مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

نسخه انگلیسی

Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

video

Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

sound

Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

نسخه انگلیسی

Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

بازدید:

3,285
Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

دانلود:

1,247
Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

استناد:

7

اطلاعات مقاله نشریه

عنوان

رابطه سبک های تفکر و رویکردهای یادگیری با پیشرفت تحصیلی دانشجویان

صفحات

 صفحه شروع 44 | صفحه پایان 52

چکیده

 هدف: هدف این تحقیق, بررسی وجود رابطه بین سبک های تفکر و رویکردهای یادگیری با پیشرفت تحصیلی دانشجویان بود. روش: پرسشنامه های سبک های تفکر و فرآیند مطالعه بر روی 398 آزمودنی (203 پسر و 195 دختر) اجرا شد. برای بررسی پیشرفت تحصیلی دانشجویان, میانگین کل نمرات افراد از طریق دانشگاه, جمع آوری گردید. سپس نقش تفاوت های جنسی بر سبک های تفکر و رویکردهای یادگیری, و همچنین روابط بین متغیرها به ترتیب از طریق آزمون t برای گروه های مستقل, ضریب همبستگی پیرسون و تحلیل رگرسیون بررسی شد. یافته ها: دو جنس در متغیرهای پیشرفت تحصیلی, سبک های تفکر قانونی, قضایی, سلسله مراتبی, درونی, بیرونی و رویکرد سطحی تفاوت معنی دار داشتند. همچنین سبک های تفکر قانونی, قضایی, آزاداندیش, سلسله مراتبی, بیرونی و رویکرد یادگیری عمیق با پیشرفت تحصیلی رابطه مثبت معنی دار و سبک های تفکر اجرایی, جزیی, محافظه کار و رویکرد یادگیری سطحی با پیشرفت تحصیلی رابطه منفی معنی دار داشتند. سبک های تفکر قانونی, قضایی, آزاد اندیش, سلسله مراتبی و بیرونی با رویکرد یادگیری عمیق و سبک های تفکر اجرایی, جزیی, محافظه کار و الیگارشی با رویکرد سطحی رابطه مثبت و معنی دار نشان داد. از متغیر سبک های تفکر, پنج سطح و از متغیر رویکردهای یادگیری, هر دو سطح در پیش بینی پیشرفت تحصیلی دانشجویان سهیم بودند. نتیجه گیری: توجه به نقش عوامل درون فردی سبک های تفکر و رویکردهای یادگیری در مطالعات مربوط به پیشرفت تحصیلی اهمیت خاصی دارد.

استنادها

ارجاعات

  • ثبت نشده است.
  • استناددهی

    APA: کپی

    شکری، امید، کدیور، پروین، فرزاد، ولی اله، و دانشورپور، زهره. (1385). رابطه سبک های تفکر و رویکردهای یادگیری با پیشرفت تحصیلی دانشجویان. تازه های علوم شناختی، 8(2 (مسلسل 30))، 44-52. SID. https://sid.ir/paper/82860/fa

    Vancouver: کپی

    شکری امید، کدیور پروین، فرزاد ولی اله، دانشورپور زهره. رابطه سبک های تفکر و رویکردهای یادگیری با پیشرفت تحصیلی دانشجویان. تازه های علوم شناختی[Internet]. 1385؛8(2 (مسلسل 30)):44-52. Available from: https://sid.ir/paper/82860/fa

    IEEE: کپی

    امید شکری، پروین کدیور، ولی اله فرزاد، و زهره دانشورپور، “رابطه سبک های تفکر و رویکردهای یادگیری با پیشرفت تحصیلی دانشجویان،” تازه های علوم شناختی، vol. 8، no. 2 (مسلسل 30)، pp. 44–52، 1385، [Online]. Available: https://sid.ir/paper/82860/fa

    مقالات مرتبط نشریه ای

    مقالات مرتبط همایشی

  • ثبت نشده است.
  • طرح های مرتبط

  • ثبت نشده است.
  • کارگاه های پیشنهادی






    بازگشت به بالا