مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

نسخه انگلیسی

Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

video

Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

sound

Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

نسخه انگلیسی

Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

بازدید:

2,297
Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

دانلود:

893
Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

استناد:

1

اطلاعات مقاله نشریه

عنوان

اثربخشی ‎آموزش‎ رفتاری‎ بارکلی به‎ والدین ‎کودکان‎ مبتلا به ‎اختلال ‎کمبود ‎توجه- بیش‎ فعالی ‎در کاهش‎ علایم

صفحات

 صفحه شروع 47 | صفحه پایان 52

چکیده

 زمینه: سازگاری و سلوک رفتاری از مهم ترین شاخصه های درمان کودکان مبتلا به اختلال نارسایی توجه- بیش فعالی در درازمدت است. عدم مداخله درمانی اعم از دارویی و غیردارویی به بروز عوارض در نوجوانی و بزرگ سالی منجر می شود.هدف: مطالعه به منظور تعیین اثربخشی آموزش رفتاری بارکلی به والدین در کاهش علایم کودکان مبتلا به اختلال نارسایی توجه- بیش فعالی انجام شد.مواد و روش ها: این مطالعه مداخله ای در سال 1390, بر روی 60 نفر از والدین کودکان 4 تا 12ساله مبتلا به اختلال نارسایی توجه- بیش فعالی تحت درمان دارویی انجام شد. ابزار اندازه گیری در این پژوهش پرسش نامه کانرز (فرم والدین) و مشخصات جمعیتی بود. از روش تحلیل واریانس عاملی همراه با اندازه گیری مکرر روی یک عامل در دو گروه مداخله و گواه استفاده شد.یافته ها: آموزش رفتاری بارکلی در والدین بر میزان کاهش علایم کودکان مبتلا تاثیر معنی داری داشت و موجب کاهش علایم در گروه مداخله در مقایسه با گروه گواه شد. اندازه گیری مکرر, ماندگاری تاثیر آموزش والدین بر کاهش علایم را تایید کرد.نتیجه گیری: آموزش رفتاری والدین به عنوان روشی مکمل در کنار دارو درمانی می تواند در کاهش علایم کودکان مبتلا به اختلال نارسایی توجه- بیش فعالی موثر باشد.

استنادها

ارجاعات

  • ثبت نشده است.
  • استناددهی

    APA: کپی

    حاجی سیدجوادی، طاهره، برجعلی، محمود، و برجعلی، احمد. (1392). اثربخشی ‎آموزش‎ رفتاری‎ بارکلی به‎ والدین ‎کودکان‎ مبتلا به ‎اختلال ‎کمبود ‎توجه- بیش‎ فعالی ‎در کاهش‎ علایم. مجله علمی دانشگاه علوم پزشکی قزوین، 17(6 (پی در پی 71))، 47-52. SID. https://sid.ir/paper/49326/fa

    Vancouver: کپی

    حاجی سیدجوادی طاهره، برجعلی محمود، برجعلی احمد. اثربخشی ‎آموزش‎ رفتاری‎ بارکلی به‎ والدین ‎کودکان‎ مبتلا به ‎اختلال ‎کمبود ‎توجه- بیش‎ فعالی ‎در کاهش‎ علایم. مجله علمی دانشگاه علوم پزشکی قزوین[Internet]. 1392؛17(6 (پی در پی 71)):47-52. Available from: https://sid.ir/paper/49326/fa

    IEEE: کپی

    طاهره حاجی سیدجوادی، محمود برجعلی، و احمد برجعلی، “اثربخشی ‎آموزش‎ رفتاری‎ بارکلی به‎ والدین ‎کودکان‎ مبتلا به ‎اختلال ‎کمبود ‎توجه- بیش‎ فعالی ‎در کاهش‎ علایم،” مجله علمی دانشگاه علوم پزشکی قزوین، vol. 17، no. 6 (پی در پی 71)، pp. 47–52، 1392، [Online]. Available: https://sid.ir/paper/49326/fa

    مقالات مرتبط نشریه ای

    مقالات مرتبط همایشی

  • ثبت نشده است.
  • طرح های مرتبط

  • ثبت نشده است.
  • کارگاه های پیشنهادی






    بازگشت به بالا