مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

نسخه انگلیسی

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

video

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

sound

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

نسخه انگلیسی

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

بازدید:

1,281
مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

دانلود:

712
مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

استناد:

1

اطلاعات مقاله نشریه

عنوان

مقایسه ویژگی های عصب- روان شناختی در کودکان پیش دبستانی عادی و مبتلا به اختلال هماهنگی رشدی

صفحات

 صفحه شروع 2063 | صفحه پایان 2080

چکیده

 مقدمه: کودکان مبتلا به اختلال هماهنگی رشدی در فعالیت های حرکتی دچار مشکل هستند. مشخصه اصلی این اختلال, نارسایی های حرکتی است. این کودکان علاوه بر مشکلات حرکتی, در حوزه های دیگر نیز با مشکلاتی مواجهند. هدف این پژوهش, بررسی و مقایسه ویژگی های عصب- روان شناختی بود که طی آن کارکرد اجرایی و توجه و عملکرد های حسی- حرکتی, زبان, حافطه و یادگیری مورد بررسی قرار گرفت.روش ها: پژوهش حاضر به شیوه علی- مقایسه ای اجرا شده است. جامعه آماری شامل کلیه کودکان پیش دبستانی 6 ساله شهر اصفهان بود. آزمودنی ها شامل 50 کودک مبتلا به اختلال هماهنگی رشدی و 50 کودک عادی بود که با روش نمونه گیری خوشه ای چند مرحله ای انتخاب شدند. برای جمع آوری داده ها از پرسش نامه عصب- روان شناختی Connor و برای تجزیه و تحلیل داده ها از آزمون MANOVA استفاده شد.یافته ها: بین ویژگی های عصب- روان شناختی (کارکرد اجرایی و توجه و عملکردهای حسی- حرکتی, زبان, حافظه و یادگیری) کودکان مبتلا به اختلال هماهنگی رشد و کودکان عادی, تفاوت معنی دار مشاهده شد (P<0.05 برای همه موارد).نتیجه گیری: این پژوهش نشان داد کودکان مبتلا به اختلال هماهنگی رشدی در حوزه های عصب-روان شناختی متفاوتند و در مقایسه با کودکان عادی در سطح پایین تری قرار دارند و مشکلات حرکتی نیمرخ عصب-روان شناختی این گروه از کودکان را تحت تاثیر قرار داده است.

استنادها

ارجاعات

  • ثبت نشده است.
  • استناددهی

    APA: کپی

    محمودی، مرتضی، عابدی، احمد، و شفیعی، اقبال. (1392). مقایسه ویژگی های عصب- روان شناختی در کودکان پیش دبستانی عادی و مبتلا به اختلال هماهنگی رشدی. مجله دانشکده پزشکی اصفهان، 31(265)، 2063-2080. SID. https://sid.ir/paper/50004/fa

    Vancouver: کپی

    محمودی مرتضی، عابدی احمد، شفیعی اقبال. مقایسه ویژگی های عصب- روان شناختی در کودکان پیش دبستانی عادی و مبتلا به اختلال هماهنگی رشدی. مجله دانشکده پزشکی اصفهان[Internet]. 1392؛31(265):2063-2080. Available from: https://sid.ir/paper/50004/fa

    IEEE: کپی

    مرتضی محمودی، احمد عابدی، و اقبال شفیعی، “مقایسه ویژگی های عصب- روان شناختی در کودکان پیش دبستانی عادی و مبتلا به اختلال هماهنگی رشدی،” مجله دانشکده پزشکی اصفهان، vol. 31، no. 265، pp. 2063–2080، 1392، [Online]. Available: https://sid.ir/paper/50004/fa

    مقالات مرتبط نشریه ای

    مقالات مرتبط همایشی

  • ثبت نشده است.
  • طرح های مرتبط

  • ثبت نشده است.
  • کارگاه های پیشنهادی






    بازگشت به بالا
    telegram sharing button
    whatsapp sharing button
    linkedin sharing button
    twitter sharing button
    email sharing button
    email sharing button
    email sharing button
    sharethis sharing button