مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

video

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

sound

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

نسخه انگلیسی

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

بازدید:

2,108
مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

دانلود:

629
مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

استناد:

1

اطلاعات مقاله نشریه

عنوان

تاثیر سطح پردازش (عمقی و سطحی) بر میزان یادآوری، بازشناسی و حافظه کاذب در دانشجویان با رشته های تحصیلی مختلف

صفحات

 صفحه شروع 11 | صفحه پایان 23

چکیده

 هدف: تحقیقات نشان داده اند که سطح پردازش می تواند بر میزان یادآوری, بازشناسی و حافظه کاذب تاثیرات متفاوتی داشته باشد, بنابراین هدف اصلی پژوهش حاضر تعیین تاثیر سطح پردازش بر میزان یادآوری, بازشناسی و حافظه کاذب در دانشجویان با رشته های تحصیلی مختلف است.روش: پژوهش حاضر از نوع طرح های آزمایشی مقدماتی (پیش آزمایشی) و طرح پس آزمون برای یک گروه است و مدل آماری پژوهش تحلیل واریانس عاملی است, که اثر نوع تکلیف به عنوان عامل درون گروهی و اثر نوع رشته و نوع رویکرد به مطالعه به عنوان عوامل بین گروهی وارد تحلیل آماری شدند. برای انجام پژوهش 100 نفر از دانشجویان کارشناسی و کارشناسی ارشد رشته های روان شناسی, حقوق, برق و کامپیوتر دانشگاه شهید بهشتی به روش نمونه گیری در دسترس انتخاب شدند و مورد مطالعه قرار گرفتند. ابزار مورد استفاده در این پژوهش عبارت بودند از: 1- ابزار بررسی حافظه کاذب (الگوی DRM), که میزان حافظه کاذب, یادآوری و بازشناسی افراد را اندازه گیری می کرد. 2- پرسشنامه تجدیدنظر شده دو عاملی فرایند مطالعه (R-SPQ-2 F) بود که رویکرد مطالعه افراد را می سنجید (بیگز, کمبر و لانگ 2001). داده های پژوهش با استفاده از تحلیل واریانس آمیخته بررسی شد.یافته ها: نتایج تحلیل داده ها نشان داد که میزان یادآوری و بازشناسی افراد در تکالیف سطحی بیشتر از تکالیف عمقی بود اما میزان حافظه کاذب افراد در تکالیف عمقی بیشتر از سطحی بود. همچنین نتایج تحلیل واریانس آمیخته بیانگر آن بود که در یادآوری اثر بین گروهی رشته تحصیلی معنادار بود و در حافظه کاذب اثر رویکرد افراد به مطالعه معنادار بود, به طوری که افرادی که رویکرد عمقی به مطالعه داشتند, میزان حافظه کاذب بیشتری داشتند.نتیجه گیری: می توان اینگونه نتیجه گرفت که هم نوع تکالیف که شامل تکالیف عمقی و سطحی می باشد و هم رویکرد خود افراد به مطالعه که شامل رویکرد عمقی و سطحی می باشد می توانند میزان یادآوری, بازشناسی و حافظه کاذب را تحت تاثیر قرار دهند.

استنادها

ارجاعات

استناددهی

APA: کپی

کمری، سامان، فتح آبادی، جلیل، نجاتی، وحید، و حیدری، محمود. (1393). تاثیر سطح پردازش (عمقی و سطحی) بر میزان یادآوری, بازشناسی و حافظه کاذب در دانشجویان با رشته های تحصیلی مختلف. تازه های علوم شناختی، 16(2 (مسلسل 62))، 11-23. SID. https://sid.ir/paper/480321/fa

Vancouver: کپی

کمری سامان، فتح آبادی جلیل، نجاتی وحید، حیدری محمود. تاثیر سطح پردازش (عمقی و سطحی) بر میزان یادآوری, بازشناسی و حافظه کاذب در دانشجویان با رشته های تحصیلی مختلف. تازه های علوم شناختی[Internet]. 1393؛16(2 (مسلسل 62)):11-23. Available from: https://sid.ir/paper/480321/fa

IEEE: کپی

سامان کمری، جلیل فتح آبادی، وحید نجاتی، و محمود حیدری، “تاثیر سطح پردازش (عمقی و سطحی) بر میزان یادآوری, بازشناسی و حافظه کاذب در دانشجویان با رشته های تحصیلی مختلف،” تازه های علوم شناختی، vol. 16، no. 2 (مسلسل 62)، pp. 11–23، 1393، [Online]. Available: https://sid.ir/paper/480321/fa

مقالات مرتبط نشریه ای

مقالات مرتبط همایشی

  • ثبت نشده است.
  • طرح های مرتبط

  • ثبت نشده است.
  • کارگاه های پیشنهادی






    بازگشت به بالا
    telegram sharing button
    whatsapp sharing button
    linkedin sharing button
    twitter sharing button
    email sharing button
    email sharing button
    email sharing button
    sharethis sharing button