Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

مقاله مقاله نشریه

مشخصات مقاله

Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

video

Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

sound

Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

نسخه انگلیسی

Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

بازدید:

1,189
Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

دانلود:

858
Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

استناد:

اطلاعات مقاله نشریه

عنوان

تحول فهم نهادی برنامه درسی: ازعملیاتی به عملی

صفحات

 صفحه شروع 29 | صفحه پایان 58

چکیده

 برنامه درسی یک نهاد است و از قضا ممکن است به دلیل همین نهاد بودن و حاکمیت الگوهای رفتاری خاص و عادات تثبیت شده در آن, دچار عارضه فراموشی شویم. فهم نهادی از برنامه درسی به دلیل نهادی شدن برنامه درسی و عمل برنامه ریزی درسی خواه ناخواه با ماست؛ اما, لازم است فراموش نکنیم, همین فهم نهادی از برنامه درسی, بر اساس جهت گیری ها و تاکیدهای ما دستخوش تغییر و تحول می گردد. عملیات گرایی در شکل لجام گسیخته خود, صرفا یک جلوه از رویارویی با نهادی چون برنامه درسی و البته جلوه غالب آن است. ما به سامان و انگاره ای بدیل نیاز داریم, تا بتوانیم خود را از عوارض عملیات گرایی افراطی در مواجهه با نهاد برنامه درسی در همه سطوح و البته در سطح ملی رها سازیم. هدف مشخص ما در این مقاله, آگاهی یافتن از تحول فهم نهادی برنامه درسی از «عملیاتی» به «عملی» و اصلاح فهم خود با توجه به امکانات بی بدیل دیدگاه عملی است. باید تاکید کنیم, هر دو گرایش مورد مطالعه ما با اتخاذ رویکرد عملی به برنامه درسی شکل گرفته است. اما عملی بودن در یکی به «عملیات گرایی» و در دیگری به «عملی» انجامیده است. در واقع, مساله اصلی تعیین ویژگی ها و آزمودن قابلیت های مغفول و نااندیشیده دیدگاه عملی شواب و رویکرد عملی به برنامه درسی است. به این منظور, نخست به نحوه شکل گیری دو رویکرد «عملیات گرایی» و «عملی» در مطالعات برنامه درسی می پردازیم, سپس امکان تحول فهم خود از برنامه درسی را بر اساس امکانات نظریه عملی, به ویژه «عمل تاملی» مورد آزمون قرار خواهیم داد.

استنادها

  • ثبت نشده است.
  • ارجاعات

  • ثبت نشده است.
  • استناددهی

    APA: کپی

    آل حسینی، فرشته، و مهرمحمدی، محمود. (1390). تحول فهم نهادی برنامه درسی: ازعملیاتی به عملی. مطالعات برنامه درسی، 6(22)، 29-58. SID. https://sid.ir/paper/475443/fa

    Vancouver: کپی

    آل حسینی فرشته، مهرمحمدی محمود. تحول فهم نهادی برنامه درسی: ازعملیاتی به عملی. مطالعات برنامه درسی[Internet]. 1390؛6(22):29-58. Available from: https://sid.ir/paper/475443/fa

    IEEE: کپی

    فرشته آل حسینی، و محمود مهرمحمدی، “تحول فهم نهادی برنامه درسی: ازعملیاتی به عملی،” مطالعات برنامه درسی، vol. 6، no. 22، pp. 29–58، 1390، [Online]. Available: https://sid.ir/paper/475443/fa

    مقالات مرتبط نشریه ای

    مقالات مرتبط همایشی

  • ثبت نشده است.
  • طرح های مرتبط

  • ثبت نشده است.
  • کارگاه های پیشنهادی






    بازگشت به بالا