مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

video

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

sound

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

نسخه انگلیسی

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

بازدید:

1,654
مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

دانلود:

1,078
مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

استناد:

اطلاعات مقاله نشریه

عنوان

تاثیر بالش های آموزشی صوتی در درمان لکنت زبان و اختلال واج شناختی کودکان

صفحات

 صفحه شروع 0 | صفحه پایان 0

چکیده

 مقدمه: زبان کلامی جزء اساسی در بیان عقاید , تعامل اجتماعی و درک امور آموزشی است . برقراری رابطه موثر نیازمند مهارت های زبانی و کلامی است . بالش های آموزشی صوتی شاید بتواند تا حدی راه گشای کودکان با مشکلات رفتاری باشد . هدف از انجام این مطالعه بررسی اثر بالش های آموزشی صوتی در درمان لکنت زبان و اختلال واج شناختی کودکان می باشد.روش ها: این مطالعه از نوع کارآزمایه بالینی می باشد جامعه آماری مطالعه شامل کودکان پیش دبستان تا پایان دبستان مدارس شهرکرد بود مراجعه کننده به کلینیک روانپزشکی اطفال بودند. گروه مربوط به لکنت زبان 27 نفر بودند, که به صورت تصادفی 13 نفر به گروه گفتاردرمانی و 14 نفر به گروه گفتاردرمانی و بالش آموزشی صوتی تعلق گرفتند. گروه مربوط به اختلال واج شناختی 33 نفر بودند که 17 نفر به صورت تصادفی به گروه گفتاردرمانی و 16 نفر به گروه گفتاردرمانی و بالشتک آموزشی صوتی تعلق گرفتند. گروه استفاده کننده از روش گفتاردرمانی در هفته دو جلسه , هر جلسه به مدت چهل دقیقه تحت درمان با روش های گفتاردرمانی قرار گرفتند و گروه استفاده کننده از بالش ها صوتی علاوه بر گفتاردرمانی مشابه گروه شاهد, تحت درمان بالش های آموزشی, هفته ای سه جلسه و هر جلسه به مدت نیم ساعت به مدت یک ماه قرار گرفتند. شدت اختلالات قبل و پس از درمان اندازه گیری و توسط آزمون های رتبه علامتدار ویلکاکسون و من ویتنی با استفاده از نرم افزار SPSS تجزیه و تحلیل شدند.نتایج: در ابتدای مطالعه شدت لکنت زبان و اختلال واج شناسی در هر دو گروه یکسان بود (p<0.05). کاهش معناداری در شدت لکنت زبان و اختلال واج شناسی پس از درمان در هر دو گروه گفتاردرمانی و گفتاردرمانی به علاوه بالشتک صوتی دیده شد (p>0.05). اما اختلافی در شدت لکنت زبان و اختلال واج شناسی بین دو گروه مورد و شاهد پس از مطالعه مشاهده نشد (p<0.05). به عبارتی اضافه نمودن بالشتک آموزشی تاثیری بر درمان لکنت زبان و اختلال واج شناسی نداشته است.نتیجه گیری: اضافه نمودن بالش صوتی به روش معمول درمان (گفتاردرمانی) در این مطالعه تاثیر چندانی در درمان لکنت زبان و اختلال واج شناختی نداشته است.

استنادها

  • ثبت نشده است.
  • ارجاعات

  • ثبت نشده است.
  • استناددهی

    APA: کپی

    نجفی، مصطفی، حمیدی، مجید، خیری، سلیمان، طاووسی، الهام، و عرفان، عارفه. (1389). تاثیر بالش ‌های آموزشی صوتی در درمان لکنت زبان و اختلال واج شناختی کودکان. مجله ایرانی آموزش در علوم پزشکی، 10(5 (پیاپی 29) (ویژه نامه توسعه آموزش))، 0-0. SID. https://sid.ir/paper/463920/fa

    Vancouver: کپی

    نجفی مصطفی، حمیدی مجید، خیری سلیمان، طاووسی الهام، عرفان عارفه. تاثیر بالش ‌های آموزشی صوتی در درمان لکنت زبان و اختلال واج شناختی کودکان. مجله ایرانی آموزش در علوم پزشکی[Internet]. 1389؛10(5 (پیاپی 29) (ویژه نامه توسعه آموزش)):0-0. Available from: https://sid.ir/paper/463920/fa

    IEEE: کپی

    مصطفی نجفی، مجید حمیدی، سلیمان خیری، الهام طاووسی، و عارفه عرفان، “تاثیر بالش ‌های آموزشی صوتی در درمان لکنت زبان و اختلال واج شناختی کودکان،” مجله ایرانی آموزش در علوم پزشکی، vol. 10، no. 5 (پیاپی 29) (ویژه نامه توسعه آموزش)، pp. 0–0، 1389، [Online]. Available: https://sid.ir/paper/463920/fa

    مقالات مرتبط نشریه ای

    مقالات مرتبط همایشی

  • ثبت نشده است.
  • طرح های مرتبط

  • ثبت نشده است.
  • کارگاه های پیشنهادی






    بازگشت به بالا
    telegram sharing button
    whatsapp sharing button
    linkedin sharing button
    twitter sharing button
    email sharing button
    email sharing button
    email sharing button
    sharethis sharing button