مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

مقاله مقاله نشریه

مشخصات مقاله

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

video

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

sound

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

نسخه انگلیسی

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

بازدید:

1,310
مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

دانلود:

486
مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

استناد:

اطلاعات مقاله نشریه

عنوان

جایگاه زبان شناسی در بین کتاب های دانشگاهی رشته زبان و ادبیات عربی (مطالعه موردی کتاب فقه اللغه العربیه و علم اللغه الحدیث)

صفحات

 صفحه شروع 73 | صفحه پایان 93

چکیده

 بررسی و نقد کتاب های درسی دانشگاهی گامی است در جهت بهبود وضعیت کتب آموزشی بر مبنای اهداف تعریف شده و معین, و این امر مولفان را در ارائه مواد آموزشی در قالب کتب درسی یاری می رساند. کتاب فقه اللغه العربیه و علم اللغه الحدیث اثر محمدعلی حسینی (1388) ازجمله تالیفاتی است که «سمت» آن را در زمینه فقه اللغه و زبان شناسی جدید به زبان عربی منتشر کرده است. با توجه به اهمیت آشنایی دانشجویان با دانش زبان شناسی و مباحث زبان شناسی عربی, ارزیابی این کتاب با تکیه بر معیارها و ابزارهای علمی ضروری است تا میزان رعایت اصول آموزشی در آن و تطابق کتاب با چارچوب کتاب های درسی دانشگاهی به دقت بررسی شود. از این رو, مقاله حاضر با رویکردی توصفی تحلیلی به بررسی و نقد کتاب مذکور به عنوان منبع اصلی درس «فقه اللغه » در مقطع کارشناسی می پردازد و میزان کارآمدی آن را در معرفی علم زبان شناسی بررسی می کند. مهم ترین یافته های پژوهش حاضر بیانگر آن است که کتاب سیر منطقی مطالب مرتبط با فقه اللغه را دنبال نکرده است و پاسخ گوی تمام نیازهای دانشجویان برای آشنایی با زبان شناسی عربی نیست. همچنین, ارائه مطالب در پاراگراف های بلند و طولانی, بهره نبردن از نمودار و تصویر جهت ارتقای درک و فهم دانشجو, خلاصه نکردن از مباحث هر فصل در انتهای آن, ازجمله مواردی است که در تدوین کتاب به آن ها توجه نشده است.

استنادها

  • ثبت نشده است.
  • ارجاعات

  • ثبت نشده است.
  • استناددهی

    APA: کپی

    کاظمی نجف آبادی، سمیه، و حاجی قاسمی، فرزانه. (1396). جایگاه زبان شناسی در بین کتاب های دانشگاهی رشته زبان و ادبیات عربی (مطالعه موردی کتاب فقه اللغه العربیه و علم اللغه الحدیث). پژوهش و نگارش کتب دانشگاهی، 21(40 )، 73-93. SID. https://sid.ir/paper/519414/fa

    Vancouver: کپی

    کاظمی نجف آبادی سمیه، حاجی قاسمی فرزانه. جایگاه زبان شناسی در بین کتاب های دانشگاهی رشته زبان و ادبیات عربی (مطالعه موردی کتاب فقه اللغه العربیه و علم اللغه الحدیث). پژوهش و نگارش کتب دانشگاهی[Internet]. 1396؛21(40 ):73-93. Available from: https://sid.ir/paper/519414/fa

    IEEE: کپی

    سمیه کاظمی نجف آبادی، و فرزانه حاجی قاسمی، “جایگاه زبان شناسی در بین کتاب های دانشگاهی رشته زبان و ادبیات عربی (مطالعه موردی کتاب فقه اللغه العربیه و علم اللغه الحدیث)،” پژوهش و نگارش کتب دانشگاهی، vol. 21، no. 40 ، pp. 73–93، 1396، [Online]. Available: https://sid.ir/paper/519414/fa

    مقالات مرتبط نشریه ای

    مقالات مرتبط همایشی

  • ثبت نشده است.
  • طرح های مرتبط

  • ثبت نشده است.
  • کارگاه های پیشنهادی






    بازگشت به بالا
    telegram sharing button
    whatsapp sharing button
    linkedin sharing button
    twitter sharing button
    email sharing button
    email sharing button
    email sharing button
    sharethis sharing button