مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

نسخه انگلیسی

Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

video

Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

sound

Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

نسخه انگلیسی

Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

بازدید:

1,099
Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

دانلود:

862
Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

استناد:

1

اطلاعات مقاله نشریه

عنوان

تحلیل کانونی رابطه سرمایه روانشناختی با اشتیاق تحصیلی دانشجویان علوم پزشکی

صفحات

 صفحه شروع 87 | صفحه پایان 101

چکیده

 مقدمه و هدف: اشتیاق تحصیلی نقش مهمی در انگیزه و عملکرد تحصیلی دانشجویان داشته و فقدان آن پیامدهای منفی متعددی را به همراه داشته و شناسایی عوامل زمینهساز آن ضروری است. پژوهش حاضر باهدف بررسی رابطه سرمایه روانشناختی با اشتیاق تحصیلی دانشجویان علوم پزشکی انجام گرفت. روش ها: پژوهش حاضر از نوع توصیفی با طرح همبستگی است. تعداد 330 دانشجوی دانشگاه علوم پزشکی کاشان (220 دختر و 110 پسر) در نیمسال اول 97-96 با استفاده از روش نمونه گیری چندمرحله ای انتخاب شدند و به پرسشنامه های اشتیاق تحصیلی فردریگز و پرسشنامه سرمایه روانشناختی شامل مقیاس خودکارآمدی تحصیلی مکایلروی و بانتینگ, پرسشنامه تاب آوری تحصیلی مارتین و مارش, مقیاس امید اسنایدر و آزمون جهت گیری زندگی و سؤالات دموگرافیک پاسخ دادند. داده ها با استفاده تحلیل همبستگی کانونی از طریق نرم افزار SPSS-22 مورد تجزیه وتحلیل قرار گرفت. یافته ها: نتایج نشان داد که اشتیاق تحصیلی با خودکارآمدی, تاب آوری, امید و خوش بینی همبستگی مثبت معناداری دارد. ضریب همبستگی کانونی برابر با 60/0 بود. نتایج تحلیل کانونی نشان داد که تنها یک مجموعه معنادار بین سرمایه روانشناختی و مؤلفه های اشتیاق وجود دارد و هرچقدر سرمایه روانشناختی به ویژه خوش بینی و امید بالاتر باشد احتمال اشتیاق تحصیلی به ویژه در بعد اشتیاق رفتاری به عنوان مؤلفه اصلی اشتیاق تحصیلی افزایش می یابد. نتیجه گیری: نتایج پژوهش حاکی از آن است که سرمایه روانشناختی به ویژه امید و خوش بینی, نقش مهمی در اشتیاق تحصیلی به ویژه در بعد اشتیاق رفتاری دانشجویان دارد و تقویت سرمایه روانشناختی در فرآیند آموزش دانشگاهی می تواند عامل زمینهساز اشتیاق تحصیلی دانشجویان و بهبود وضعیت تحصیلی آنان باشد.

استنادها

ارجاعات

  • ثبت نشده است.
  • استناددهی

    APA: کپی

    صدوقی، مجید. (1398). تحلیل کانونی رابطه سرمایه روانشناختی با اشتیاق تحصیلی دانشجویان علوم پزشکی. راهبردهای توسعه در آموزش پزشکی، 6(2 )، 87-101. SID. https://sid.ir/paper/266166/fa

    Vancouver: کپی

    صدوقی مجید. تحلیل کانونی رابطه سرمایه روانشناختی با اشتیاق تحصیلی دانشجویان علوم پزشکی. راهبردهای توسعه در آموزش پزشکی[Internet]. 1398؛6(2 ):87-101. Available from: https://sid.ir/paper/266166/fa

    IEEE: کپی

    مجید صدوقی، “تحلیل کانونی رابطه سرمایه روانشناختی با اشتیاق تحصیلی دانشجویان علوم پزشکی،” راهبردهای توسعه در آموزش پزشکی، vol. 6، no. 2 ، pp. 87–101، 1398، [Online]. Available: https://sid.ir/paper/266166/fa

    مقالات مرتبط نشریه ای

    مقالات مرتبط همایشی

  • ثبت نشده است.
  • طرح های مرتبط

  • ثبت نشده است.
  • کارگاه های پیشنهادی






    بازگشت به بالا