مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

مقاله مقاله نشریه

مشخصات مقاله

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

video

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

sound

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

نسخه انگلیسی

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

بازدید:

1,751
مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

دانلود:

585
مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

استناد:

3

اطلاعات مقاله نشریه

عنوان

سیر تحول و شکل گیری مهارت های تفکر انتقادی در داستان های تالیفی ایرانی برای کودکان و نوجوانان

صفحات

 صفحه شروع 103 | صفحه پایان 124

چکیده

 داستان نقشی حیاتی در شکل گیری مهارت های تفکر انتقادی دارد. هدف از پژوهش حاضر, کشف امکانات بالقوه داستان های معمولی در تقویت و شکل گیری مهارت های تفکر انتقادی در کودکان است. مهارت های تفکر انتقادی مورد بررسی عبارت اند از: هدف, طرح پرسش, اطلاعات, داده, شاهد, تجربه, استنباط ها و تفاسیر, پیش فرض ها, استلزامات و پیامدها, نظرات, انصاف (بی طرفی), تواضع, رشادت, همراهی, استحکام, و پشتکار ذهنی, اطمینان در تفکر, تسلط بر خودمحوری, و قابلیت های استدلال اخلاقی. در این پژوهش با استفاده از روش تحلیل محتوا, میزان مهارت ها و مولفه های تفکر انتقادی از دیدگاه ریچارد پل در داستان های تالیفی برای کودکان گروه سنی «ج» که در فاصله سال های 1342 تا 1385 در فهرست کتاب های مناسب شورای کتاب کودک به ثبت رسیده اند, بررسی شده است.نتایج پژوهش نشان می دهد که مولفه های استلزامات و پیامدها, اطلاعات, داده, شاهد, تجربه, هدف, قابلیت های استدلال اخلاقی نسبت به سایر مولفه ها در وضعیت بهتری قرار دارند. از ضعیف ترین مولفه ها نیز می توان به پیش فرض ها, اطمینان در تفکر, نظرات و استنباط ها و تفاسیر اشاره کرد. هم چنین عمده رشد متوالی داستان ها به لحاظ مولفه های تفکر انتقادی صرف نظر از رشد مقطعی دهه چهل, در آثار متاخر و در دهه هشتاد روی داده است.

استنادها

ارجاعات

استناددهی

APA: کپی

مکتبی فرد، لیلا. (1389). سیر تحول و شکل گیری مهارت های تفکر انتقادی در داستان های تالیفی ایرانی برای کودکان و نوجوانان. تفکر و کودک، 1(1)، 103-124. SID. https://sid.ir/paper/483448/fa

Vancouver: کپی

مکتبی فرد لیلا. سیر تحول و شکل گیری مهارت های تفکر انتقادی در داستان های تالیفی ایرانی برای کودکان و نوجوانان. تفکر و کودک[Internet]. 1389؛1(1):103-124. Available from: https://sid.ir/paper/483448/fa

IEEE: کپی

لیلا مکتبی فرد، “سیر تحول و شکل گیری مهارت های تفکر انتقادی در داستان های تالیفی ایرانی برای کودکان و نوجوانان،” تفکر و کودک، vol. 1، no. 1، pp. 103–124، 1389، [Online]. Available: https://sid.ir/paper/483448/fa

مقالات مرتبط نشریه ای

مقالات مرتبط همایشی

  • ثبت نشده است.
  • طرح های مرتبط

  • ثبت نشده است.
  • کارگاه های پیشنهادی






    بازگشت به بالا
    telegram sharing button
    whatsapp sharing button
    linkedin sharing button
    twitter sharing button
    email sharing button
    email sharing button
    email sharing button
    sharethis sharing button