مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

مقاله مقاله نشریه

مشخصات مقاله

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

video

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

sound

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

نسخه انگلیسی

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

بازدید:

780
مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

دانلود:

194
مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

استناد:

اطلاعات مقاله نشریه

عنوان

عنوان عربی: دراسة أولویات أسالیب الطلاب الإیرانیین فی تعلم اللغةالعربیة کلغة ثانیة (عنوان فارسی: ترجیحات سبک های یادگیری دانشجویان ایرانی فراگیر زبان عربی به عنوان زبان دوم)

صفحات

 صفحه شروع 43 | صفحه پایان 56

چکیده

 چکیده عربی:إن أسالیب التعلم تلعب دورا حاسما فی عملیة التعلم, و وفقا ل فیلدر (1996), أن هناک عوامل یعود إلیها مدی تعلم الطلاب فی الصف جزئیا و هی: قدرات الطلاب, و إعدادهم المسبق, و أسالیبهم فی التعلم, و کذلک أسالیب الأساتذة فی التدریس. فلا ینبغی للأساتذة إذن, إهمال أهمیة اختیار طریقة التدریس المناسبة والمنسجمة لأسالیب الطلاب التعلمیة. و بما أن فی العدید من المعاهد والمؤسسات التعلیمیة یتم تخصیص القلیل من الإهتمام لنوعیة تعلم الطلاب, فهذا البحث یحاول تحدید أسالیب الطلاب الإیرانیین القائمین بتعلم اللغة العربیة, و من ضمنها یقوم بتحدید و تحلیل ما فی أسالیبهم من إختلافات, و ذلک إستنادا إلی عوامل دیموغرافیة هی: الجنس والإختصاص.تم جمع البیانات عن أسالیب التعلم من 522 طالبا باستخدام استبیان وینتر کرست, و دیکابیوا (2002) لـ «أسالیب التعلم المفضلة» (LSI). أظهرت النتائج أن الأسلوب الجماعی هو الأسلوب السائد علی تعلم اللغة العربیة لدی الطلاب الإیرانیین. بینما لم تظهر النتائج إلا القلیل من الرغبة لدیهم بالنسبة لأسلوب التعلم الفردی. کما أظهرت أن الطالبات أکثر تطبیقا للأسالیب السمعیة والحرکیة من الطلاب. وبالإضافة إلی ذلک, لم یکن هناک فرق کبیر بین الجنسین فی استخدام الأسلوب البصری.   چکیده فارسی:سبک های یادگیری نقش مهم و اساسی در فرایند یادگیری دارند. فلدر (1996) بر این عقیده است که, میزان یادگیری دانشجویان در کلاس عمدتا به توانایی ها و آمادگی قبلی دانشجویان و سبک یادگیری شان, همچنین به نحوه تدریس اساتید بستگی دارد. اساتید نباید اهمیت انتخاب روش تدریس مناسب و سازگار با سبک های یادگیری دانشجویان را نادیده بگیرند. از آنجایی که در بسیاری از موسسات و تشکیلات آموزشی, نحوه یادگیری فراگیران و نحوه تدریس اساتید چندان مورد توجه قرار نمی گیرد, این تحقیق سعی دارد ضمن شناسایی سبک های یادگیری دانشجویان ایرانی در یادگیری زبان عربی, تفاوت سبک های یادگیریشان را بر اساس جنسیت و رشته تحصیلی تعیین نماید. داده های تحقیق از بین دانشجویان و با استفاده از پرسشنامه «ترجیحات سبک های یادگیری» (LSI) وینتر گرست, و دیکاپیوا (2000) جمع آوری شده اند. نتایج نشان دادند که سبک های یادگیری متمایز و برجسته دانشجویان ایرانی فراگیر زبان عربی, سبک گروهی بود. درحالی که آن ها علاقه اندکی به سبک یادگیری فردی نشان دادند. زنان از سبک های شنیداری و حرکتی بیش از مردان استفاده می کردند در حالی که اختلافی بین دو جنس در استفاده از سبک دیداری مشاهده نشد.

استنادها

  • ثبت نشده است.
  • ارجاعات

  • ثبت نشده است.
  • استناددهی

    APA: کپی

    اختری، طاهره. (1389). عنوان عربی: دراسة أولویات أسالیب الطلاب الإیرانیین فی تعلم اللغةالعربیة کلغة ثانیة (عنوان فارسی: ترجیحات سبک های یادگیری دانشجویان ایرانی فراگیر زبان عربی به عنوان زبان دوم). مجله علوم انسانی، 17(4)، 43-56. SID. https://sid.ir/paper/486453/fa

    Vancouver: کپی

    اختری طاهره. عنوان عربی: دراسة أولویات أسالیب الطلاب الإیرانیین فی تعلم اللغةالعربیة کلغة ثانیة (عنوان فارسی: ترجیحات سبک های یادگیری دانشجویان ایرانی فراگیر زبان عربی به عنوان زبان دوم). مجله علوم انسانی[Internet]. 1389؛17(4):43-56. Available from: https://sid.ir/paper/486453/fa

    IEEE: کپی

    طاهره اختری، “عنوان عربی: دراسة أولویات أسالیب الطلاب الإیرانیین فی تعلم اللغةالعربیة کلغة ثانیة (عنوان فارسی: ترجیحات سبک های یادگیری دانشجویان ایرانی فراگیر زبان عربی به عنوان زبان دوم)،” مجله علوم انسانی، vol. 17، no. 4، pp. 43–56، 1389، [Online]. Available: https://sid.ir/paper/486453/fa

    مقالات مرتبط نشریه ای

    مقالات مرتبط همایشی

  • ثبت نشده است.
  • طرح های مرتبط

  • ثبت نشده است.
  • کارگاه های پیشنهادی






    بازگشت به بالا
    telegram sharing button
    whatsapp sharing button
    linkedin sharing button
    twitter sharing button
    email sharing button
    email sharing button
    email sharing button
    sharethis sharing button