مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

نسخه انگلیسی

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

video

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

sound

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

نسخه انگلیسی

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

بازدید:

1,533
مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

دانلود:

940
مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

استناد:

2

اطلاعات مقاله نشریه

عنوان

مقایسه اثربخشی تکنیک های حساسیت زدایی تدریجی، جرات آموزی و ترکیب آن ها در درمان دانشجویان مبتلا به اختلال هراس اجتماعی

صفحات

 صفحه شروع 1089 | صفحه پایان 1098

کلیدواژه

درمان ترکیبی (حساسیت زدایی تدریجی و جرات آموزی)Q3

چکیده

 مقدمه: اختلال هراس اجتماعی از جمله اختلال های اضطرابی است که در آن اضطراب در برخی موقعیت های معین و یا در برابر اشیای خاصی (خارج از وجود بیمار) بروز می کند که اغلب خطرناک نیستند. در نتیجه, فرد از این موقعیت ها و اشیا به طور جدی اجتناب نموده, یا با اضطراب شدید آن ها را تحمل می کند.روش ها: این پژوهش از نوع پژوهش های نیمه آزمایشی بود که به منظور مقایسه اثربخشی تکنیک های حساسیت زدایی تدریجی, جرات آموزی و ترکیب آن ها (در مقایسه با گروه شاهد) در درمان اختلال هراس اجتماعی انجام شد. بدین منظور, نمونه ای به حجم 32 نفر از افراد مبتلا به اختلال هراس اجتماعی (18 تا 23 ساله, مجرد و متاهل) از بین دانشجویان دانشگاه آزاد اسلامی, پیام نور و فردوسی نیشابور انتخاب شده, به صورت تصادفی جایگزینی در سه گروه درمان قرار گرفتند. گروه شاهد از بین دانشجویانی انتخاب شد که هیچ یک از ملاک های مربوط به هراس اجتماعی را نداشتند و هیچ گونه مداخله درمانی را دریافت نکردند. به منظور جمع آوری اطلاعات لازم از مصاحبه بالینی و مقیاس اضطراب Zong, مقیاس ترس از ارزیابی منفی Watson و Frend, مقیاس فشار و اجتناب اجتماعی Watson و Frend و پرسش نامه جرات آموزی Gambril و Richiey برای بررسی میزان بروز رفتار و درجه ناراحتی استفاده شد. سپس داده ها با استفاده از تحلیل واریانس لیندکوئیست, تحلیل واریانس یک عاملی و آزمون تعقیبی توکی مورد تحلیل قرار گرفت.یافته ها: درمان ترکیبی (حساسیت زدایی تدریجی و جرات آموزی) بیشتر از هر یک به تنهایی در کاهش سطح اضطراب, کاهش ترس از ارزیابی منفی مبتلایان به هراس اجتماعی موثرتر بود.نتیجه گیری: نتایج نشان داد که روش های درمان حساسیت زدایی تدریجی, جرات آموزی و ترکیب آن ها فقط در دوره درمان موثر بوده و بعد از درمان از اثر بخشی آن ها کاسته شده است. همچنین, روش ترکیبی نسبت به دو روش دیگر در متغیرهای پژوهش, اثر بخشی بیشتری داشته است.

استنادها

ارجاعات

  • ثبت نشده است.
  • استناددهی

    APA: کپی

    توزنده جانی، حسن. (1389). مقایسه اثربخشی تکنیک های حساسیت زدایی تدریجی, جرات آموزی و ترکیب آن ها در درمان دانشجویان مبتلا به اختلال هراس اجتماعی. مجله دانشکده پزشکی اصفهان، 28(117)، 1089-1098. SID. https://sid.ir/paper/50346/fa

    Vancouver: کپی

    توزنده جانی حسن. مقایسه اثربخشی تکنیک های حساسیت زدایی تدریجی, جرات آموزی و ترکیب آن ها در درمان دانشجویان مبتلا به اختلال هراس اجتماعی. مجله دانشکده پزشکی اصفهان[Internet]. 1389؛28(117):1089-1098. Available from: https://sid.ir/paper/50346/fa

    IEEE: کپی

    حسن توزنده جانی، “مقایسه اثربخشی تکنیک های حساسیت زدایی تدریجی, جرات آموزی و ترکیب آن ها در درمان دانشجویان مبتلا به اختلال هراس اجتماعی،” مجله دانشکده پزشکی اصفهان، vol. 28، no. 117، pp. 1089–1098، 1389، [Online]. Available: https://sid.ir/paper/50346/fa

    مقالات مرتبط نشریه ای

    مقالات مرتبط همایشی

  • ثبت نشده است.
  • طرح های مرتبط

  • ثبت نشده است.
  • کارگاه های پیشنهادی






    بازگشت به بالا
    telegram sharing button
    whatsapp sharing button
    linkedin sharing button
    twitter sharing button
    email sharing button
    email sharing button
    email sharing button
    sharethis sharing button