مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

نسخه انگلیسی

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

video

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

sound

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

نسخه انگلیسی

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

بازدید:

2,189
مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

دانلود:

1,484
مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

استناد:

2

اطلاعات مقاله نشریه

عنوان

اثربخشی ترکیب مواجهه درمانی گروهی و آموزش مهارت های مقابله با استرس بر میزان اضطراب اجتماعی دانشجویان

صفحات

 صفحه شروع 96 | صفحه پایان 104

چکیده

 این پژوهش با هدف ارزیابی اثربخشی ترکیب مواجهه درمانی گروهی و آموزش مهارت های مقابله با استرس بر میزان اضطراب اجتماعی دانشجویان صورت گرفت. روش پژوهش, آزمایشی از نوع نیمه تجربی (دو گروهی با پیش آزمون و پس آزمون) بود و جامعه آماری همه دانشجویان مشغول به تحصیل در سال 1390-1391 در دانشگاه پیام نور واحد رابر بودند. از میان دانشجویان داوطلب, تعداد 60 نفر با اجرای پرسشنامه هراس اجتماعی (کانور, 2000) و انجام مصاحبه بالینی ساختاریافته برای اضطراب اجتماعی براساس ملاک های تشخیصی راهنمای آماری تشخیصی اختلالات روانی (ویرایش چهارم) انتخاب شدند. سپس, تعداد 20 نفر از آنان به صورت تصادفی در دو گروه (آزمایش و گواه) قرار گرفتند. گروه آزمایش در ده جلسه 2ساعته مواجهه درمانی گروهی همراه با آموزش مهارت مقابله با استرس شرکت کردند, ولی گروه کنترل هیچ مداخله ای را دریافت نکردند. در پایان پس آزمون اجرا شد, و پس از دو ماه پیگیری انجام گرفت. داده ها با روش آماری تحلیل کواریانس مورد تجزیه و تحلیل قرار گرفت. یافته ها تفاوت معناداری را در نمره های اضطراب اجتماعی دو گروه نشان داد (p<0.0001) و میانگین نمرات اضطراب اجتماعی گروه کنترل در مراحل پس آزمون و پیگیری بالاتر بود. نتایج این پژوهش بر اثربخشی درمان های ترکیبی به شیوه گروهی (مواجهه درمانی و کنترل استرس) در درمان اختلال اضطراب اجتماعی تاکید می کند.

استنادها

ارجاعات

استناددهی

APA: کپی

سلاجقه، صادق، و بخشانی، نورمحمد. (1393). اثربخشی ترکیب مواجهه درمانی گروهی و آموزش مهارت های مقابله با استرس بر میزان اضطراب اجتماعی دانشجویان. دانش و پژوهش در روان شناسی کاربردی، 15(2 (پیاپی 56))، 96-104. SID. https://sid.ir/paper/163770/fa

Vancouver: کپی

سلاجقه صادق، بخشانی نورمحمد. اثربخشی ترکیب مواجهه درمانی گروهی و آموزش مهارت های مقابله با استرس بر میزان اضطراب اجتماعی دانشجویان. دانش و پژوهش در روان شناسی کاربردی[Internet]. 1393؛15(2 (پیاپی 56)):96-104. Available from: https://sid.ir/paper/163770/fa

IEEE: کپی

صادق سلاجقه، و نورمحمد بخشانی، “اثربخشی ترکیب مواجهه درمانی گروهی و آموزش مهارت های مقابله با استرس بر میزان اضطراب اجتماعی دانشجویان،” دانش و پژوهش در روان شناسی کاربردی، vol. 15، no. 2 (پیاپی 56)، pp. 96–104، 1393، [Online]. Available: https://sid.ir/paper/163770/fa

مقالات مرتبط نشریه ای

مقالات مرتبط همایشی

  • ثبت نشده است.
  • طرح های مرتبط

  • ثبت نشده است.
  • کارگاه های پیشنهادی






    بازگشت به بالا
    telegram sharing button
    whatsapp sharing button
    linkedin sharing button
    twitter sharing button
    email sharing button
    email sharing button
    email sharing button
    sharethis sharing button