مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

نسخه انگلیسی

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

video

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

sound

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

نسخه انگلیسی

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

بازدید:

1,017
مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

دانلود:

843
مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

استناد:

اطلاعات مقاله نشریه

عنوان

مقایسه فرآیندهای واجی در کودکان دو زبانه فارس-عرب زبان و کودکان تک زبانه

صفحات

 صفحه شروع 140 | صفحه پایان 149

چکیده

 سابقه و هدف: دو زبانگی پدیده ای شایع در بسیاری از کشورهای جهان بوده و و ممکن است سبب افزایش خطاهای هم خوانهم خوانی در گفتار کودکان دو زبانه شود. هدف از این مطالعه بررسی مهارت های واج شناسی شامل بسامد, نوع و نسبت وقوع فرآیندهای واجی در کودکان دو زبانه فارس-عرب شهر اهواز مرکز استان خوزستان در زبان فارسی بوده است. مواد و روش ها: پژوهش حاضر یک مطالعه توصیفی-تحلیلی و از نوع مقطعی بوده است و آزمودنی های این پژوهش 28 کودک 48-36 ماه بودند که در دو گروه 14 نفری تک زبانه و دو زبانه فارس-عرب تقسیم بندی شدند. نمونه گیری به صورت تصادفی ساده از مهدکودک های سطح شهر آن جام شد. ابزار این پژوهش آزمون واجی از مجموعه آزمون دیپ متشکل از 54 واژه یک تا چهارهجایی بود که فرآیندهای واجی در دو طبقه ساخت هجا و جانشینی بررسی شدند. داده های به دست آمده با استفاده از نرم افزار (SPSS(21 و آزمون آماری من ویتنی مورد تحلیل قرار گرفتند. یافته ها: نتایج نشان داد که نسبت وقوع فرآیند واجی جانشینی بین دو گروه تک زبانه و دو زبانه اختلاف معنادار دارد (05/0P=)؛ اما نوع فرآیندهای واجی در دو گروه کودکان تک زبانه و دوزبانه فارس-عرب تفاوت چندانی با یکدیگر ندارند. هم چنین بسامد فرآیندهای واجی در کودکان دو زبانه بیش تر از کودکان تک زبانه است. استنتاج: این مطالعه نشان داد که دو زبانگی تاثیری بر چگونگی نوع فرآیندهای واجی ندارد اما بر بسامد فرآیندها می تواند موثر باشد. از طرفی چون نوع فرآیندهای واجی در کودکان دو زبانه مشابه کودکان تک زبانه است پس نظام واج شناسی این کودکان مشابه کودکان تک زبانه است.

استنادها

  • ثبت نشده است.
  • ارجاعات

  • ثبت نشده است.
  • استناددهی

    APA: کپی

    دلفی، مریم، دلفی، وفا، ظریفیان، طلیعه، و بخشی، عنایت اله. (1397). مقایسه فرآیندهای واجی در کودکان دو زبانه فارس-عرب زبان و کودکان تک زبانه. مجله دانشگاه علوم پزشکی مازندران (نامه دانشگاه)، 28(165 )، 140-149. SID. https://sid.ir/paper/45358/fa

    Vancouver: کپی

    دلفی مریم، دلفی وفا، ظریفیان طلیعه، بخشی عنایت اله. مقایسه فرآیندهای واجی در کودکان دو زبانه فارس-عرب زبان و کودکان تک زبانه. مجله دانشگاه علوم پزشکی مازندران (نامه دانشگاه)[Internet]. 1397؛28(165 ):140-149. Available from: https://sid.ir/paper/45358/fa

    IEEE: کپی

    مریم دلفی، وفا دلفی، طلیعه ظریفیان، و عنایت اله بخشی، “مقایسه فرآیندهای واجی در کودکان دو زبانه فارس-عرب زبان و کودکان تک زبانه،” مجله دانشگاه علوم پزشکی مازندران (نامه دانشگاه)، vol. 28، no. 165 ، pp. 140–149، 1397، [Online]. Available: https://sid.ir/paper/45358/fa

    مقالات مرتبط نشریه ای

    مقالات مرتبط همایشی

  • ثبت نشده است.
  • طرح های مرتبط

  • ثبت نشده است.
  • کارگاه های پیشنهادی






    بازگشت به بالا
    telegram sharing button
    whatsapp sharing button
    linkedin sharing button
    twitter sharing button
    email sharing button
    email sharing button
    email sharing button
    sharethis sharing button