مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

مقاله مقاله نشریه

مشخصات مقاله

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

video

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

sound

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

نسخه انگلیسی

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

بازدید:

374
مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

دانلود:

182
مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

استناد:

اطلاعات مقاله نشریه

عنوان

شناسایی ابعاد و مولفه ها در جهت ارتقای آموزش مفاهیم ترافیکی به همیاران

صفحات

 صفحه شروع 9 | صفحه پایان 38

چکیده

 هدف و زمینه آموزش, مهم ترین روش جلوگیری از به وجودآمدن علل انسانی موثر در تصادفات است. آموزش صحیح و فرهنگ سازی رعایت قوانین و مقررات راهنمایی و رانندگی می تواند نقش مهمی در پیشگیری از وقوع سوانح ترافیکی و جرایم رانندگی داشته باشد. در ایران با هدف فرهنگ سازی, افزایش انضباط اجتماعی و کاهش ضایعات حاصل از سوانح ترافیکی, طرح آموزش کودکان از سال 86 در نیروی انتظامی به اجرا درآمد. در کنار هزینه های ناشی از اجرای طرح فوق, همواره این چالش وجود دارد که آیا وضعیت آموزش همیاران پلیس مناسب می باشد. روش پژوهش حاضر از نظر نوع داده ها, کمی و کیفی و از نظر گردآوری داده ها, توصیفی پیمایشی بوده است. برای جمع آوری داده ها, از تکنیک دلفی و پرسشنامه محقق ساخته استفاده شده است. برای تحلیل داده های مربوط به تعیین ابعاد و مولفه ها در جهت ارتقای آموزش مفاهیم ترافیکی به کودکان از تحلیل عاملی اکتشافی, برای تعیین وضع موجود آموزش همیاران از آزمون t تک نمونه ای, و برای مقایسه وضعیت موجود و وضعیت مطلوب آزمون t وابسته از نرم افزار spss استفاده شد. برای ارائه مدل نهایی پژوهش از مدل یابی اندازه گیری و برازش مدل در تکنیک مدل یابی معادلات ساختاری با استفاده از نرم افزار لیزرل استفاده شده است. یافته ها یافته اصلی این پژوهش نشان می دهد که بهبود فرهنگ عبور و مرور و کاهش سوانح ترافیکی بدون ارتقای فرایند آموزش کاربران ترافیک امکان پذیر نیست. برای ارتقای آموزش ترافیک به دانش آموزان در هر بعد دانش با بار عاملی (92/0), ارزش-نگرش با بار عاملی (99/0) و مهارت با بار عاملی (85/0) باید موردتوجه قرار گیرد؛ و نیز اینکه وضعیت موجود آموزش دانش آموزان به طورکلی (48/2 از 5) و در تک تک ابعاد آموزش, پایین تر از حد متوسط و نامناسب است.

استنادها

  • ثبت نشده است.
  • ارجاعات

  • ثبت نشده است.
  • استناددهی

    APA: کپی

    موسوی پناه، سیدمسلم، زمانی مقدم، افسانه، پورظهیر، تقی، و اجمالی، اختر. (1398). شناسایی ابعاد و مولفه ها در جهت ارتقای آموزش مفاهیم ترافیکی به همیاران. فصلنامه علمی راهور، 8(30 )، 9-38. SID. https://sid.ir/paper/517251/fa

    Vancouver: کپی

    موسوی پناه سیدمسلم، زمانی مقدم افسانه، پورظهیر تقی، اجمالی اختر. شناسایی ابعاد و مولفه ها در جهت ارتقای آموزش مفاهیم ترافیکی به همیاران. فصلنامه علمی راهور[Internet]. 1398؛8(30 ):9-38. Available from: https://sid.ir/paper/517251/fa

    IEEE: کپی

    سیدمسلم موسوی پناه، افسانه زمانی مقدم، تقی پورظهیر، و اختر اجمالی، “شناسایی ابعاد و مولفه ها در جهت ارتقای آموزش مفاهیم ترافیکی به همیاران،” فصلنامه علمی راهور، vol. 8، no. 30 ، pp. 9–38، 1398، [Online]. Available: https://sid.ir/paper/517251/fa

    مقالات مرتبط نشریه ای

    مقالات مرتبط همایشی

  • ثبت نشده است.
  • طرح های مرتبط

  • ثبت نشده است.
  • کارگاه های پیشنهادی






    بازگشت به بالا
    telegram sharing button
    whatsapp sharing button
    linkedin sharing button
    twitter sharing button
    email sharing button
    email sharing button
    email sharing button
    sharethis sharing button