مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

video

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

sound

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

نسخه انگلیسی

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

بازدید:

1,694
مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

دانلود:

474
مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

استناد:

1

اطلاعات مقاله نشریه

عنوان

بررسی تاثیر آموزش مهارت های مطالعه بر راهبردهای یادگیری و مطالعه، خودکارامدی و رضایتمندی دانشجویان جدیدالورود پرستاری و مامایی دانشگاه علوم پزشکی شهر کرمان

صفحات

 صفحه شروع 321 | صفحه پایان 331

چکیده

 زمینه و هدف: عدم رعایت اصول مطالعه موجب پایین آمدن سطح کارایی و بازدهی انسان, تضعیف روحیه و کاهش اعتماد به نفس, خستگی و دلزدگی از مطالعه می شود. مطالعه موثر مانند هر کار دیگری نیاز به یادگیری مهارت های ویژه دارد. این مهارت ها شامل روش های دریافت, ذخیره سازی و یادآوری صحیح مطالب است. هدف اصلی این پژوهش, نشان دادن نقش و تاثیر آشنایی با مهارت های تحصیلی شامل راهبردهای مطالعه و یادگیری در اصلاح سبک های مطالعه و خودکارامدی تحصیلی و رضایتمندی دانشجویان بود. روش کار: پژوهش حاضر از نوع مداخله ای (Interventional) بود که با استفاده از آزمون قبل و بعد از آموزش بر روی 75 نفر از دانشجویان پرستاری و مامایی جدیدالورود سال 1390 دانشگاه علوم پزشکی شهر کرمان انجام شد. دانشجویان یک پرسش نامه شامل چهار بخش اطلاعات دموگرافیک, راهبردهای مطالعه و یادگیری, خودکارامدی و رضایتمندی را تکمیل نمودند. جمع آوری اطلاعات در دو نوبت قبل و بعد از آموزش انجام و نتایج به دست آمده با هم مقایسه شد. تجزیه و تحلیل داده ها با استفاده از نرم افزار آماری SPSS, آزمون Paired t و شاخص های مرکزی و پراکندگی صورت گرفت و داده ها با استفاده از جداول توصیفی بیان گردید. یافته ها: بین میانگین راهبردهای یادگیری قبل از مداخله (2.6±10.5) و بعد از مداخله (1.8±13.6) و همچنین بین میانگین راهبردهای مطالعه قبل از مداخله (1.8±10.6) و بعد از مداخله اختلاف معنی داری وجود داشت (0.001>P). بین میانگین خودکارامدی قبل از مداخله (3.2±10.5) و بعد از مداخله (12.3±2.4) و بین میانگین رضایتمندی قبل از مداخله (9.4±3.4) و بعد از مداخله (12.08±2.9) نیز اختلاف معنی داری مشاهده شد (0.001>P). نتیجه گیری: راهبردهای یادگیری و مطالعه قابل آموزش و یادگیری هستند و با ارتقای این راهبردها احساس رضایتمندی و خودکارامدی در دانشجویان افزایش می یابد. با استفاده از نتایج این مطالعه, پیشنهاد می گردد که یک درس یک واحدی برای آموزش راهبردهای مطالعه و یادگیری جهت ارتقای این مهارت ها به دانشجویان دانشگاه ها طراحی شود.

استنادها

ارجاعات

  • ثبت نشده است.
  • استناددهی

    APA: کپی

    نوحی، عصمت، فلاح نژاد، ناهید، گروسی، بهشید، و حق دوست، علی اکبر. (1392). بررسی تاثیر آموزش مهارت های مطالعه بر راهبردهای یادگیری و مطالعه, خودکارامدی و رضایتمندی دانشجویان جدیدالورود پرستاری و مامایی دانشگاه علوم پزشکی شهر کرمان. گام های توسعه در آموزش پزشکی (STRIDES IN DEVELOPMENT OF MEDICAL EDUCATION)، 10(4)، 321-331. SID. https://sid.ir/paper/472378/fa

    Vancouver: کپی

    نوحی عصمت، فلاح نژاد ناهید، گروسی بهشید، حق دوست علی اکبر. بررسی تاثیر آموزش مهارت های مطالعه بر راهبردهای یادگیری و مطالعه, خودکارامدی و رضایتمندی دانشجویان جدیدالورود پرستاری و مامایی دانشگاه علوم پزشکی شهر کرمان. گام های توسعه در آموزش پزشکی (STRIDES IN DEVELOPMENT OF MEDICAL EDUCATION)[Internet]. 1392؛10(4):321-331. Available from: https://sid.ir/paper/472378/fa

    IEEE: کپی

    عصمت نوحی، ناهید فلاح نژاد، بهشید گروسی، و علی اکبر حق دوست، “بررسی تاثیر آموزش مهارت های مطالعه بر راهبردهای یادگیری و مطالعه, خودکارامدی و رضایتمندی دانشجویان جدیدالورود پرستاری و مامایی دانشگاه علوم پزشکی شهر کرمان،” گام های توسعه در آموزش پزشکی (STRIDES IN DEVELOPMENT OF MEDICAL EDUCATION)، vol. 10، no. 4، pp. 321–331، 1392، [Online]. Available: https://sid.ir/paper/472378/fa

    مقالات مرتبط نشریه ای

    مقالات مرتبط همایشی

  • ثبت نشده است.
  • طرح های مرتبط

  • ثبت نشده است.
  • کارگاه های پیشنهادی






    بازگشت به بالا
    telegram sharing button
    whatsapp sharing button
    linkedin sharing button
    twitter sharing button
    email sharing button
    email sharing button
    email sharing button
    sharethis sharing button