مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

مقاله مقاله نشریه

مشخصات مقاله

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

video

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

sound

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

نسخه انگلیسی

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

بازدید:

323
مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

دانلود:

127
مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

استناد:

اطلاعات مقاله نشریه

عنوان

طراحی و اعتباریابی پرسشنامه سرمایه روانشناختی تحصیلی در دانشجویان دانشگاه علوم پزشکی جندی شاپور اهواز

صفحات

 صفحه شروع 0 | صفحه پایان 0

چکیده

 یکی از مفاهیم مهم روان شناسی مثبت نگر که در سال های اخیر در حوزه رفتار سازمانی مورد توجه جدی قرار گرفته و در سال های اخیر در مطالعات آموزش دانشگاهی مورد استفاده فراوان قرار گرفته است, مفهوم سرمایه روان شناختی است. پژوهش حاضر با هدف طراحی و اعتباریابی پرسشنامه سرمایه روان شناختی تحصیلی در میان دانشجویان دانشگاه علوم پزشکی جندی شاپور اهواز انجام شد. جامعه آماری مورد مطالعه شامل کلیه دانشجویان سال اول این دانشگاه در سال تحصیلی 98-97 می باشد که از بین آن ها نمونه ای 375 نفری (228 پسر و 147 دختر) با استفاده از روش تصادفی طبقه ای انتخاب شد. برای جمع آوری داده ها از چهار ابزار که هر کدام از چهار عامل سرمایه روان شناختی را می سنجند, یعنی مقیاس امیدواری گرایشی بزرگسالان اسنایدر و همکاران, آزمون جهت گیری زندگی شییر و کارور, مقیاس تاب آوری و گنیلد و یانگ و مقیاس خودکارآمدی تحصیلی چیمرز و همکاران استفاده شد. تجزیه و تحلیل داده ها با استفاده از نرم افزارهای SPSS و AMOS انجام گرفت. بر اساس یافته های به دست آمده نمره کل پایایی پرسشنامه سرمایه روان شناختی با استفاده از ضریب آلفای کرونباخ 90/0 به دست آمد. برای برآورد روایی همگرایی به طور همزمان از چهار پرسشنامه معتبر استفاده شد که ضرایب همبستگی از 56/0 تا 61/0 به دست آمد. روایی سازه با استفاده از روش تحلیل عامل تاییدی مرتبه اول و مرتبه دوم, ساختار چهار عاملی پرسشنامه (امید, خوش بینی, تاب آوری, خودکارآمدی) را مورد تایید قرار داد. لذا, بر اساس نتایج به دست آمده, پرسشنامه سرمایه روان شناختی از روایی و پایایی مطلوبی برخوردار است و می توان در محیط های آموزشی و پژوهشی از آن استفاده نمود.

استنادها

  • ثبت نشده است.
  • ارجاعات

    استناددهی

    APA: کپی

    حسینی، محمد، و محبی نورالدین وند، محمدحسین. (1399). طراحی و اعتباریابی پرسشنامه سرمایه روانشناختی تحصیلی در دانشجویان دانشگاه علوم پزشکی جندی شاپور اهواز. توسعه ی آموزش جندی شاپور، 11(4 )، 0-0. SID. https://sid.ir/paper/506964/fa

    Vancouver: کپی

    حسینی محمد، محبی نورالدین وند محمدحسین. طراحی و اعتباریابی پرسشنامه سرمایه روانشناختی تحصیلی در دانشجویان دانشگاه علوم پزشکی جندی شاپور اهواز. توسعه ی آموزش جندی شاپور[Internet]. 1399؛11(4 ):0-0. Available from: https://sid.ir/paper/506964/fa

    IEEE: کپی

    محمد حسینی، و محمدحسین محبی نورالدین وند، “طراحی و اعتباریابی پرسشنامه سرمایه روانشناختی تحصیلی در دانشجویان دانشگاه علوم پزشکی جندی شاپور اهواز،” توسعه ی آموزش جندی شاپور، vol. 11، no. 4 ، pp. 0–0، 1399، [Online]. Available: https://sid.ir/paper/506964/fa

    مقالات مرتبط نشریه ای

  • ثبت نشده است.
  • مقالات مرتبط همایشی

  • ثبت نشده است.
  • طرح های مرتبط

  • ثبت نشده است.
  • کارگاه های پیشنهادی






    بازگشت به بالا
    telegram sharing button
    whatsapp sharing button
    linkedin sharing button
    twitter sharing button
    email sharing button
    email sharing button
    email sharing button
    sharethis sharing button