مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

video

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

sound

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

نسخه انگلیسی

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

بازدید:

804
مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

دانلود:

264
مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

استناد:

2

اطلاعات مقاله نشریه

عنوان

بررسی شیوه های متداول ارزشیابی و ارتباط آن با رویکردهای یادگیری در دانشجویان پرستاری دانشگاه علوم پزشکی کرمان

صفحات

 صفحه شروع 142 | صفحه پایان 152

چکیده

 زمینه و هدف: در آموزش دانشگاهی دو رویکرد عمیق و سطحی وجود دارد. چنانچه ارزشیابی بر مبنای درک عمیق طراحی شده باشد, می تواند یادگیری عمیق را به دنبال داشته باشد. از این رو پژوهش حاضر, به منظور بررسی شیوه های متداول ارزشیابی و ارتباط آن با رویکردهای یادگیری در دانشجویان پرستاری دانشگاه علوم پزشکی کرمان در سال 1390 انجام شد.روش کار: این پژوهش یک مطالعه توصیفی تحلیلی بود که در آن از پرسشنامه R-SPQ-2F) یا Revised study process questionnare 2 factor, به همراه سوالات مربوط به ویژگی های فردی و شیوه های متداول ارزشیابی دروس داخلی جراحی در پرستاری استفاده شد. نمونه پژوهش 198 دانشجوی پرستاری بود. داده ها با نرم افزار SPSS نسخه 18 و آمار توصیفی (توزیع فراوانی, میانگین و انحراف معیار) و تحلیلی (آزمون های t و (ANOVA و ضریب همبستگی Pearson مورد تجزیه و تحلیل قرار گرفت.یافته ها: بیشترین آزمون مورد استفاده در نوع کتبی چند گزینه و در نوع بالینی مشاهده مستقیم مهارتهای عملی Directly observed procedural skills) یا (DOPS بود. رویکرد عمیق 5.006±34.27 و رویکرد سطحی 5.52±31.21 نمره را به خود اختصاص داد و رویکرد عمیق بیشتر بود. در ارتباط شیوه های ارزشیابی با رویکردهای یادگیری تفاوت معنی دار آماری مشاهده شد (P<0.05). بدین صورت که استفاده از آزمون های MCQ (Multiple choice question) و DOPS به تنهایی دارای رویکرد سطحی بود, در حالی که ترکیبی از آزمون ها و ارایه پروژه در آزمون های کتبی و DOPS به همراه پروژه عملی در آزمون های بالینی رویکرد عمیق یادگیری را به دنبال داشت. همچنین در سنین بالاتر, افراد مجرد و در مقطع ارشد رویکرد عمیق بیشتر بود (P<0.05).نتیجه گیری: استفاده از آزمون های MCQ و DOPS بدون توجه به نکاتی از قبیل بازاندیشی و حل مساله رویکرد سطحی را به دنبال خواهد داشت. با توجه به ارتباط شیوه های ارزشیابی با رویکردهای یادگیری دانشجویان و از آن جا که شیوه های متداول در پژوهش حاضر دانشجویان را به سمت یادگیری سطحی هدایت می کند, استفاده از ارایه پروژه در دروس نظری و عملی جهت اتخاذ رویکرد عمیق, یادگیری پایدار و توانمندسازی دانشجویان جهت پذیرش مسوولیت های حرفه ای در آینده پیشنهاد می شود.

استنادها

ارجاعات

  • ثبت نشده است.
  • استناددهی

    APA: کپی

    عباس زاده، عباس، برهانی، فریبا، سبزواری، سکینه، و افتخاری، زهره. (1392). بررسی شیوه های متداول ارزشیابی و ارتباط آن با رویکردهای یادگیری در دانشجویان پرستاری دانشگاه علوم پزشکی کرمان. گام های توسعه در آموزش پزشکی (STRIDES IN DEVELOPMENT OF MEDICAL EDUCATION)، 10(2)، 142-152. SID. https://sid.ir/paper/484064/fa

    Vancouver: کپی

    عباس زاده عباس، برهانی فریبا، سبزواری سکینه، افتخاری زهره. بررسی شیوه های متداول ارزشیابی و ارتباط آن با رویکردهای یادگیری در دانشجویان پرستاری دانشگاه علوم پزشکی کرمان. گام های توسعه در آموزش پزشکی (STRIDES IN DEVELOPMENT OF MEDICAL EDUCATION)[Internet]. 1392؛10(2):142-152. Available from: https://sid.ir/paper/484064/fa

    IEEE: کپی

    عباس عباس زاده، فریبا برهانی، سکینه سبزواری، و زهره افتخاری، “بررسی شیوه های متداول ارزشیابی و ارتباط آن با رویکردهای یادگیری در دانشجویان پرستاری دانشگاه علوم پزشکی کرمان،” گام های توسعه در آموزش پزشکی (STRIDES IN DEVELOPMENT OF MEDICAL EDUCATION)، vol. 10، no. 2، pp. 142–152، 1392، [Online]. Available: https://sid.ir/paper/484064/fa

    مقالات مرتبط نشریه ای

    مقالات مرتبط همایشی

  • ثبت نشده است.
  • طرح های مرتبط

  • ثبت نشده است.
  • کارگاه های پیشنهادی






    بازگشت به بالا
    telegram sharing button
    whatsapp sharing button
    linkedin sharing button
    twitter sharing button
    email sharing button
    email sharing button
    email sharing button
    sharethis sharing button