Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

مقاله مقاله نشریه

مشخصات مقاله

Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

video

Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

sound

Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

نسخه انگلیسی

Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

بازدید:

893
Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

دانلود:

482
Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

استناد:

اطلاعات مقاله نشریه

عنوان

اثربخشی آموزش مهارت های مثبت اندیشی بر انگیزه ی پیشرفت و شادکامی معلولین

صفحات

 صفحه شروع 0 | صفحه پایان 0

چکیده

 زمینه و هدف: مطالعات درباره ی مثبت نگری نشان می دهد که افراد دارای سبک تبیینی خوش بینانه و به عبارت دیگر, افراد مثبت نگر, در مقایسه با افراد دارای سبک تبیینی بدبینانه, به هنگام رویارویی با رویداد های استرس زای عمده ی زندگی, کمتر به ضعف سلامت جسمانی یا افسردگی و ناامیدی دچار می شوند یا به خودکشی دست می زنند. بنابراین هدف این پژوهش تعیین اثربخشی آموزش مهارت های مثبت اندیشی بر انگیزه ی پیشرفت و شادکامی معلولان است. روش بررسی: این مطالعه از نوع نیمه آزمایشی (مداخله ای) پیش آزمون-پس آزمون با گروه آزمایش و کنترل است. جامعهٔ آماری شامل همهٔ معلولان جسمی حرکتی مذکر, در رده ی سنی20 تا 24 سال شهر جاجرم (50 نفر) بود که با روش نمونه گیری در دسترس چهل نفر که نمرات پایینی از نظر میزان انگیزه ی پیشرفت و شادکامی کسب کرده بودند, انتخاب و به دو گروه آزمایش (بیست نفر) و کنترل (بیست نفر) تقسیم شدند. گروه آزمایش تحت آموزش مهارت های مثبت اندیشی به مدت هشت جلسه ی یک ونیم ساعته قرار گرفتند. میزان انگیزه ی پیشرفت نمونه با پرسش نامه ی انگیزه ی پیشرفت ACMT و میزان شادکامی با پرسش نامهٔ شادکامی آکسفورد (1989) اندازه گیری شد. یک هفته پس از پایان آموزش, مجدداً پس آزمون برای هر دو گروه اجرا شد. یافته ها: نتایج آزمون با استفاده از تحلیل کوواریانس تجزیه وتحلیل شد. با بررسی نمونه ها نتایج نشان داد, آموزش مهارت های مثبت اندیشی در افزایش انگیزه ی پیشرفت و شادکامی به طور معناداری مؤثر بوده است (0٫ 001>p). نتیجه گیری: یافته ها بیانگر تأثیر آموزش مهارت های مثبت اندیشی بر افزایش انگیزه ی پیشرفت و شادکامی معلولان جسمی حرکتی است. لازم است مراکز بهزیستی درباره ی افزایش مهارت های زندگی و نگاه مثبت این عزیزان گام های بیشتری بردارند و برنامه ریزی های دقیق تری ارائه دهند.

استنادها

  • ثبت نشده است.
  • ارجاعات

  • ثبت نشده است.
  • استناددهی

    APA: کپی

    اصغری راد، علی اکبر، و شهریاری، وحید. (1397). اثربخشی آموزش مهارت های مثبت اندیشی بر انگیزه ی پیشرفت و شادکامی معلولین. مطالعات ناتوانی، 8(- )، 0-0. SID. https://sid.ir/paper/523718/fa

    Vancouver: کپی

    اصغری راد علی اکبر، شهریاری وحید. اثربخشی آموزش مهارت های مثبت اندیشی بر انگیزه ی پیشرفت و شادکامی معلولین. مطالعات ناتوانی[Internet]. 1397؛8(- ):0-0. Available from: https://sid.ir/paper/523718/fa

    IEEE: کپی

    علی اکبر اصغری راد، و وحید شهریاری، “اثربخشی آموزش مهارت های مثبت اندیشی بر انگیزه ی پیشرفت و شادکامی معلولین،” مطالعات ناتوانی، vol. 8، no. - ، pp. 0–0، 1397، [Online]. Available: https://sid.ir/paper/523718/fa

    مقالات مرتبط نشریه ای

    مقالات مرتبط همایشی

  • ثبت نشده است.
  • طرح های مرتبط

  • ثبت نشده است.
  • کارگاه های پیشنهادی






    بازگشت به بالا