مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

مقاله مقاله نشریه

مشخصات مقاله

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

video

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

sound

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

نسخه انگلیسی

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

بازدید:

912
مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

دانلود:

248
مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

استناد:

1

اطلاعات مقاله نشریه

عنوان

بررسی رابطه بین شیوه های تصمیم گیری مدیران و سلامت سازمانی در گروه های آموزشی دانشگاه علوم پزشکی اصفهان

صفحات

 صفحه شروع 96 | صفحه پایان 104

چکیده

 زمینه و هدف: شیوه تصمیم گیری مدیران می تواند در راستای عملکرد صحیح گروه های آموزشی در دانشگاه ها موثر باشد و تاثیر مثبت آن بر سلامت سازمانی گروه سبب افزایش اثربخشی آن می گردد. هدف از انجام این پژوهش بررسی رابطه بین شیوه های تصمیم گیری مدیران و سلامت سازمانی در گروه های آموزشی دانشگاه علوم پزشکی اصفهان است.روش بررسی: نوع پژوهش توصیفی, همبستگی است. جامعه آماری این مطالعه, شامل کلیه اعضای هیات علمی دانشکده های دانشگاه (594 نفر) در سال تحصیلی 88- 1387 بود و یک نمونه 234 نفری با روش نمونه گیری طبقه ای تصادفی انتخاب شد. ابزار پژوهش شامل پرسشنامه محقق ساخته شیوه تصمیم گیری و پرسشنامه استاندارد سلامت سازمانی هوی و فیلدمن (1990) بود. پایایی آن ها با استفاده از ضریب آلفای کرونباخ (r2=0.92, r1=0.86) محاسبه گردید. تجزیه و تحلیل داده ها با استفاده از نرم افزار SPSS (15) و در دو سطح آمار توصیفی و استنباطی صورت گرفت.یافته ها: نتایج نشان داد که شیوه تصمیم گیری مشورتی, بیشترین میانگین و شیوه تصمیم گیری آمرانه, کم ترین میانگین را در میان مدیران گروه ها دارد. همچنین میزان سلامت سازمانی بیشتر از سطح متوسط بوده, لیکن میزان یگانگی نهادی و نفوذ مدیر در سطح متوسط بوده است. از طرفی, رابطه بین نمرات شیوه تصمیم گیری و ابعاد سلامت سازمانی معنادار و مثبت بوده است. لیکن رابطه بین نمرات تصمیم گیری آمرانه و ابعاد حمایت منابع و روحیه, رابطه بین نمرات تصمیم گیری مشورتی و بعد یگانگی نهادی, رابطه بین نمرات تصمیم گیری مشارکتی و ابعاد یگانگی نهادی, حمایت منابع, روحیه و تاکید علمی از نظر آماری معنادار نیست.بحث و نتیجه گیری: تصمیم گیری مبتنی بر مشورت و مشارکت در گروه های آموزشی می تواند موجب تقویت و حفظ سلامت سازمانی شود. روحیه بالای اعضا و یگانگی نهادی از ابعاد مهم سلامت سازمانی بوده و به ارتقاء فرآیندهای آموزش و پژوهش در گروه ها منجر خواهد شد.

استنادها

ارجاعات

  • ثبت نشده است.
  • استناددهی

    APA: کپی

    بهرامی، سوسن، رجایی پور، سعید، کیوان آرا، محمود، رییسی، احمدرضا، و کاظمی، ایرج. (1391). بررسی رابطه بین شیوه های تصمیم گیری مدیران و سلامت سازمانی در گروه های آموزشی دانشگاه علوم پزشکی اصفهان. سلامت کار ایران، 9(3)، 96-104. SID. https://sid.ir/paper/488076/fa

    Vancouver: کپی

    بهرامی سوسن، رجایی پور سعید، کیوان آرا محمود، رییسی احمدرضا، کاظمی ایرج. بررسی رابطه بین شیوه های تصمیم گیری مدیران و سلامت سازمانی در گروه های آموزشی دانشگاه علوم پزشکی اصفهان. سلامت کار ایران[Internet]. 1391؛9(3):96-104. Available from: https://sid.ir/paper/488076/fa

    IEEE: کپی

    سوسن بهرامی، سعید رجایی پور، محمود کیوان آرا، احمدرضا رییسی، و ایرج کاظمی، “بررسی رابطه بین شیوه های تصمیم گیری مدیران و سلامت سازمانی در گروه های آموزشی دانشگاه علوم پزشکی اصفهان،” سلامت کار ایران، vol. 9، no. 3، pp. 96–104، 1391، [Online]. Available: https://sid.ir/paper/488076/fa

    مقالات مرتبط نشریه ای

    مقالات مرتبط همایشی

  • ثبت نشده است.
  • طرح های مرتبط

  • ثبت نشده است.
  • کارگاه های پیشنهادی






    بازگشت به بالا
    telegram sharing button
    whatsapp sharing button
    linkedin sharing button
    twitter sharing button
    email sharing button
    email sharing button
    email sharing button
    sharethis sharing button