مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

video

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

sound

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

نسخه انگلیسی

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

بازدید:

1,173
مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

دانلود:

796
مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

استناد:

1

اطلاعات مقاله نشریه

عنوان

بررسی کیفیت خدمات بخش اورژانس مراکز آموزشی-درمانی

صفحات

 صفحه شروع 15 | صفحه پایان 31

چکیده

 مقدمه:افزایش کیفیت خدمات بخش های اورژانس بیمارستان ها موجب خشنودی بیشتر مراجعان,کاهش شکایت آنان و زمینه ساز ارتقای سلامت جامعه خواهد شد. با شناخت دقیق وضع موجود و بررسی نقاط قوت و ضعف می توان در جهت ارتقاءکیفیت ارائه خدمات در آینده اقدام کرد.هدف: تعیین کیفیت خدمات بخش های اورژانس مراکز آموزشی درمانی رشت در سال 1392مواد و روش ها: پژوهش از مطالعات توصیفی, تحلیلی و مقطعی بود. محیط پژوهش بخش های اورژانس 7 مرکز آموزشی درمانی رازی, پورسینا, دکتر حشمت, الزهرا (س), امیرالمومنین, شفا و ولایت رشت بودند. ابزار گردآوری داده ها پرسشنامه ای بود شامل دو بخش با 77 پرسش که بخش اول آن حاوی 13 سوال در زمینه ویژگی های سرپرست و بخش اورژانس و بخش دوم 64 سوال در زمینه های ساختار, فرآیند و عملکرد بخش اورژانس بود. تجزیه و تحلیل داده ها با نرم افزار SPSS18 و شاخص های آمار توصیفی و استنباطی انجام شد. بیمارستان هایی که بیش از 90 درصد امتیاز مربوط به ساختار, فرآیند و عملکرد را کسب نمایند دلخواه, بین 90-71 درصد امتیاز, کمابیش مطلوب, 70-50 درصد امتیاز, متوسط و کمتر از 50 درصد امتیاز, ضعیف تلقی می شوند.نتایج: میانگین تعداد تخت های فعال بخش اورژانس بیمارستان های 19.8 تخت بود. %85.72 بیمارستان از نظر کیفیت خدمات بخش های اورژانس کمابیش مطلوب و %14.28 مطلوب بودند. در گستره نیروی انسانی, مرکز آموزشی درمانی دکتر حشمت رشت با 88% امتیاز, در حیطه فضا و تسهیلات, مرکز آموزشی درمانی ولایت با %99.5 امتیاز, در حیطه مدیریت بخش اورژانس مراکز آموزشی درمانی پورسینا, رازی, ولایت و دکتر حشمت با 94.54% امتیاز, در حیطه دستور کارهای بخش اورژانس مرکز آموزشی درمانی رازی رشت با %96.3 متیاز بیشترین امتیاز مکتسبه را به خود اختصاص دادند. میانگین امتیازهای کسب شده در حیطه فرآیند های آموزشی بخش های اورژانس مراکز آموزشی و درمانی رشت %66.28 بود.نتیجه گیری: ساختار, فرآیند و عملکرد بخش های اورژانس بیمارستان های مورد مطالعه در حیطه نیروی انسانی, فضا و تسهیلات, مدیریت و دستورالعمل های بخش اورژانس کمابیش مطلوب و مطلوب و در حیطه فرآیند های آموزشی در حد متوسط بود. بنابراین, با توجه به سرشت بخش های اورژانس لزوم توجه به استانداردها و رعایت آنها بویژه توانمند سازی بیشتر نیروی انسانی بایسته است. آموزش مداوم پزشکان و پرستاران این بخش اهمیت زیادی دارد.

استنادها

ارجاعات

  • ثبت نشده است.
  • استناددهی

    APA: کپی

    مهرابیان، فردین، رهبرطارمسری، مرتضی، و کشاورزمحمدیان، سکینه. (1393). بررسی کیفیت خدمات بخش اورژانس مراکز آموزشی-درمانی. مجله دانشگاه علوم پزشکی گیلان، 23(89)، 15-31. SID. https://sid.ir/paper/490424/fa

    Vancouver: کپی

    مهرابیان فردین، رهبرطارمسری مرتضی، کشاورزمحمدیان سکینه. بررسی کیفیت خدمات بخش اورژانس مراکز آموزشی-درمانی. مجله دانشگاه علوم پزشکی گیلان[Internet]. 1393؛23(89):15-31. Available from: https://sid.ir/paper/490424/fa

    IEEE: کپی

    فردین مهرابیان، مرتضی رهبرطارمسری، و سکینه کشاورزمحمدیان، “بررسی کیفیت خدمات بخش اورژانس مراکز آموزشی-درمانی،” مجله دانشگاه علوم پزشکی گیلان، vol. 23، no. 89، pp. 15–31، 1393، [Online]. Available: https://sid.ir/paper/490424/fa

    مقالات مرتبط نشریه ای

    مقالات مرتبط همایشی

  • ثبت نشده است.
  • طرح های مرتبط

  • ثبت نشده است.
  • کارگاه های پیشنهادی






    بازگشت به بالا
    telegram sharing button
    whatsapp sharing button
    linkedin sharing button
    twitter sharing button
    email sharing button
    email sharing button
    email sharing button
    sharethis sharing button