مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

مقاله مقاله نشریه

مشخصات مقاله

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

video

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

sound

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

نسخه انگلیسی

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

بازدید:

1,096
مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

دانلود:

212
مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

استناد:

اطلاعات مقاله نشریه

عنوان

کاربرد منحنی یادگیری برای تعیین تعداد دفعات انجام مهارتهای بالینی منتخب تنظیم خانواده کارآموزان بهورزی

صفحات

 صفحه شروع 12 | صفحه پایان 20

چکیده

 مقدمه: آموزش بالینی, وسیله ای است که کارآموزان از طریق آن, به طور مستقیم در موقعیت تبدیل اطلاعات نظری به عملی قرار می گیرند. مطالعه حاضر با هدف تعیین استاندارد آموزشی برای دفعات انجام مهارت های بالینی تنظیم خانواده بر اساس منحنی یادگیری انجام شد.روش کار: مطالعه حاضر یک مطالعه از نوع سری زمانی است که در سال 91-1390 بر روی 54 کارآموز بهورزی مشغول به تحصیل در پایه اول آموزشگاه بهورزی مشهد, نیشابور و تربت جام انجام شد. افراد به شیوه سرشماری انتخاب شدند. ابزار گردآوری داده ها, پرسشنامه پژوهشگر ساخته و شامل اطلاعات فردی کارآموزان بهورزی و چک لیست ارزیابی تبحر بالینی بهورزان جهت انجام مهارت های تنظیم خانواده بود. داده ها پس از گردآوری با استفاده از نرم افزار آماری SPSS (نسخه 16) و آزمون های کروسکال والیس و ضریب همبستگی پیرسون مورد تجزیه و تحلیل قرار گرفت. میزان p کمتر از 0.05 معنی دار در نظر گرفته شد.یافته ها: در این مطالعه, منحنی یادگیری مهارت های بالینی نشان داد که با انجام مهارت ها به تعداد 30-21 بار, میزان تبحر کسب شده در حد کفایت (بیشتر از 75 درصد) می باشد و با افزایش دفعات انجام مهارت در طول 15 هفته کارآموزی, سطح تبحر تغییر معنی داری نداشت و ثابت ماند. استاندارد دفعات مورد نیاز انجام مهارت های تنظیم خانواده, 21 تا 30 دفعه می باشد.نتیجه گیری: تعداد دفعات مورد نیاز برای انجام مهارت های تنظیم خانواده, حداکثر 30 بار می باشد. این تعداد دفعات, کمتر از تعدادی می باشد که در بالین جهت کارآموزان بهورزی پیش بینی شده است. بنابراین با استفاده از منحنی یادگیری, می توان ضمن تعیین تعداد دفعات استاندارد برای انجام یک مهارت بالینی و فراهم نمودن امکان تمرین کافی برای دستیابی به تبحر لازم, ایجاد ماندگاری در یادگیری, در وقت و هزینه برای آموزش مهارت ها نیز صرفه جویی کرد.

استنادها

  • ثبت نشده است.
  • ارجاعات

  • ثبت نشده است.
  • استناددهی

    APA: کپی

    امامی مقدم، زهرا، مظلوم، سیدرضا، زوبین، فاطمه، خسروی القار، نیره، سردارآبادی، فاطمه، کریمی، اقدس، و دادگر، سلمه. (1392). کاربرد منحنی یادگیری برای تعیین تعداد دفعات انجام مهارتهای بالینی منتخب تنظیم خانواده کارآموزان بهورزی. مجله زنان مامایی و نازایی ایران، 16(68)، 12-20. SID. https://sid.ir/paper/487993/fa

    Vancouver: کپی

    امامی مقدم زهرا، مظلوم سیدرضا، زوبین فاطمه، خسروی القار نیره، سردارآبادی فاطمه، کریمی اقدس، دادگر سلمه. کاربرد منحنی یادگیری برای تعیین تعداد دفعات انجام مهارتهای بالینی منتخب تنظیم خانواده کارآموزان بهورزی. مجله زنان مامایی و نازایی ایران[Internet]. 1392؛16(68):12-20. Available from: https://sid.ir/paper/487993/fa

    IEEE: کپی

    زهرا امامی مقدم، سیدرضا مظلوم، فاطمه زوبین، نیره خسروی القار، فاطمه سردارآبادی، اقدس کریمی، و سلمه دادگر، “کاربرد منحنی یادگیری برای تعیین تعداد دفعات انجام مهارتهای بالینی منتخب تنظیم خانواده کارآموزان بهورزی،” مجله زنان مامایی و نازایی ایران، vol. 16، no. 68، pp. 12–20، 1392، [Online]. Available: https://sid.ir/paper/487993/fa

    مقالات مرتبط نشریه ای

    مقالات مرتبط همایشی

  • ثبت نشده است.
  • طرح های مرتبط

  • ثبت نشده است.
  • کارگاه های پیشنهادی






    بازگشت به بالا
    telegram sharing button
    whatsapp sharing button
    linkedin sharing button
    twitter sharing button
    email sharing button
    email sharing button
    email sharing button
    sharethis sharing button