Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

مقاله مقاله نشریه

مشخصات مقاله

Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

video

Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

sound

Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

نسخه انگلیسی

Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

بازدید:

351
Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

دانلود:

255
Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

استناد:

اطلاعات مقاله نشریه

عنوان

مقایسه اثر بخشی آموزش خودمراقبتی به دو روش بحث گروهی متمرکز و آموزش برگشتی بر سبک زندگی زنان باردار

صفحات

 صفحه شروع 94 | صفحه پایان 107

چکیده

 مقدمه بارداری مرحله ای بسیار مهم و حساس در زندگی زنان است. مهمترین ضامن حفظ تندرستی مادر و جنین در دوران بارداری, آگاهی از مراقبت های این دوران و عمل نمودن به آن ها است. سواد سلامت و سبک زندگی فاکتور های مهم و قابل اصلاح جهت دستیابی به تندرستی است, که حمایت و همراهی زنان در این دوران بسیار مهم و حیاتی است این دوران با تغییرات جسمانی و روانی زیادی در زنان همراه است. حتی در بارداری طبیعی ممکن است که توانایی انجام نقش های معمول مراقبت از خود در زندگی زن باردار تحت تاثیر قرار گیرد. این پژوهش با هدف مقایسه اثر بخشی آموزش خودمراقبتی به دو روش آموزش برگشتی و بحث گروهی متمرکز بر سبک زندگی زنان باردار انجام شده است. روش کار این پژوهش در سال 1397 و در شهرستان گناباد انجام شده است و در آن 90 نفر از زنان باردار, انتخاب و بصورت تصادفی به دو گروه مداخله بحث گروهی و آموزش برگشتی و یک گروه کنترل تقسیم شدند. برنامه آموزشی مطابق با مراحل روش آموزش برگشتی و بحث گروهی متمرکز برای هر یک از گروه های مداخله طراحی شد. ابزار گردآوری اطلاعات شامل پرسشنامه مشخصات دموگرافیک, و پرسشنامه سبک زندگی ارتقا دهنده والکر و چک لیست خودمراقبتی بود که قبل و یک ماه بعد از مداخله در سه گروه تکمیل شد. برنامه آموزشی برای گروه های مداخله به اجرا درآمد و گروه کنترل هیچ گونه آموزشی را دریافت نکردند. ارزشیابی تاثیرات برنامه آموزشی یک ماه پس از آموزش انجام شد. نتایج به وسیله نرم افزار آماری SPSS نسخه 20 و با استفاده از آزمون های تی مستقل, تی زوجی و آنوا تجزیه و تحلیل شد. میزان P کمتر از 0/05 معنی دار در نظر گرفته شد. یافته ها در تمام ابعاد سبک زندگی به جزء بعد مدیریت استرس در دو گروه آموزش برگشتی و بحث گروهی متمرکز بعد از مداخله به طور معنی داری افزایش یافت امادر گروه کنترل بعد مداخله, تفاوت معنی داری نداشت. و در میانگین نمرات سبک زندگی در بین سه گروه بعد مداخله آموزشی تفاوت معناداری بوجود آمد که آموزش به روش بحث گروهی متمرکز نسبت به روش آموزش برگشتی تاثیر بیشتری داشت. نتیجه گیری این دو روش در ارتقای سبک زندگی زنان باردار موثر بود اما روش بحث گروهی متمرکز تاثیر بیشتری در ارتقای سبک زندگی نسبت به روش آموزش برگشتی داشت. توصیه می شود استفاده از روش بحث گروهی در آموزش به گروه های تحت پوشش بیشتر مدنظر قرار گیرد.

استنادها

  • ثبت نشده است.
  • ارجاعات

    استناددهی

    APA: کپی

    جرس، میترا، منصوریان، محمدرضا، دلشادنوقابی، علی، و نظامی، حسین. (1398). مقایسه اثر بخشی آموزش خودمراقبتی به دو روش بحث گروهی متمرکز و آموزش برگشتی بر سبک زندگی زنان باردار. افق دانش، 26(1 )، 94-107. SID. https://sid.ir/paper/525871/fa

    Vancouver: کپی

    جرس میترا، منصوریان محمدرضا، دلشادنوقابی علی، نظامی حسین. مقایسه اثر بخشی آموزش خودمراقبتی به دو روش بحث گروهی متمرکز و آموزش برگشتی بر سبک زندگی زنان باردار. افق دانش[Internet]. 1398؛26(1 ):94-107. Available from: https://sid.ir/paper/525871/fa

    IEEE: کپی

    میترا جرس، محمدرضا منصوریان، علی دلشادنوقابی، و حسین نظامی، “مقایسه اثر بخشی آموزش خودمراقبتی به دو روش بحث گروهی متمرکز و آموزش برگشتی بر سبک زندگی زنان باردار،” افق دانش، vol. 26، no. 1 ، pp. 94–107، 1398، [Online]. Available: https://sid.ir/paper/525871/fa

    مقالات مرتبط نشریه ای

    مقالات مرتبط همایشی

  • ثبت نشده است.
  • طرح های مرتبط

  • ثبت نشده است.
  • کارگاه های پیشنهادی






    بازگشت به بالا