مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

نسخه انگلیسی

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

video

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

sound

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

نسخه انگلیسی

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

بازدید:

572
مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

دانلود:

576
مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

استناد:

اطلاعات مقاله نشریه

عنوان

ارزیابی کیفیت خدمات بیمارستانی از دیدگاه بیماران بستری در بیمارستان های آموزشی دانشگاه علوم پزشکی جهرم در سال 1397

صفحات

 صفحه شروع 1488 | صفحه پایان 1499

چکیده

 مقدمه ماموریت اصلی بیمارستان در نظام سلامت, تامین مراقبت با کیفیت برای بیماران, و برآوردن نیازها و انتظارات آنها است. مطالعه حاضر با هدف ارزیابی کیفیت خدمات بیمارستانی از دیدگاه بیماران بستری در بیمارستان های دانشگاهی شهرستان جهرم انجام شده است. روش کار در این مطالعه ی مقطعی طی سال 1397, دیدگاه 193 بیمار بستری در بیمارستان های آموزشی شهرستان جهرم که به روش تصادفی انتخاب شده بودند, از طریق پرسشنامه SERVQUALمورد مطالعه قرار گرفت. این پرسشنامه مولفه های کیفیت را در ابعاد شش گانه شامل کیفیت خدمات فیزیکی و ملموس, تضمین, پاسخگوئی, قابلیت اطمینان خدمت, همدلی و دسترسی به مراقبت بررسی می کند. داده ها با استفاده از آزمون های کروسکال والیس و من ویتنی تجزیه و تحلیل شدند. نتایج میانگین سنی افراد تحت مطالعه 80/19± 19/45 سال بوده و 8/52% از بیماران مرد بودند. تفاوت معنی داری در میانگین نمره کیفیت در ابعاد شش گانه و بعد کیفیت کلی مشاهده شد. همچنین, اختلاف میانگین نمره کیفیت در تمامی ابعاد در بیمارستان ها معنی دار بود. بود بیشترین میانگین نمره کیفیت به بعد کیفیت خدمات فیزیکی و ملموس (69/3± 63/20) و کمترین میانگین نمره به همدلی (79/3± 94/14) تعلق گرفت. هم چنین از بین ابعاد کیفیت خدمات بیمارستانی, تنها بین داشتن بیمه تکمیلی با بعد تضمین تفاوت معنی دار وجود داشت (024/0=p). ولی بین سایر ابعاد با متغیرهای دموگرافیک تفاوت معنی دار وجود نداشت(05/0 > p). نتیجه گیری کیفیت خدمات در بیمارستان های آموزشی علوم پزشکی جهرم از دیدگاه بیماران در وضعیت مناسبی قرار داشت, لیکن اختلاف معنی دار نمره کیفیت بین ابعاد مختلف در هر بیمارستان, بیانگر لزوم توجه بیشتر مدیران نسبت به برنامه های بهبود کیفیت است تا رضایتمندی بیشتر بیماران را فراهم آورد.

استنادها

  • ثبت نشده است.
  • ارجاعات

    استناددهی

    APA: کپی

    احمدی، سیدرضا، فروغیان، مهدی، کلانی، نوید، تقی پور، نیکتا، پاسالار، زهرا، و رعیت دوست، اسماعیل. (1398). ارزیابی کیفیت خدمات بیمارستانی از دیدگاه بیماران بستری در بیمارستان های آموزشی دانشگاه علوم پزشکی جهرم در سال 1397. مجله دانشکده پزشکی دانشگاه علوم پزشکی مشهد، 62(3 )، 1488-1499. SID. https://sid.ir/paper/51894/fa

    Vancouver: کپی

    احمدی سیدرضا، فروغیان مهدی، کلانی نوید، تقی پور نیکتا، پاسالار زهرا، رعیت دوست اسماعیل. ارزیابی کیفیت خدمات بیمارستانی از دیدگاه بیماران بستری در بیمارستان های آموزشی دانشگاه علوم پزشکی جهرم در سال 1397. مجله دانشکده پزشکی دانشگاه علوم پزشکی مشهد[Internet]. 1398؛62(3 ):1488-1499. Available from: https://sid.ir/paper/51894/fa

    IEEE: کپی

    سیدرضا احمدی، مهدی فروغیان، نوید کلانی، نیکتا تقی پور، زهرا پاسالار، و اسماعیل رعیت دوست، “ارزیابی کیفیت خدمات بیمارستانی از دیدگاه بیماران بستری در بیمارستان های آموزشی دانشگاه علوم پزشکی جهرم در سال 1397،” مجله دانشکده پزشکی دانشگاه علوم پزشکی مشهد، vol. 62، no. 3 ، pp. 1488–1499، 1398، [Online]. Available: https://sid.ir/paper/51894/fa

    مقالات مرتبط نشریه ای

    مقالات مرتبط همایشی

  • ثبت نشده است.
  • طرح های مرتبط

  • ثبت نشده است.
  • کارگاه های پیشنهادی






    بازگشت به بالا
    telegram sharing button
    whatsapp sharing button
    linkedin sharing button
    twitter sharing button
    email sharing button
    email sharing button
    email sharing button
    sharethis sharing button