (5/51%) تغییر پیدا کرد (P=0.001)، بیشترین موفقیت اجزاء طرح درس مربوط به ذکر روش تدریس و منبع و ماخذ و کمترین میزان موفقیت مربوط به تنظیم جدول زمان بندی درطرح درس بود. بیشترین مشکلات اجزاء طرح درس نداشتن جدول زمان بندی (9/72%). نداشتن مقدمه (2/56%) و نداشتن منابع و ماخذ (2/48%)بود. همینطور در سطوح حیطه شناختی بیشترین موفقیت مربوط به نوشتن اهداف درسطح درک مطلب از 3/26% به 7/83% بود (P=0.001) ولی در زمینه ترکیب و ارزشیابی کارگاه موفقیتی نداشته است و کماکان در سطح تجزیه و تحلیل، ترکیب و ارزشیابی مشکل هدف نویسی وجود دارد.نتیجه گیری: با توجه به نتایج حاصل از این پژوهش و تاثیر مثبت کارگاههای آموزش در زمینه طراحی طرح درس و هدف نویسی توصیه می شود. در سطح گسترده جهت کلیه اعضا هیات علمی کارگاههای فوق بر اساس استانداردهای آموزشی برگزار گردد. تا یکی از مهمترین وظایف اعضا هیات علمی یعنی وظایف قبل از تدریس (تهیه طرح درس) محقق گردد.

استنادها

ارجاعات

  • ثبت نشده است.
  • استناددهی

    APA: کپی

    کریمی، حسین، رحیمی فرد، منصوره، و هادی ندوشن، حسین. (1384). بررسی تاثیر کارگاههای آموزشی طرح درس در طراحی و کاربرد سطوح حیطه شناختی. مجله ایرانی آموزش در علوم پزشکی، 5(پیوست 14(ویژه نامه هفتمین همایش کشوری آموزش پزشکی))، 0-0. SID. https://sid.ir/paper/450640/fa

    Vancouver: کپی

    کریمی حسین، رحیمی فرد منصوره، هادی ندوشن حسین. بررسی تاثیر کارگاههای آموزشی طرح درس در طراحی و کاربرد سطوح حیطه شناختی. مجله ایرانی آموزش در علوم پزشکی[Internet]. 1384؛5(پیوست 14(ویژه نامه هفتمین همایش کشوری آموزش پزشکی)):0-0. Available from: https://sid.ir/paper/450640/fa

    IEEE: کپی

    حسین کریمی، منصوره رحیمی فرد، و حسین هادی ندوشن، “بررسی تاثیر کارگاههای آموزشی طرح درس در طراحی و کاربرد سطوح حیطه شناختی،” مجله ایرانی آموزش در علوم پزشکی، vol. 5، no. پیوست 14(ویژه نامه هفتمین همایش کشوری آموزش پزشکی)، pp. 0–0، 1384، [Online]. Available: https://sid.ir/paper/450640/fa

    مقالات مرتبط نشریه ای

    مقالات مرتبط همایشی

  • ثبت نشده است.
  • طرح های مرتبط

  • ثبت نشده است.
  • کارگاه های پیشنهادی






    مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources
    مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources
    مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources
    مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources
    مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources
    مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources
    مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources
    فایل موجود نیست.
    بازگشت به بالا
    telegram sharing button
    whatsapp sharing button
    linkedin sharing button
    twitter sharing button
    email sharing button
    email sharing button
    email sharing button
    sharethis sharing button