مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

نسخه انگلیسی

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

video

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

sound

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

نسخه انگلیسی

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

بازدید:

1,367
مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

دانلود:

943
مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

استناد:

اطلاعات مقاله نشریه

عنوان

بررسی شدت روشنایی در مدارس ابتدایی شهرستان ساری در سال 1393

صفحات

 صفحه شروع 196 | صفحه پایان 205

چکیده

 سابقه و هدف: روشنایی نقش مهمی را در زندگی ما ایفا می کند. روشنایی از جمله پارامترهایی است که بر روی کیفیت محیط داخلی تاثیر می گذارد. کمبود نور موجب اختلالات کره چشم, بروز سردرد, سوزش چشم و هم چنین ایجاد تغییر در ستون فقرات به دلیل نزدیک شدن دانش آموزان به کاغذ برای جبران کمبود نور و بهتر دیدن کتاب خواهد شد؛ بنابراین برای کارایی بیش تر دانش آموزان, رعایت بیش تر بهداشت فردی و نیز ایجاد رغبت در آن ها, باید نور کلاس کافی باشد. لذا مطالعه ی حاضر با هدف تعیین میزان روشنایی در مدارس ابتدایی شهر ساری در سال 93 صورت گرفته است.مواد و روش ها: در این مطالعه توصیفی مقطعی, تعداد 50 مدرسه به صورت تصادفی از مدارس شهر ساری انتخاب و با استفاده از روش شبکه ای, میزان روشنایی سنجش شد. نورسنجی در مدارس با استفاده از دستگاه لوکس متر مدل A1336 ساخت کشور تایوان, مارک TES در ساعات بین 8 صبح الی 14 بعد از ظهر و در 2 الی 10 نقطه از هر مکان بدون ایجاد تغییر در وضعیت آن صورت گرفت. در این بررسی از نرم افزار SPSS 20 و روش آماری GEE جهت آنالیز داده ها استفاده شده است.یافته ها: از مجموع 306 محل های مورد سنجش, 194 کلاس درس, 49 اتاق اداری و 63 راهرو بوده است. در این بررسی مشخص گردید 40.8 درصد از اتاق اداری, 34 درصد از کلاس ها و 33 درصد از راهروها از روشنایی مطلوب و در حد استاندارد برخوردار بوده اند.استنتاج: نتایج بررسی های انجام شده حاکی از آن است که جانمایی نادرست پنجره ها, جنس و رنگ دیوار, جنس کف و وضعیت پرده تفاوت معنی داری را در میزان متوسط شدت روشنایی ایجاد کرده است.

استنادها

  • ثبت نشده است.
  • ارجاعات

  • ثبت نشده است.
  • استناددهی

    APA: کپی

    علی زاده، احمد، ثریامحابد، آمنه، سلیمانی، سپیده، و یزدانی چراتی، جمشید. (1395). بررسی شدت روشنایی در مدارس ابتدایی شهرستان ساری در سال 1393. مجله دانشگاه علوم پزشکی مازندران (نامه دانشگاه)، 26(137)، 196-205. SID. https://sid.ir/paper/45670/fa

    Vancouver: کپی

    علی زاده احمد، ثریامحابد آمنه، سلیمانی سپیده، یزدانی چراتی جمشید. بررسی شدت روشنایی در مدارس ابتدایی شهرستان ساری در سال 1393. مجله دانشگاه علوم پزشکی مازندران (نامه دانشگاه)[Internet]. 1395؛26(137):196-205. Available from: https://sid.ir/paper/45670/fa

    IEEE: کپی

    احمد علی زاده، آمنه ثریامحابد، سپیده سلیمانی، و جمشید یزدانی چراتی، “بررسی شدت روشنایی در مدارس ابتدایی شهرستان ساری در سال 1393،” مجله دانشگاه علوم پزشکی مازندران (نامه دانشگاه)، vol. 26، no. 137، pp. 196–205، 1395، [Online]. Available: https://sid.ir/paper/45670/fa

    مقالات مرتبط نشریه ای

    مقالات مرتبط همایشی

  • ثبت نشده است.
  • طرح های مرتبط

  • ثبت نشده است.
  • کارگاه های پیشنهادی






    بازگشت به بالا
    telegram sharing button
    whatsapp sharing button
    linkedin sharing button
    twitter sharing button
    email sharing button
    email sharing button
    email sharing button
    sharethis sharing button