مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

نسخه انگلیسی

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

video

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

sound

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

نسخه انگلیسی

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

بازدید:

1,000
مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

دانلود:

588
مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

استناد:

1

اطلاعات مقاله نشریه

عنوان

بررسی تطبیقی جنسیتی رضایتمندی از پزشک، در مراجعین به درمانگاه های سرپایی عمومی، تخصصی و فوق تخصصی تحت پوشش دانشگاه علوم پزشکی اصفهان

صفحات

 صفحه شروع 1314 | صفحه پایان 1323

چکیده

 مطالعات و تجربیات مختلف نشان داده است که تطابق جنسیتی بین بیمار و پزشک, موجبات کیفیت ارتباط بهتر با بیمار و برعکس, عدم تطابق جنسیتی, زمینه ساز تضعیف ارتباط بین پزشک و بیمار و عدم مشارکت کافی در تشخیص و درمان بیماری می باشد. موضوع تطابق جنسیتی بین بیمار و پزشک, از جنبه های مختلف, پزشکی, روانپزشکی, مذهبی, فرهنگی و اجتماعی حایز اهمیت است. در برخی موارد, عدم تطابق جنسیتی, موجب پنهان ماندن جنبه های مختلف بیماری و همچنین نارضایتی بیماران می گردد. مطالعه ی حاضر با هدف مقایسه ی زنان و مردان بیمار در رضایتمندی آن ها از پزشک معالج خود انجام گرفت.روش ها: این مطالعه ی توصیفی- تحلیلی در شش ماه اول سال 1391 در سطح درمانگاه های عمومی و تخصصی وابسته به دانشگاه علوم پزشکی اصفهان بر روی 423 بیمار مراجعه کننده به این واحدها انجام شد. شرکت کنندگان در مطالعه, به روش نمونه گیری ساده و در دسترس از بین مراجعین به درمانگاه های سرپایی عمومی, تخصصی و فوق تخصصی تابعه ی دانشگاه علوم پزشکی اصفهان انتخاب شدند. رضایتمندی بیماران به کمک پرسش نامه ی مشارکت و رضایت بیمار (PICS) تعیین گردید. تحلیل داد ها به وسیله ی رایانه و نرم افزار SPSS نسخه 21 و با استفاده از آزمون های توصیفی student-t و X2 انجام شد.یافته ها: تطابق جنسیتی در بین 231 بیمار (54 درصد) وجود داشت. 83 درصد بیماران مرد و 70 درصد بیماران زن به پزشکان مرد مراجعه کردند و تفاوت معنی داری در انتخاب جنسیت پزشک وجود داشت (P<0.001) رضایت بیماران از پزشکان پایین بود. رضایت در گروه انطباق جنسی بالاتر از گروه عدم انطباق جنسی بود؛ اما این تفاوت از لحاظ آماری معنی دار نبود (p=0.26).نتیجه گیری: تطابق جنسیتی بیمار و پزشک در مراکز درمانی در حد مناسبی نیست. علاوه بر آن, مشارکت کافی بین بیمار و پزشک صورت نمی گیرد. این امر باعث می گردد که رضایت بیماران کاهش یابد و تبادل اطلاعات بین پزشک و بیمار در حد مناسبی انجام نشود و در نتیجه, تشخیص و درمان صحیح بیماری دچار مشکل شود. از این رو, لازم است در جهت تامین و توزیع متناسب پزشک عمومی و متخصص در مناطق مختلف, تدابیر ویژه اتخاذ گردد و در جهت اشاعه ی فرهنگ برابری توانمندی های پزشکان زن و مرد تلاش شود

استنادها

ارجاعات

  • ثبت نشده است.
  • استناددهی

    APA: کپی

    قاسمی، غلامرضا، ولی اله پورامیری، سعید، یاوری، پریسا، و مهرابی کوشکی، علی. (1392). بررسی تطبیقی جنسیتی رضایتمندی از پزشک, در مراجعین به درمانگاه های سرپایی عمومی, تخصصی و فوق تخصصی تحت پوشش دانشگاه علوم پزشکی اصفهان. مجله دانشکده پزشکی اصفهان، 31(249)، 1314-1323. SID. https://sid.ir/paper/50035/fa

    Vancouver: کپی

    قاسمی غلامرضا، ولی اله پورامیری سعید، یاوری پریسا، مهرابی کوشکی علی. بررسی تطبیقی جنسیتی رضایتمندی از پزشک, در مراجعین به درمانگاه های سرپایی عمومی, تخصصی و فوق تخصصی تحت پوشش دانشگاه علوم پزشکی اصفهان. مجله دانشکده پزشکی اصفهان[Internet]. 1392؛31(249):1314-1323. Available from: https://sid.ir/paper/50035/fa

    IEEE: کپی

    غلامرضا قاسمی، سعید ولی اله پورامیری، پریسا یاوری، و علی مهرابی کوشکی، “بررسی تطبیقی جنسیتی رضایتمندی از پزشک, در مراجعین به درمانگاه های سرپایی عمومی, تخصصی و فوق تخصصی تحت پوشش دانشگاه علوم پزشکی اصفهان،” مجله دانشکده پزشکی اصفهان، vol. 31، no. 249، pp. 1314–1323، 1392، [Online]. Available: https://sid.ir/paper/50035/fa

    مقالات مرتبط نشریه ای

    مقالات مرتبط همایشی

  • ثبت نشده است.
  • طرح های مرتبط

  • ثبت نشده است.
  • کارگاه های پیشنهادی






    بازگشت به بالا
    telegram sharing button
    whatsapp sharing button
    linkedin sharing button
    twitter sharing button
    email sharing button
    email sharing button
    email sharing button
    sharethis sharing button