مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

video

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

sound

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

نسخه انگلیسی

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

بازدید:

3,703
مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

دانلود:

2,109
مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

استناد:

1

اطلاعات مقاله نشریه

عنوان

قلدری سنتی و سایبری در نوجوانان دختر مدارس راهنمایی: نقش کیفیت ارتباط معلم - دانش آموز

صفحات

 صفحه شروع 0 | صفحه پایان 0

چکیده

 قلدری یک نوع خشونت سطح پائین به شمار می آید که اخیرا مورد توجه پژوهشگران و روان شناسان حیطه تربیتی قرار گرفته است و به دو صورت نمود می یابد: قلدری سایبری و سنتی. پژوهش حاضر با هدف تعیین میزان شیوع قلدری و رابطه آن با کیفیت ارتباط معلم - دانش آموز در بین نوجوانان دختر مقطع راهنمایی مدارس دولتی شهر تبریز و نیز, مقایسه این متغیرها در پایه های مختلف تحصیلی دانش آموزان انجام شد. برای تحقق اهداف این پژوهش توصیفی - رابطه ای, 397 دانش آموز دختر مدارس راهنمایی شهر تبریز (90-1391) با شیوه نمونه گیری تصادفی خوشه ای چندمرحله ای انتخاب شده و به مقیاس قلدری (BS, پاتچین و هیندوجا, 2011) و پرسشنامه ارتباط معلم - دانش آموز (IT-SR, مورری و زوواک, 2011) پاسخ گفتند. تحلیل داده ها با نرم افزار SPSS, میزان بروز رفتار قلدری در یک ماه اخیر را %64.2 بدست آورد. آزمون ضریب همبستگی پیرسون بین قلدری و اشکال سنتی و سایبری آن با کیفیت ارتباط معلم - دانش آموز رابطه منفی نشان داد (P<0.01). بر حسب نتیجه آزمون رگرسیون چندگانه, عوامل بیگانگی و ارتباط با معلم 19% تغییرات قلدری را پیش بینی نمودند و عامل بیگانگی (b=-0.32) متغیر پیش بین بهتری بود. همچنین, مبتنی بر نتایج تحلیل واریانس یک طرفه, قلدری در میان دانش آموزان پایه دوم و سوم نسبت به پایه اول شایع تر بوده و کیفیت ارتباط آنان با معلمان خویش نیز, منفی تر بود. با در نظر گرفتن نتایج تحقیق, توجه مضاعف بر کیفیت ارتباط معلم - دانش آموز برای کاهش رفتار قلدری و ناسازگاری های دانش آموزان دختر پیشنهاد می گردد.

استنادها

ارجاعات

  • ثبت نشده است.
  • استناددهی

    APA: کپی

    بیرامی، منصور، هاشمی، تورج، فتحی آذر، اسکندر، و علایی، پروانه. (1391). قلدری سنتی و سایبری در نوجوانان دختر مدارس راهنمایی: نقش کیفیت ارتباط معلم - دانش آموز. روان شناسی تربیتی (روانشناسی و علوم تربیتی)، 8(26)، 0-0. SID. https://sid.ir/paper/487682/fa

    Vancouver: کپی

    بیرامی منصور، هاشمی تورج، فتحی آذر اسکندر، علایی پروانه. قلدری سنتی و سایبری در نوجوانان دختر مدارس راهنمایی: نقش کیفیت ارتباط معلم - دانش آموز. روان شناسی تربیتی (روانشناسی و علوم تربیتی)[Internet]. 1391؛8(26):0-0. Available from: https://sid.ir/paper/487682/fa

    IEEE: کپی

    منصور بیرامی، تورج هاشمی، اسکندر فتحی آذر، و پروانه علایی، “قلدری سنتی و سایبری در نوجوانان دختر مدارس راهنمایی: نقش کیفیت ارتباط معلم - دانش آموز،” روان شناسی تربیتی (روانشناسی و علوم تربیتی)، vol. 8، no. 26، pp. 0–0، 1391، [Online]. Available: https://sid.ir/paper/487682/fa

    مقالات مرتبط نشریه ای

    مقالات مرتبط همایشی

  • ثبت نشده است.
  • طرح های مرتبط

  • ثبت نشده است.
  • کارگاه های پیشنهادی






    بازگشت به بالا
    telegram sharing button
    whatsapp sharing button
    linkedin sharing button
    twitter sharing button
    email sharing button
    email sharing button
    email sharing button
    sharethis sharing button