مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

نسخه انگلیسی

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

video

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

sound

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

نسخه انگلیسی

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

بازدید:

1,393
مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

دانلود:

944
مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

استناد:

2

اطلاعات مقاله نشریه

عنوان

بررسی تاثیر آموزش برنامه تربیت سازنده به مادران در بهبود روابط با فرزندان نوجوان

صفحات

 صفحه شروع 116 | صفحه پایان 123

چکیده

 مقدمه: کیفیت فرزندپروری عامل عمده ای در رشد و تکامل نوجوان می باشدکه نامناسب بودن آن در کنار تعارضات خانوادگی و فقدان رابطه گرم و مثبت با والدین پیشگوی قوی برای ایجاد و باقی ماندن مشکلات هیجانی رفتاری در نوجوانان محسوب می شود. این پژوهش تاثیر مجموعه آموزشی تربیت سازنده را در بهبود شیوه های فرزندپروری,کاهش مشکلات رفتاری نوجوانان و بهبود روابط آنان با والدین بررسی می نماید.روش کار: در یک مطالعه مداخله ای شاهددار (پیش آزمون-پس آزمون) 60 نفر از والدین نوجوانان دختر محصل در دبیرستان وارثان نور منطقه 6 مشهد در دو گروه مورد و شاهد بررسی شدند. اطلاعات به کمک پرسشنامه های جمعیت شناختی, تواناییها و مشکلات, و میزان رضایت شرکت کنندگان و مقیاس های فرزندپروری, والد بودن, افسردگی-استرس- اضطراب پیش از شروع و در پایان جلسات جمع آوری شدند.آموزش روش های تربیت سازنده طی 6 جلسه دو ساعته ارایه گردید. داده ها با آمار توصیفی و تحلیل واریانس ها به کمک SPSS تحلیل شدند.نتایج: سن مادر, نوجوان و پدر در دو گروه تفاوت معنی داری نداشت. نتایج مقیاس توانایی ها و مشکلات در نوجوانان نشان داد که تغییر متوسط نمره کلی در پایان مداخله (p<0.001) و تغییر کلی میانگین ها در مقیاس های فرزندپروری (p<0.001) و والدبودن (p<0.001) در گروه مورد نسبت به شاهد معنی دار بودند. تفاوت در شاخص های افسردگی, اضطراب و فشار روانی نیز در گروه مورد و شاهد معنی دار بود (p<0.001).نتیجه گیری: مداخلات آموزشی تربیت سازنده می تواند موجب بهبود در زمینه های روش های فرزندپروری والدین, افزایش احساس کفایت آنان و بهبود روابط والدین با نوجوانان وکاهش مشکلات رفتاری آنان گردد.

استنادها

ارجاعات

  • ثبت نشده است.
  • استناددهی

    APA: کپی

    محرری، فاطمه، سلطانی فر، عاطفه، خالصی، حمید، و اسلامی، نجمه. (1391). بررسی تاثیر آموزش برنامه تربیت سازنده به مادران در بهبود روابط با فرزندان نوجوان. مجله دانشکده پزشکی دانشگاه علوم پزشکی مشهد، 55(2)، 116-123. SID. https://sid.ir/paper/52166/fa

    Vancouver: کپی

    محرری فاطمه، سلطانی فر عاطفه، خالصی حمید، اسلامی نجمه. بررسی تاثیر آموزش برنامه تربیت سازنده به مادران در بهبود روابط با فرزندان نوجوان. مجله دانشکده پزشکی دانشگاه علوم پزشکی مشهد[Internet]. 1391؛55(2):116-123. Available from: https://sid.ir/paper/52166/fa

    IEEE: کپی

    فاطمه محرری، عاطفه سلطانی فر، حمید خالصی، و نجمه اسلامی، “بررسی تاثیر آموزش برنامه تربیت سازنده به مادران در بهبود روابط با فرزندان نوجوان،” مجله دانشکده پزشکی دانشگاه علوم پزشکی مشهد، vol. 55، no. 2، pp. 116–123، 1391، [Online]. Available: https://sid.ir/paper/52166/fa

    مقالات مرتبط نشریه ای

    مقالات مرتبط همایشی

  • ثبت نشده است.
  • طرح های مرتبط

  • ثبت نشده است.
  • کارگاه های پیشنهادی






    بازگشت به بالا
    telegram sharing button
    whatsapp sharing button
    linkedin sharing button
    twitter sharing button
    email sharing button
    email sharing button
    email sharing button
    sharethis sharing button