مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

مقاله مقاله نشریه

مشخصات مقاله

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

video

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

sound

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

نسخه انگلیسی

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

بازدید:

895
مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

دانلود:

518
مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

استناد:

اطلاعات مقاله نشریه

عنوان

پیش بینی پیشرفت تحصیلی بر اساس سبک های دلبستگی و تاب آوری: نقش میانجی ناگویی هیجانی

صفحات

 صفحه شروع 111 | صفحه پایان 129

چکیده

 هدف از پژوهش حاضر بررسی الگوی ساختاری سبک های دلبستگی و تاب آوری با پیشرفت تحصیلی با توجه به نقش واسطه ای ناگویی هیجانی بود. پژوهش حاضر توصیفی و از نوع همبستگی است. نمونه مورد مطالعه شامل 470 دانشجو بود که به روش نمونه گیری خوشه ای از جامعه دانشجویان دانشگاه ارومیه در سال تحصیلی 96-95 انتخاب شدند. برای جمع آوری داده ها از پرسشنامه های تاب آوری روان شناختی (CD-RISC), ناگویی هیجانی تورنتو-20 (TAS-20) و مقیاس دلبستگی کولینز و رید (RAAS) و معدل نیمسال اول دانشجویان استفاده شد. داده ها با استفاده از روش تحلیل مسیر و نرم افزار SPSS-20 و LISREL 8. 54 مورد تجزیه و تحلیل قرار گرفتند. نتایج تحلیل مسیر نشان داد که سبک دلبستگی ایمن و تاب آوری از طریق نقش واسطه ای ناگویی هیجانی اثر غیر مستقیم مثبت و معنا دار و در مقابل سبک دلبستگی اجتنابی و دوسوگرا از طریق نقش واسطه ای ناگویی هیجانی اثر غیر مستقیم, منفی و معنی داری بر پیشرفت تحصیلی دانشجویان دارد. و همچنین ناگویی هیجانی اثر مستقیم, منفی و معناداری بر پیشرفت تحصیلی دانشجویان دارد. عواملی مانند ناگویی هیجانی, سبک دلبستگی اجتنابی و دوسوگرا نقشی اثر گذار در افت تحصیلی افراد داشته و پیشرفت تحصیلی را با چالش و وقفه روبرو می سازند اما از طرفی عواملی همچون سبک دلبستگی ایمن و نیز تاب آوری دارای اثرات مثبت بر کاهش افت تحصیلی بوده و موجبات پیشرفت تحصیلی را فراهم می سازند.

استنادها

  • ثبت نشده است.
  • ارجاعات

  • ثبت نشده است.
  • استناددهی

    APA: کپی

    سپهریان آذر، فیروزه، حسینی، مریم، و غدیری صورمان آبادی، فرهاد. (1398). پیش بینی پیشرفت تحصیلی بر اساس سبک های دلبستگی و تاب آوری: نقش میانجی ناگویی هیجانی. آموزش در علوم انتظامی، 6(22 )، 111-129. SID. https://sid.ir/paper/524287/fa

    Vancouver: کپی

    سپهریان آذر فیروزه، حسینی مریم، غدیری صورمان آبادی فرهاد. پیش بینی پیشرفت تحصیلی بر اساس سبک های دلبستگی و تاب آوری: نقش میانجی ناگویی هیجانی. آموزش در علوم انتظامی[Internet]. 1398؛6(22 ):111-129. Available from: https://sid.ir/paper/524287/fa

    IEEE: کپی

    فیروزه سپهریان آذر، مریم حسینی، و فرهاد غدیری صورمان آبادی، “پیش بینی پیشرفت تحصیلی بر اساس سبک های دلبستگی و تاب آوری: نقش میانجی ناگویی هیجانی،” آموزش در علوم انتظامی، vol. 6، no. 22 ، pp. 111–129، 1398، [Online]. Available: https://sid.ir/paper/524287/fa

    مقالات مرتبط نشریه ای

    مقالات مرتبط همایشی

  • ثبت نشده است.
  • طرح های مرتبط

  • ثبت نشده است.
  • کارگاه های پیشنهادی






    بازگشت به بالا
    telegram sharing button
    whatsapp sharing button
    linkedin sharing button
    twitter sharing button
    email sharing button
    email sharing button
    email sharing button
    sharethis sharing button