مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

مقاله مقاله نشریه

مشخصات مقاله

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

video

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

sound

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

نسخه انگلیسی

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

بازدید:

263
مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

دانلود:

151
مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

استناد:

اطلاعات مقاله نشریه

عنوان

بررسی تاثیر تسلط ربع های مغزی بر عملکرد تحصیلی با نقش میانجی یادگیری خودراهبر دانشجویان دانشگاه علوم پزشکی زاهدان

صفحات

 صفحه شروع 5 | صفحه پایان 158

چکیده

 مقدمه یادگیری خودراهبر ازجمله مواردی است که بر عملکرد تحصیلی دانشجویان نقش موثری دارد. از این رو پژوهش حاضر با هدف بررسی تاثیر تسلط ربع های مغزی بر عملکرد تحصیلی با نقش میانجی یادگیری خودراهبر دانشجویان دانشگاه علوم پزشکی زاهدان انجام گرفت. روش ها مطالعه حاضر از نظر روش توصیفی-همبستگی از نوع معادلات ساختاری است. جامعه آماری پژوهش حاضر را دانشجویان دانشگاه علوم پزشکی زاهدان با تعداد 5120 نفر تشکیل دادند که با استفاده از جدول کرجسی و مورگان تعداد 357 نفر به شیوه تصادفی ساده انتخاب گردید. جهت گردآوری داده ها از پرسشنامه های تسلط ربع های مغزی هرمن (1980), پرسشنامه عملکرد تحصیلی فام و تیلور (2004) و پرسشنامه یادگیری خود راهبر ویلیامسون (2007) استفاده گردید. برای سنجش روایی از روایی محتوایی (شاخص CVR و CVI) استفاده گردید و روایی محتوایی مورد تایید قرار گرفت. پایایی پرسشنامه ها براساس ضریب آلفای کرونباخ به ترتیب 0/91, 0/73 و 0/94 برآورد گردید. تجزیه و تحلیل داده ها از طریق آزمون همبستگی پیرسون و مدل معادلات ساختاری از طریق نرم افزارهای SPSS و LISREL صورت گرفت. یافته ها یافته های پژوهش نشان داد که تسلط ربع های مغزی بر عملکرد تحصیلی اثر مستقیم (B=0/73, t=9/25), تسلط ربع های مغزی بر یادگیری خودراهبر اثر مستقیم (B=0/66, t=8/31), تسلط ربع های مغزی بر عملکرد تحصیلی با نقش میانجی یادگیری خودراهبر هم اثر مستقیم (B=0/439, t=8/94), و هم اثر غیرمستقیم (B=0/39), دارد. از آنجایی که این اثر به واسطه یادگیری خودراهبر, بر عملکرد تحصیلی وارد می شود, نقش واسطه ای این متغیر در ارتباط تسلط ربع های مغزی بر عملکرد تحصیلی تایید می شود. همچنین یافته ها نشان داد که مدل مطرح شده از برازش مطلوبی برخوردار است (0/95=GFI و 0/07=RAMSEA). نتیجه گیری براساس یافته های پژوهش, تسلط ربع های مغزی به صورت مستقیم و غیرمستقیم بر عملکرد تحصیلی دانشجویان تاثیر دارد. از سویی دیگر نقش میانجی یادگیری خودراهبر بر عملکرد تحصیلی دانشجویان تایید شد. بنابراین باتوجه به این که عملکرد تحصیلی دانشجویان تحت تاثیر آموزش تغییر می یابد پیشنهاد می شود برنامه هایی در جهت آشنایی دانشجویان با ربع های مغزی, چگونگی عملکرد ربع های مغزی و زمینه های یادگیری خودراهبر در دانشگاه انجام شود.

استنادها

  • ثبت نشده است.
  • ارجاعات

  • ثبت نشده است.
  • استناددهی

    APA: کپی

    قلاسی، فاطمه، سلیمی، سمانه، و مهدی پور، یوسف. (1399). بررسی تاثیر تسلط ربع های مغزی بر عملکرد تحصیلی با نقش میانجی یادگیری خودراهبر دانشجویان دانشگاه علوم پزشکی زاهدان. پژوهش در آموزش علوم پزشکی، 12(4 )، 5-158. SID. https://sid.ir/paper/525944/fa

    Vancouver: کپی

    قلاسی فاطمه، سلیمی سمانه، مهدی پور یوسف. بررسی تاثیر تسلط ربع های مغزی بر عملکرد تحصیلی با نقش میانجی یادگیری خودراهبر دانشجویان دانشگاه علوم پزشکی زاهدان. پژوهش در آموزش علوم پزشکی[Internet]. 1399؛12(4 ):5-158. Available from: https://sid.ir/paper/525944/fa

    IEEE: کپی

    فاطمه قلاسی، سمانه سلیمی، و یوسف مهدی پور، “بررسی تاثیر تسلط ربع های مغزی بر عملکرد تحصیلی با نقش میانجی یادگیری خودراهبر دانشجویان دانشگاه علوم پزشکی زاهدان،” پژوهش در آموزش علوم پزشکی، vol. 12، no. 4 ، pp. 5–158، 1399، [Online]. Available: https://sid.ir/paper/525944/fa

    مقالات مرتبط نشریه ای

    مقالات مرتبط همایشی

  • ثبت نشده است.
  • طرح های مرتبط

  • ثبت نشده است.
  • کارگاه های پیشنهادی






    بازگشت به بالا
    telegram sharing button
    whatsapp sharing button
    linkedin sharing button
    twitter sharing button
    email sharing button
    email sharing button
    email sharing button
    sharethis sharing button