مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

video

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

sound

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

نسخه انگلیسی

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

بازدید:

1,181
مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

دانلود:

0
مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

استناد:

3

اطلاعات مقاله نشریه

عنوان

بررسی عوامل استرس زای آموزش بالینی پرستاری از دیدگاه دانشجویان پرستاری و راهکارهای عملی در خصوص بهبود کیفیت آموزش بالینی

صفحات

 صفحه شروع 0 | صفحه پایان 0

کلیدواژه

ثبت نشده است

چکیده

 زمینه و هدف: آموزش بالینی بخش اساسی و مهم آموزش پرستاری است و بدون آن تربیت پرستاران کارآمد و شایسته هدفی دور از دسترس است. وجود هر گونه مشکل در آموزش بالینی کارائی و بازده این بخش از آموزش پرستاری را دچار مشکل می کند. استرس یکی از این مشکلات است که می تواند تاثیرات منفی بر کیفیت و بازده کاری داشته باشد. پژوهش حاضر با هدف بررسی عوامل استرس زای آموزش بالینی پرستاری از دیدگاه دانشجویان پرستاری و راهکارهای عملی در خصوص بهبود کیفیت آموزش بالینی در سال 1382 انجام گرفته است.روش و ابزار: پژوهش حاضر یک مطالعه توصیفی مقطعی است. جامعه مورد مطالعه شامل کلیه دانشجویان مشغول به تحصیل کارآموز در بخش های مختلف بیمارستان به جز دانشجویان فن پرستاری می باشد. نمونه ها به صورت تصادفی و به تعداد 95 نفر انتخاب و مورد بررسی قرار گرفتند. ابزار گردآوری اطلاعات در این مطالعه یک پرسشنامه سه قسمتی، قسمت اول سوالات مربوط به مشخصات فردی، قسمت دوم سوالات مربوط به عوامل تنیدگی آور بخش بالین و قسمت سوم مربوط به ارائه راهکارهای عملی ارتقا و بهبود کیفیت آموزش بالینی بود.اطلاعات پس از جمع آوری از طریق نرم افزار spss مورد تجزیه و تحلیل قرار گرفت.نتایج: از 95 دانشجویی که در این تحقیق مورد بررسی قرار گرفتند 87.4% دختر، 58% در رده سنی 22-20 سال، 91.6% مجرد، 71.5% ساکن خوابگاه و 88.4% در مقطع کارشناسی پیوسته مشغول به تحصیل بوده اند. یافته ها نشان داد عواملی نظیر زیاد بودن تعداد دانشجویان در بخش، هتک حرمت مربی به دانشجو در حضور سایرین، ایجاد استرس توسط مربی در حین انجام وظیفه، وجود ارتباطات غیر موثر بین مربی و دانشجو، روشن نبودن اهداف کارآموزی، عدم وجود مربی ثابت در بخشها، فقدان تجربه و عدم تناسب مهارت بالینی مربی با واحد تقبل شده، فقدان آمادگی لازم دانشجو هنگام حضور بر بالین بیمار، ترس از ابتلا به بیماری های عفونی، در دسترس نبودن وسایل مراقبت از بیمار، انجام مراقبتهای اولیه از بیمار درحضور دیگران، عدم دسترسی به مربی در مواقع اورژانس، انجام کارآموزی در بخش اورژانس و بخشهای ویژه و... از عوامل استرس زای بالین به حساب آمده و نیاز است جهت ارتقا کیفیت آموزشهای بالینی پرستاری از مربیان ورزیده و با تجربه به جای مربیان طرحی استفاده نموده و با استفاده از شیوه های آموزشی موثر کیفیت این آموزشها را ارتقا دهند.نتیجه گیری: از آنجائی که عوامل استرس زا تاثیرات منفی در آموزش بالینی داشته و اهداف آموزش پرستاری را تحت تاثیر قرار می دهد نیاز است زمینه های لازم جهت حذف یا کاهش این عوامل فراهم گردد.

استنادها

ارجاعات

  • ثبت نشده است.
  • استناددهی

    APA: کپی

    ساکی، ماندانا، ساکی، مژگان، و روهنده، معصومه. (1384). بررسی عوامل استرس زای آموزش بالینی پرستاری از دیدگاه دانشجویان پرستاری و راهکارهای عملی در خصوص بهبود کیفیت آموزش بالینی. مجله ایرانی آموزش در علوم پزشکی، 5(پیوست 14(ویژه نامه هفتمین همایش کشوری آموزش پزشکی))، 0-0. SID. https://sid.ir/paper/468359/fa

    Vancouver: کپی

    ساکی ماندانا، ساکی مژگان، روهنده معصومه. بررسی عوامل استرس زای آموزش بالینی پرستاری از دیدگاه دانشجویان پرستاری و راهکارهای عملی در خصوص بهبود کیفیت آموزش بالینی. مجله ایرانی آموزش در علوم پزشکی[Internet]. 1384؛5(پیوست 14(ویژه نامه هفتمین همایش کشوری آموزش پزشکی)):0-0. Available from: https://sid.ir/paper/468359/fa

    IEEE: کپی

    ماندانا ساکی، مژگان ساکی، و معصومه روهنده، “بررسی عوامل استرس زای آموزش بالینی پرستاری از دیدگاه دانشجویان پرستاری و راهکارهای عملی در خصوص بهبود کیفیت آموزش بالینی،” مجله ایرانی آموزش در علوم پزشکی، vol. 5، no. پیوست 14(ویژه نامه هفتمین همایش کشوری آموزش پزشکی)، pp. 0–0، 1384، [Online]. Available: https://sid.ir/paper/468359/fa

    مقالات مرتبط نشریه ای

    مقالات مرتبط همایشی

  • ثبت نشده است.
  • طرح های مرتبط

  • ثبت نشده است.
  • کارگاه های پیشنهادی






    مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources
    مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources
    مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources
    مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources
    مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources
    مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources
    مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources
    فایل موجود نیست.
    بازگشت به بالا
    telegram sharing button
    whatsapp sharing button
    linkedin sharing button
    twitter sharing button
    email sharing button
    email sharing button
    email sharing button
    sharethis sharing button