مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

نسخه انگلیسی

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

video

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

sound

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

نسخه انگلیسی

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

بازدید:

855
مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

دانلود:

677
مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

استناد:

اطلاعات مقاله نشریه

عنوان

ارزیابی و اندازه گیری شدت روشنایی در مدارس ابتدایی شهر ایلام در سال 1392

صفحات

 صفحه شروع 163 | صفحه پایان 168

چکیده

 مقدمه: روشنایی یکی از مهم ترین مباحث فیزیکی محیط کار می باشد. از نور نه تنها جهت رویت اشیا و انجام کارها بلکه به عنوان عاملی برای ایجاد یک محیط کار مطبوع و دلپذیر استفاده می شود. از آن جایی که نور روز می تواند از طریق ارتقای سطح سلامت, باعث افزایش کارایی دانش آموزان شود بنا بر این مطالعه حاضر با هدف ارزیابی روشنایی توام در مدارس ابتدایی شهر ایلام صورت گرفته است.مواد و روش ها: مطالعه حاضر به صورت توصیفی-تحلیلی در سال 1392 در تعدادی از مدارس ابتدای شهر ایلام انجام گرفته شد. پس از تقسیم بندی شهر ایلام به 5 منطقه از هر منطقه یک مدرسه و مجموعا 5 مدرسه که هر کدام 10 کلاس دارند به عنوان نمونه انتخاب شدند و بر اساس روش الگویی IESNA صورت گرفته که مقادیر اندازه گیری شده وارد SPSS vol.16 شدند و نتایج حاصل با استفاده از آزمون های آماری مناسب (فراوانی, کراستب) مورد تجزیه و تحلیل قرار گرفتند.یافته های پژوهش: نتایج مطالعه نشان داد که 58 درصد مدارس از کیفیت روشنایی مطلوب برخوردار بودند و 42 درصد وضعیت نامطلوبی داشتند. هم چنین یافته ها نشان داد که 62 درصد مدارس دارای شدت روشنایی استاندارد می باشند. بر اساس یافته های این پژوهش میزان درخشندگی سطوح و مطلوبیت کیفی روشنایی بیشترین تاثیر را بر مقدار شدت روشنایی عمومی داشته اند. حداقل مقدار شدت روشنایی اندازه گیری شده 30/ 303 و بیشترین مقدار آن 875.80 لوکس می باشد.بحث و نتیجه گیری: با توجه به نتایج به دست آمده علت اصلی عدم تطابق مقادیر روشنایی با استاندارد و سطح مطلوبیت می توان به قرار گرفتن مدارس در قسمت جنوبی و نسبت مساحت پنجره به سطح اتاق اشاره کرد که پیشنهاد می شود جهت برطرف کردن این نقایص طراحی ها مطابق با الگوهای استاندارد و هم چنین بهره گیری بیشتر از نور طبیعی انجام گیرد.

استنادها

  • ثبت نشده است.
  • ارجاعات

  • ثبت نشده است.
  • استناددهی

    APA: کپی

    پاکیده، حدیث، کاکایی، حجت اله، میرزایی، فیض اله، ابدال بیگی، شبنم، پورنجف، مسعود، محمدی، احسان، و فراستی، فرهاد. (1394). ارزیابی و اندازه گیری شدت روشنایی در مدارس ابتدایی شهر ایلام در سال 1392. مجله علمی دانشگاه علوم پزشکی ایلام، 23(1)، 163-168. SID. https://sid.ir/paper/89922/fa

    Vancouver: کپی

    پاکیده حدیث، کاکایی حجت اله، میرزایی فیض اله، ابدال بیگی شبنم، پورنجف مسعود، محمدی احسان، فراستی فرهاد. ارزیابی و اندازه گیری شدت روشنایی در مدارس ابتدایی شهر ایلام در سال 1392. مجله علمی دانشگاه علوم پزشکی ایلام[Internet]. 1394؛23(1):163-168. Available from: https://sid.ir/paper/89922/fa

    IEEE: کپی

    حدیث پاکیده، حجت اله کاکایی، فیض اله میرزایی، شبنم ابدال بیگی، مسعود پورنجف، احسان محمدی، و فرهاد فراستی، “ارزیابی و اندازه گیری شدت روشنایی در مدارس ابتدایی شهر ایلام در سال 1392،” مجله علمی دانشگاه علوم پزشکی ایلام، vol. 23، no. 1، pp. 163–168، 1394، [Online]. Available: https://sid.ir/paper/89922/fa

    مقالات مرتبط نشریه ای

    مقالات مرتبط همایشی

  • ثبت نشده است.
  • طرح های مرتبط

  • ثبت نشده است.
  • کارگاه های پیشنهادی






    بازگشت به بالا
    telegram sharing button
    whatsapp sharing button
    linkedin sharing button
    twitter sharing button
    email sharing button
    email sharing button
    email sharing button
    sharethis sharing button