Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

مقاله مقاله نشریه

مشخصات مقاله

Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

video

Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

sound

Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

نسخه انگلیسی

Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

بازدید:

631
Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

دانلود:

211
Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

استناد:

1

اطلاعات مقاله نشریه

عنوان

گونه های غالب و غایب فناوری اطلاعات در آموزش پزشکی و چالش های پیش روی آن

صفحات

 صفحه شروع 65 | صفحه پایان 81

چکیده

 زمینه و هدف: پژوهش حاضر با هدف اصلی شناسایی گونه های غالب و غایب کاربرد فناوری اطلاعات و ارتباطات (فاوا) در آموزش پزشکی و چالش های پیش روی آن از منظر استادان و دانشجویان در دانشگاه علوم پزشکی مشهد انجام شد. علاوه بر این, عوامل اصلی ایجادکننده فاصله بین وضعیت موجود و مطلوب از نظر استادان و دانشجویان پزشکی مورد بررسی قرار گرفت.روش کار: روش پژوهش توصیفی و جامعه آماری استادان و دانشجویان دانشگاه علوم پزشکی مشهد بودند. از نمونه گیری طبقه ای بر حسب دانشکده و فرمول حجم نمونه Cochran استفاده شد. به تعداد 188 عضو هیات علمی و تعداد 354 دانشجو به عنوان نمونه پژوهش به طور تصادفی انتخاب شدند. ابزارهای متنوعی شامل پرسش نامه, مشاهده و مصاحبه جهت جمع آوری داده ها به کار گرفته شد.یافته ها: در برخی موارد بین میزان استفاده از فاوا و وضعیت مطلوب تفاوت معنی دار و بالاتر از میانگین و در برخی موارد پایین تر از میانگین وجود داشت (P<0.1). در مواردی نیز تفاوت معنی دار نبود. یعنی دانشجویان و استادان استفاده متوسط از فاوا داشتند. به طور کلی نتایج نشان داد که استفاده در موارد عمومی فاوا مانند Word و Power point در بین دانشجویان و استادان بیشتر است؛ در حالی که فاوا امکانات بسیار بیشتری مانند امکان برقراری ارتباطات, خرید اینترنتی و ایجاد وبلاگ دارد که مورد استفاده قرار نگرفته است. دو گروه نگرش بسیار مثبتی نسبت به فناوری اطلاعات داشتند و مهارت خود در استفاده از آن را متوسط ارزیابی نمودند ((P<0.1.نتیجه گیری: نتایج حاکی از وجود رابطه مثبت معنی دار بین این سه متغیر در هر دو گروه بود (P<0.1). وضعیت مطلوب به زعم استادان و دانشجویان شامل آموزش سواد اطلاعاتی, وجود کتابخانه آنلاین و بهبود زیرساخت ها به ویژه سرعت اینترنت بود. آن ها چالش های اصلی در جهت تحقق وضعیت مطلوب را عدم مهارت کافی استاد و دانشجو در استفاده از فاوا, سیاست های آموزشی موجود و مشکلات مالی, مدیریتی, زیرساختی و فرهنگی عنوان کردند.

استنادها

ارجاعات

  • ثبت نشده است.
  • استناددهی

    APA: کپی

    کرمی، مرتضی، و ابراهیمی کوشک مهدی، سمیه. (1392). گونه های غالب و غایب فناوری اطلاعات در آموزش پزشکی و چالش های پیش روی آن. گام های توسعه در آموزش پزشکی (STRIDES IN DEVELOPMENT OF MEDICAL EDUCATION)، 10(2)، 65-81. SID. https://sid.ir/paper/473648/fa

    Vancouver: کپی

    کرمی مرتضی، ابراهیمی کوشک مهدی سمیه. گونه های غالب و غایب فناوری اطلاعات در آموزش پزشکی و چالش های پیش روی آن. گام های توسعه در آموزش پزشکی (STRIDES IN DEVELOPMENT OF MEDICAL EDUCATION)[Internet]. 1392؛10(2):65-81. Available from: https://sid.ir/paper/473648/fa

    IEEE: کپی

    مرتضی کرمی، و سمیه ابراهیمی کوشک مهدی، “گونه های غالب و غایب فناوری اطلاعات در آموزش پزشکی و چالش های پیش روی آن،” گام های توسعه در آموزش پزشکی (STRIDES IN DEVELOPMENT OF MEDICAL EDUCATION)، vol. 10، no. 2، pp. 65–81، 1392، [Online]. Available: https://sid.ir/paper/473648/fa

    مقالات مرتبط نشریه ای

    مقالات مرتبط همایشی

  • ثبت نشده است.
  • طرح های مرتبط

  • ثبت نشده است.
  • کارگاه های پیشنهادی






    بازگشت به بالا