مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

نسخه انگلیسی

Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

video

Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

sound

Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

نسخه انگلیسی

Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

بازدید:

1,129
Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

دانلود:

702
Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

استناد:

اطلاعات مقاله نشریه

عنوان

وضعیت موجود و چشم انداز مطلوب کاربرد فناوری اطلاعات در آموزش عالی

صفحات

 صفحه شروع 23 | صفحه پایان 48

چکیده

 فناوریهای معاصر و در حال ظهور به امری عادی در تمام جنبه های زندگی تبدیل شده اند. این فناوریها در بسیاری از جنبه های فعالیتهای روزمره ما تغییراتی را به همراه داشته اند. تعلیم و تربیت نیز با پیشرفتهای نوآورانه معاصر در حوزه فناوری با تغییرات و بهبودهای عمده ای روبه رو بوده است. بررسی وضعیت موجود و چشم انداز مطلوب کاربرد فناوری اطلاعات در نظام آموزشی دانشگاه هدف پژوهش حاضر بود. علاوه بر این, عوامل اصلی ایجاد کننده فاصله بین وضعیت موجود و مطلوب از نظر اعضای هیات علمی و دانشجویان بررسی شد. پژوهش از نوع کاربردی و روش پژوهش توصیفی بود. جامعه آماری اعضای هیات علمی و دانشجویان دانشگاه مازندران بودند. با استفاده از جدول مورگان و از طریق نمونه گیری تصادفی طبقه ای, 128 عضو هیات علمی و 400 دانشجو انتخاب شدند. ابزارهای متنوعی شامل پرسشنامه, مشاهده, مصاحبه و تحلیل اسناد برای گردآوری داده به کار گرفته شد. برای تعیین روایی پرسشنامه ها از روش روایی محتوایی و برای سنجش پایایی پرسشنامه از روش ضریب آلفا (0.80) استفاده شد. از آمار توصیفی (فراوانی, میانگین و انحراف معیار) و آمار استنباطی (آزمون t تک نمونه ای) به منظور تحلیل کمی و روش تحلیل محتوا برای تحلیل کیفی استفاده شد. نتایج نشان داد که دانشجویان به مقدار کم و اعضای هیات علمی به مقدار متوسطی از فناوری اطلاعات استفاده می کنند. اما دو گروه نگرش بسیار مثبتی به فناوری اطلاعات داشتند و مهارت خود در استفاده از آن را متوسط ارزیابی کردند. وضعیت مطلوب به زعم اعضای هیات علمی و دانشجویان شامل ورود جدی فناوری اطلاعات به فرایند آموزش و تدریس و ارزشیابی آموزشی, آموزش سواد اطلاعاتی, وجود داشتن کتابخانه بر خط و بهبود زیرساختها به ویژه سرعت اینترنت بود. آنها چالشهای اصلی در جهت تحقق وضعیت مطلوب را نبود مهارت کافی در عضو هیات علمی و دانشجو در استفاده از فناوری اطلاعات, سیاستهای آموزشی موجود و مشکلات مالی, مدیریتی, زیرساختی و فرهنگی می دانستند.

استنادها

  • ثبت نشده است.
  • ارجاعات

    استناددهی

    APA: کپی

    کرمی، مرتضی، ایران نژاد، منصوره، و جعفری کرفستانی، زهرا. (1392). وضعیت موجود و چشم انداز مطلوب کاربرد فناوری اطلاعات در آموزش عالی. پژوهش و برنامه ریزی در آموزش عالی، 19(2 (68))، 23-48. SID. https://sid.ir/paper/68064/fa

    Vancouver: کپی

    کرمی مرتضی، ایران نژاد منصوره، جعفری کرفستانی زهرا. وضعیت موجود و چشم انداز مطلوب کاربرد فناوری اطلاعات در آموزش عالی. پژوهش و برنامه ریزی در آموزش عالی[Internet]. 1392؛19(2 (68)):23-48. Available from: https://sid.ir/paper/68064/fa

    IEEE: کپی

    مرتضی کرمی، منصوره ایران نژاد، و زهرا جعفری کرفستانی، “وضعیت موجود و چشم انداز مطلوب کاربرد فناوری اطلاعات در آموزش عالی،” پژوهش و برنامه ریزی در آموزش عالی، vol. 19، no. 2 (68)، pp. 23–48، 1392، [Online]. Available: https://sid.ir/paper/68064/fa

    مقالات مرتبط نشریه ای

    مقالات مرتبط همایشی

  • ثبت نشده است.
  • طرح های مرتبط

  • ثبت نشده است.
  • کارگاه های پیشنهادی






    بازگشت به بالا