مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

نسخه انگلیسی

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

video

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

sound

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

نسخه انگلیسی

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

بازدید:

737
مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

دانلود:

817
مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

استناد:

اطلاعات مقاله نشریه

عنوان

تاثیر برنامه آموزش روانشناختی در دوران بارداری بر رضایتمندی از زایمان و شایستگی نقش مادری در زنان نخست زا

صفحات

 صفحه شروع 98 | صفحه پایان 108

چکیده

 سابقه و هدف:رضایت مادر از تجربه زایمان ممکن است انتقال به دوره مادر شدن را تحت تاثیر قرار دهد. مداخلات آموزشی طی بارداری ممکن است سبب بهبود توانایی مادر جهت مقابله با استرس و ارتقاء شایستگی نقش مادری و افزایش رضایتمندی مادر گردد. لذا مطالعه حاضر با هدف تعیین تاثیر برنامه آموزش روانشناختی در دوران بارداری بر رضایتمندی از زایمان و شایستگی نقش مادری در زنان نخست زا انجام شد. مواد و روش ها: این مطالعه کارآزمایی بالینی روی 122 زن نخست باردار با سن حاملگی 28-14 هفته مراجعه کننده به مراکز بهداشتی درمانی شهر مشهد در سال 1395-1394 انجام شد. افراد به صورت تصادفی با استفاده از قرعه کشی به دو گروه مداخله و کنترل تخصیص یافتند. گروه مداخله, 3 جلسه برنامه آموزش روانشناختی را دریافت کردند. ابزار پژوهش شامل مقیاس رضایتمندی از زایمان مک کی, احساس والدین از شایستگی و افسردگی پس از زایمان ادینبورگ بود. تجزیه و تحلیل داده ها با استفاده از آزمون های آمار توصیفی و تحلیلی صورت گرفت. یافته ها: میزان رضایتمندی مادر از زایمان در گروه مداخله به طور معنی دار بیش تر از گروه کنترل بود (046/0=p), به طوری که میزان رضایتمندی کامل از زایمان در گروه مداخله 3/23 درصد و در گروه کنترل 9/12 درصد بود. میانه نمره شایستگی نقش مادری در گروه مداخله 61 (10) و گروه کنترل 5/54 (12) بود و بین دو گروه تفاوت آماری معنی دار وجود داشت (003/0= p). استنتاج: براساس یافته های این پژوهش, برنامه آموزش روانشناختی در دوران بارداری, سبب افزایش رضایتمندی مادر از زایمان و ارتقاء شایستگی نقش مادری می گردد.

استنادها

  • ثبت نشده است.
  • ارجاعات

  • ثبت نشده است.
  • استناددهی

    APA: کپی

    کردی، معصومه، بخشی، محدثه، مسعودی، شاهد، و اسماعیلی، حبیب اله. (1397). تاثیر برنامه آموزش روانشناختی در دوران بارداری بر رضایتمندی از زایمان و شایستگی نقش مادری در زنان نخست زا. مجله دانشگاه علوم پزشکی مازندران (نامه دانشگاه)، 28(165 )، 98-108. SID. https://sid.ir/paper/45367/fa

    Vancouver: کپی

    کردی معصومه، بخشی محدثه، مسعودی شاهد، اسماعیلی حبیب اله. تاثیر برنامه آموزش روانشناختی در دوران بارداری بر رضایتمندی از زایمان و شایستگی نقش مادری در زنان نخست زا. مجله دانشگاه علوم پزشکی مازندران (نامه دانشگاه)[Internet]. 1397؛28(165 ):98-108. Available from: https://sid.ir/paper/45367/fa

    IEEE: کپی

    معصومه کردی، محدثه بخشی، شاهد مسعودی، و حبیب اله اسماعیلی، “تاثیر برنامه آموزش روانشناختی در دوران بارداری بر رضایتمندی از زایمان و شایستگی نقش مادری در زنان نخست زا،” مجله دانشگاه علوم پزشکی مازندران (نامه دانشگاه)، vol. 28، no. 165 ، pp. 98–108، 1397، [Online]. Available: https://sid.ir/paper/45367/fa

    مقالات مرتبط نشریه ای

    مقالات مرتبط همایشی

  • ثبت نشده است.
  • طرح های مرتبط

  • ثبت نشده است.
  • کارگاه های پیشنهادی






    بازگشت به بالا
    telegram sharing button
    whatsapp sharing button
    linkedin sharing button
    twitter sharing button
    email sharing button
    email sharing button
    email sharing button
    sharethis sharing button