مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

video

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

sound

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

نسخه انگلیسی

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

بازدید:

733
مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

دانلود:

0
مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

استناد:

اطلاعات مقاله نشریه

عنوان

بررسی تاثیر استفاده از نرم افزار چند رسانه ای در سطح یادگیری درس مورفولوژی دندان در دانشجویان دوران علوم پایه دندانپزشکی

صفحات

 صفحه شروع 0 | صفحه پایان 0

کلیدواژه

ثبت نشده است

چکیده

 زمینه و هدف: تغییر و تحول در آموزش امری بدیهی است و امروزه با توجه به پیشرفت روزافزون تکنولوژی دخالت آن در این تغییرات اجتناب ناپذیر است. سال هاست که در معتبرترین مراکز آموزشی جهان از شیوه آموزشی چند رسانه ای در مباحث مختلف استفاده می شود. در درس مورفولوژی نیز برای اولین بار در دنیا سی دی خودآموز چند رسانه ای تولید و مورد بررسی قرار گرفت. این ابزار شامل دو نسخه استاد و دانشجو می باشد. در نسخه دانشجو به بررسی نمای سه بعدی دندان همراه با خصوصیات ساختار خارجی آن و مقایسه آن با دندان های مشابه پرداخته می شود. نسخه اساتید نیز نیز شامل طرح سه بعدی دندان می باشد که حرکت و چرخش آن کاملا در اختیار اساتید بوده و هنگام تدریس قادر خواهند بود با چرخاندن دندان و قرار دادن آن در نمای مناسب به بررسی خصوصیات آن قسمت بپردازند.روش و ابزار: این مطالعه به روش clinical Trial طراحی گردید. گروه مورد مطالعه تعدادی از دانشجویان دوران علوم پایه دندانپزشکی (سال اول و دوم) بودند که بر اساس معدل به صورت خوشه ای تصادفی به دو گروه مساوی شدند و تمامی آنها قبل از شروع دوره به پرسشنامه ای پاسخ دادند. سپس گروه اول به روش سنتی (با استفاده از تصاویر کتاب) و گروه دوم با استفاده از نرم افزار خود آموز آموزش دیدند. در انتها هر دو گروه به پرسشنامه دیگری پاسخ دادند که به همراه فرم نظرسنجی توسط نرم افزار آماری spss12 و تست های Independent sample آماری مورد بررسی قرار گرفتنند و اختلاف معنی داری بین دو گروه بدست آمد. (سطح معنی داری در این مطالعه P<0.05 در نظر گرفته شده بود و پایایی پرسشنامه نظر سنجی با آلفای کرونباخ معادل 0.60 محاسبه گردید).نتایج: میانگین نمره به دست آمده در گروه شاهد معادل 14.18±1.7 و این میانگین در گروه مورد 16.21±1.9 بود که اختلاف معنی داری بین دو گروه به دست آمدp= 0.293 ، t= 2.8 میانگین رضایت از دوره آموزشی 3.87 از 5 بود و%85 دانشجویان از شرکت در دوره آموزشی رضایت داشتند.نتیجه گیری: دندان دارای یک ساختمان سه بعدی است و بررسی جزییات آن با تصاویر دو بعدی کتاب ها امکان پذیر نیست. چون این تصاویر از 5 نمای مختلف گرفته شده و دانشجو باید این تصاویر را به شکل سه بعدی و تلفیقی در ذهن خود مجسم کند. مولاژهای موجود نیز جوابگوی تمام جزییات ساختاری دندان نمی باشد و دندان های طبیعی کشیده شده معدود بوده و معمولا به علت پوسیدگی، تروما و ...نمی تواند خصوصیات دندان را به شکل کامل در اختیار دانشجو قرار دهند. بنابراین فقدان یک ابزار مناسب برای کمک به مجسم کردن ساختار سه بعدی دندان کاملا مشهود می باشد. از طرفی رضایت بالای دانشجویان از برگزاری دوره آموزشی همراه با نرم افزار چند رسانه ای مورفولوژی دندان نشان دهنده این است که این نرم افزار می تواند خلا ایجاد شده را برطرف نماید.

استنادها

  • ثبت نشده است.
  • ارجاعات

  • ثبت نشده است.
  • استناددهی

    APA: کپی

    آقازاده، مرضیه، و جعفری، مسعود. (1384). بررسی تاثیر استفاده از نرم افزار چند رسانه ای در سطح یادگیری درس مورفولوژی دندان در دانشجویان دوران علوم پایه دندانپزشکی. مجله ایرانی آموزش در علوم پزشکی، 5(پیوست 14(ویژه نامه هفتمین همایش کشوری آموزش پزشکی))، 0-0. SID. https://sid.ir/paper/453378/fa

    Vancouver: کپی

    آقازاده مرضیه، جعفری مسعود. بررسی تاثیر استفاده از نرم افزار چند رسانه ای در سطح یادگیری درس مورفولوژی دندان در دانشجویان دوران علوم پایه دندانپزشکی. مجله ایرانی آموزش در علوم پزشکی[Internet]. 1384؛5(پیوست 14(ویژه نامه هفتمین همایش کشوری آموزش پزشکی)):0-0. Available from: https://sid.ir/paper/453378/fa

    IEEE: کپی

    مرضیه آقازاده، و مسعود جعفری، “بررسی تاثیر استفاده از نرم افزار چند رسانه ای در سطح یادگیری درس مورفولوژی دندان در دانشجویان دوران علوم پایه دندانپزشکی،” مجله ایرانی آموزش در علوم پزشکی، vol. 5، no. پیوست 14(ویژه نامه هفتمین همایش کشوری آموزش پزشکی)، pp. 0–0، 1384، [Online]. Available: https://sid.ir/paper/453378/fa

    مقالات مرتبط نشریه ای

    مقالات مرتبط همایشی

  • ثبت نشده است.
  • طرح های مرتبط

  • ثبت نشده است.
  • کارگاه های پیشنهادی






    مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources
    مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources
    مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources
    مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources
    مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources
    مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources
    مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources
    فایل موجود نیست.
    بازگشت به بالا
    telegram sharing button
    whatsapp sharing button
    linkedin sharing button
    twitter sharing button
    email sharing button
    email sharing button
    email sharing button
    sharethis sharing button