Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

مقاله مقاله نشریه

مشخصات مقاله

Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

video

Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

sound

Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

نسخه انگلیسی

Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

بازدید:

1,505
Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

دانلود:

0
Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

استناد:

4

اطلاعات مقاله نشریه

عنوان

تفکر انتقادی، سبک های هویت و تعهد هویت در نوجوانان: ارایه یک مدل علی

صفحات

 صفحه شروع 0 | صفحه پایان 0

چکیده

 این مطالعه با هدف بررسی رابطه مولفه های تمایلات تفکر انتقادی با تعهد هویت به واسطه سبک های پردازش هویت (سبک هویت اطلاعاتی, سبک هویت هنجاری و سبک هویت مغشوش- اجتنابی) انجام شد. به همین منظور400 دانش آموز پایه سوم رشته ریاضی- فیزیک (200 دختر, 200 پسر) به طور تصادفی از میان دبیرستان های دولتی شهر تهران انتخاب شدند و به پرسشنامه تمایلات تفکر انتقادی کالیفرنیاCCTDI ؛ )پیتر فشیون, نورن فشیون و گانکرلو, 2001) و مقیاس سبک های پردازش هویتISI ؛ برزونسکی, 1989 پاسخ دادند. یافته های حاصل از تحلیل مسیر نشان داد که مولفه های تفکر انتقادی به واسطه متغیر سبک های هویت اطلاعاتی, هنجاری و مغشوش اجتنابی اثر غیرمستقیم بر تعهد هویت دارند. متغیرهای جستجوگری حقایق, نظام مندی و تحلیل گری به واسطه سبک هویت اطلاعاتی و متغیرهای نظام مندی و تحلیل گری با واسطه سبک هویت هنجاری تاثیر غیرمستقیم و مثبت بر تعهد هویت داشتند. از میان مولفه های تفکر انتقادی, تحلیل گری اثر مستقیم و منفی بر سبک هویت مغشوش اجتنابی داشت. به این ترتیب نقش واسطه ای سبک های پردازش هویت در رابطه میان مولفه های تفکر انتقادی و تعهد هویت تایید شد.

استنادها

ارجاعات

  • ثبت نشده است.
  • استناددهی

    APA: کپی

    حجازی، الهه، و برجعلی لو، سمیه. (1388). تفکر انتقادی, سبک های هویت و تعهد هویت در نوجوانان: ارایه یک مدل علی. روانشناسی معاصر، 4(2 (پیاپی 8))، 0-0. SID. https://sid.ir/paper/456449/fa

    Vancouver: کپی

    حجازی الهه، برجعلی لو سمیه. تفکر انتقادی, سبک های هویت و تعهد هویت در نوجوانان: ارایه یک مدل علی. روانشناسی معاصر[Internet]. 1388؛4(2 (پیاپی 8)):0-0. Available from: https://sid.ir/paper/456449/fa

    IEEE: کپی

    الهه حجازی، و سمیه برجعلی لو، “تفکر انتقادی, سبک های هویت و تعهد هویت در نوجوانان: ارایه یک مدل علی،” روانشناسی معاصر، vol. 4، no. 2 (پیاپی 8)، pp. 0–0، 1388، [Online]. Available: https://sid.ir/paper/456449/fa

    مقالات مرتبط نشریه ای

    مقالات مرتبط همایشی

  • ثبت نشده است.
  • طرح های مرتبط

  • ثبت نشده است.
  • کارگاه های پیشنهادی






    مرکز اطلاعات علمی SID
    strs
    دانشگاه امام حسین
    بنیاد ملی بازیهای رایانه ای
    کلید پژوه
    ایران سرچ
    ایران سرچ
    فایل موجود نیست.
    بازگشت به بالا