Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

مشخصات نشــریه/اطلاعات دوره

نتایج جستجو

2558

نتیجه یافت شد

مرتبط ترین ها

اعمال فیلتر

به روزترین ها

اعمال فیلتر

پربازدید ترین ها

اعمال فیلتر

پر دانلودترین‌ها

اعمال فیلتر

پر استنادترین‌ها

اعمال فیلتر

تعداد صفحات

27

انتقال به صفحه

آرشیو

سال

دوره(شماره)

مشاهده شمارگان

مرکز اطلاعات علمی SID1
Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources
Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources
Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources
Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources
Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources
Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources
Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources
Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources
اطلاعات دوره: 
  • سال: 

    1399
  • دوره: 

    12
  • شماره: 

    4
  • صفحات: 

    5-158
تعامل: 
  • استنادات: 

    0
  • بازدید: 

    263
  • دانلود: 

    151
چکیده: 

مقدمه یادگیری خودراهبر ازجمله مواردی است که بر عملکرد تحصیلی دانشجویان نقش موثری دارد. از این رو پژوهش حاضر با هدف بررسی تاثیر تسلط ربع های مغزی بر عملکرد تحصیلی با نقش میانجی یادگیری خودراهبر دانشجویان دانشگاه علوم پزشکی زاهدان انجام گرفت. روش ها مطالعه حاضر از نظر روش توصیفی-همبستگی از نوع معادلات ساختاری است. جامعه آماری پژوهش حاضر را دانشجویان دانشگاه علوم پزشکی زاهدان با تعداد 5120 نفر تشکیل دادند که با استفاده از جدول کرجسی و مورگان تعداد 357 نفر به شیوه تصادفی ساده انتخاب گردید. جهت گردآوری داده ها از پرسشنامه های تسلط ربع های مغزی هرمن (1980)، پرسشنامه عملکرد تحصیلی فام و تیلور (2004) و پرسشنامه یادگیری خود راهبر ویلیامسون (2007) استفاده گردید. برای سنجش روایی از روایی محتوایی (شاخص CVR و CVI) استفاده گردید و روایی محتوایی مورد تایید قرار گرفت. پایایی پرسشنامه ها براساس ضریب آلفای کرونباخ به ترتیب 0/91، 0/73 و 0/94 برآورد گردید. تجزیه و تحلیل داده ها از طریق آزمون همبستگی پیرسون و مدل معادلات ساختاری از طریق نرم افزارهای SPSS و LISREL صورت گرفت. یافته ها یافته های پژوهش نشان داد که تسلط ربع های مغزی بر عملکرد تحصیلی اثر مستقیم (B=0/73, t=9/25)، تسلط ربع های مغزی بر یادگیری خودراهبر اثر مستقیم (B=0/66, t=8/31)، تسلط ربع های مغزی بر عملکرد تحصیلی با نقش میانجی یادگیری خودراهبر هم اثر مستقیم (B=0/439, t=8/94)، و هم اثر غیرمستقیم (B=0/39)، دارد. از آنجایی که این اثر به واسطه یادگیری خودراهبر، بر عملکرد تحصیلی وارد می شود، نقش واسطه ای این متغیر در ارتباط تسلط ربع های مغزی بر عملکرد تحصیلی تایید می شود. همچنین یافته ها نشان داد که مدل مطرح شده از برازش مطلوبی برخوردار است (0/95=GFI و 0/07=RAMSEA). نتیجه گیری براساس یافته های پژوهش، تسلط ربع های مغزی به صورت مستقیم و غیرمستقیم بر عملکرد تحصیلی دانشجویان تاثیر دارد. از سویی دیگر نقش میانجی یادگیری خودراهبر بر عملکرد تحصیلی دانشجویان تایید شد. بنابراین باتوجه به این که عملکرد تحصیلی دانشجویان تحت تاثیر آموزش تغییر می یابد پیشنهاد می شود برنامه هایی در جهت آشنایی دانشجویان با ربع های مغزی، چگونگی عملکرد ربع های مغزی و زمینه های یادگیری خودراهبر در دانشگاه انجام شود.

آمار یکساله:   مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

بازدید 263

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesدانلود 151 مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesاستناد 0 مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesمرجع 0
اطلاعات دوره: 
  • سال: 

    1399
  • دوره: 

    12
  • شماره: 

    4
  • صفحات: 

    1-4
تعامل: 
  • استنادات: 

    0
  • بازدید: 

    315
  • دانلود: 

    187
چکیده: 

با توجه به پاندمی کووید 19 و لزوم بکارگیری شیوه های مختلف آموزش مجازی جهت تدریس بالینی، این نامه با هدف معرفی مدل SAID جهت تدریس بالینی به شیوه Webside Teaching به سردبیر ارسال شده است.

آمار یکساله:   مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

بازدید 315

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesدانلود 187 مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesاستناد 0 مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesمرجع 0
نویسندگان: 

Gholasi F. | SALIMI S. | Mehdipoor Y. | Mehdipoor Y.

اطلاعات دوره: 
  • سال: 

    2021
  • دوره: 

    12
  • شماره: 

    4
  • صفحات: 

    5-15
تعامل: 
  • استنادات: 

    0
  • بازدید: 

    191
  • دانلود: 

    360
چکیده: 

Introduction: Self-directed learning is one of the issues that play an important role in students' academic performance. Therefore, the present study aimed to investigate the effect of brain quadrants dominance on academic performance with the mediating role of self-directed learning of the students of Zahedan University of Medical Sciences. Method: This is a descriptive-correlational study with Structural Equation Modeling approach. The statistical population consisted of 5120 students of Zahedan University of Medical Sciences. Based on Karajsi and Morgan table, 357 individuals were selected by simple random sampling method. Herrmann Brain Dominance Instrument Questionnaire (1980), Fam and Taylor's Students' academic performance Questionnaire (2004) and Williams Self-directed learning Questionnaire (2004) were used for data collection. To measure validity of the questionnaire, content validity index& Ratio (CVI, CVR) was used. Based on Cronbach's alpha coefficient, the reliability of the questionnaires was estimated to be 0. 91, 0. 73 and 0. 94, respectively. Data analysis was performed by Pearson correlation test and Structural Equation Modeling via SPSS and LISREL. Results: Results show that the four-quadrant brain dominance had a direct effect on academic performance (B=0. 73, t=9. 25). The dominance had a direct effect on selfdirected learning (SDL) (B=0. 66, t=8. 31), and both direct (B=0. 439, t=8. 94) and indirect (B=0. 39) effects on the academic performance with a mediating role of selfdirected learning. Since it affected the academic performance through self-directed learning, therefore the mediating role of the variable in the four-quadrant brain dominance on academic performance was confirmed. The findings also indicated that the proposed model had a good fit (GFI=0. 95, RAMSEA=0. 07). Conclusion: Based on findings, the four-quadrant brain dominance had direct and indirect effects on the students' academic performance. Furthermore, the mediating role of self-directed learning on the students' academic performance was confirmed. Since the students' academic performance changed under the influence of education So, It is Suggested conduct programs to familiarize students with the brain quadrants, functions of brain quadrants, and the context of self-directed learning at the university.

آمار یکساله:   مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

بازدید 191

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesدانلود 360 مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesاستناد 0 مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesمرجع 0
اطلاعات دوره: 
  • سال: 

    1399
  • دوره: 

    12
  • شماره: 

    4
  • صفحات: 

    16-28
تعامل: 
  • استنادات: 

    0
  • بازدید: 

    780
  • دانلود: 

    578
چکیده: 

مقدمه امروزه آموزش به روش دانشجو محور مورد تاکید کارشناسان آموزشی قرار گرفته است. یادگیری به روش بازخوردی و جیگساو دو روش آموزشی دانشجو محور از رویکردهای تاملی و تعاملی هستند که در آن دانشجویان در کلاس فعال می باشند. این مطالعه به مقایسه میزان رضایت مندی دانشجویان در روش بازخوردی و جیگساو پرداخته است. روش ها این مطالعه تجربی روی 65 نفر از دانشجویان پرستاری و هوشبری مقطع کارشناسی پیوسته دانشگاه علوم پزشکی مشهد که به صورت در دسترس انتخاب شده بودند، اجرا شد. 6 جلسه تیوری مربوط به واحد درسی اصول و فنون پرستاری برای اجرای مداخله انتخاب گردید. میزان رضایت دانشجویان از طریق فرم نظرسنجی پژوهشگر ساخته مشتمل بر 24 گویه در سه حیطه سنجیده شد. تجزیه و تحلیل از آمارهای توصیفی و آزمون آماری من ویتنی نرم افزار آماری SPSS و آمارهای توصیفی و آزمون آماری من ویتنی استفاده شد. یافته ها نتایج نشان داد که بین نمره رضایت مندی دانشجویان از روش تدریس جیگساو و بازخوردی تفاوت آماری معنی داری وجود دارد (0/001=p). همچنین رضایت مندی دانشجویان از روش جیگساو در هر سه حیطه مورد بررسی (زمان، ارتقاء مهارت ها و ایجاد علاقه و انگیزه) به شکل معنی داری بیشتر از روش بازخوردی بود (0/002=p). نتیجه گیری نتایج حاصل از این تحقیق، نشان داد که روش تدریس پویا و غیرانفعالی جیگساو و دخالت دادن هرچه بیشتر دانشجو در فرآیند یاددهی-یادگیری، باعث می شود که دانشجویان با علاقه بیشتر به مباحث مربوطه بپردازند و استفاده از این شیوه های تدریس، ضمن آشنایی دانشجویان با روش های نوین آموزشی، می تواند دانشجویان را به سمت خودآموزی سوق دهد.

آمار یکساله:   مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

بازدید 780

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesدانلود 578 مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesاستناد 0 مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesمرجع 0
اطلاعات دوره: 
  • سال: 

    1399
  • دوره: 

    12
  • شماره: 

    4
  • صفحات: 

    29-39
تعامل: 
  • استنادات: 

    0
  • بازدید: 

    599
  • دانلود: 

    555
چکیده: 

مقدمه توجه به اهمیت و لزوم برگزاری آزمون معتبر برای ارزشیابی مهارت های عملی پرستاری و همچنین مزایای غیرقابل انکار فرآیند پرستاری و خلاء بررسی آن در ارزشیابی های بالینی، این مطالعه با هدف بررسی عملکرد دانشجویان پرستاری در آزمون بالینی با ساختار عینی در سال 1398 انجام شد. روش ها این مطالعه بر روی کلیه دانشجویان پرستاری ترم 6 قبل از ورود به عرصه (35 نفر) دانشگاه علوم پزشکی نیشابور به روش سرشماری انجام شد. طراحی ایستگاه های آسکی براساس فرآیندهای پرستاری صورت گرفت. ابزار گردآوری داده ها پرسشنامه بازخورد دانشجویان به آزمون آسکی و چک لیست پژوهشگر ساخته بررسی عملکرد بود. داده ها با استفاده از آمار توصیفی، آزمون t و همبستگی پیرسون از طریق نرم افزار SPSS تجزیه و تحلیل شدند. یافته ها 68/6 درصد دانشجویان نمره کل آزمون آسکی درسطح خوب دریافت کردند. کم ترین میانگین نمره (3/41± 7/93) مربوط به ایستگاه تشخیص های پرستاری و بیشترین میانگین (0/97± 19/21) مربوط به ایستگاه علایم حیاتی بود. حداقل نمره کلی آزمون 10/70 و حداکثر نمره کل 17/75 بود. اکثر دانشجویان (58/6 درصد) این آزمون را تجربه عملی مفید، 61/5 درصد آن را مقیاس خوبی برای سنجش مهارت های بالینی، 60 درصد تشخیص بهتر نقاط ضعف خود در بالین، 62/9 درصد آن را فرصتی برای یادگیری بیشتر و 3/54 درصد شرکت در این آزمون را باعث تقویت اعتماد به نفس دانستند، اما 77 درصد دانشجویان این آزمون را تجربه استرس آوری ذکر کردند. نتیجه گیری با توجه به بازخورد مثبت اکثر دانشجویان به این آزمون و اهمیت فرآیندهای پرستاری در افزایش کیفیت مراقبت های پرستاری استفاده از آن در ارزشیابی مهارت های بالینی دانشجویان پرستاری توصیه می شود.

آمار یکساله:   مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

بازدید 599

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesدانلود 555 مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesاستناد 0 مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesمرجع 0
اطلاعات دوره: 
  • سال: 

    1399
  • دوره: 

    12
  • شماره: 

    4
  • صفحات: 

    40-47
تعامل: 
  • استنادات: 

    1
  • بازدید: 

    413
  • دانلود: 

    158
چکیده: 

مقدمه باتوجه به تحولات فزاینده و گسترش علوم و دانش بشری یکی از وظایف دانشگاه ها ایجاد مهارت خودآموزی در سراسر عمر و توانمندی در تولید علم می باشد که خود دوره های آموزشی روش تحقیق و پژوهش را می طلبد. باتوجه به آن که دوره مذکور در برنامه درسی دانشجویان مقطع کارشناسی رشته علوم آزمایشگاهی دیده نشده است، بر آن شدیم که دوره آموزشی روش تحقیق را جهت دانشجویان فوق در دانشگاه علوم پزشکی همدان برگزار نموده و سپس دوره مذکور را ارزیابی نماییم. روش ها این مطالعه مداخله ای نیمه تجربی بر روی کلیه 35 دانشجوی ترم سوم کارشناسی علوم آزمایشگاهی دانشگاه علوم پزشکی همدان در نیم سال اول سال تحصیلی 99-98 انجام شد. ارزشیابی برنامه از طریق مدل ارزشیابی کرک پاتریک در سطح واکنش و یادگیری طراحی شد. به منظور جمع آوری اطلاعات از پرسشنامه محقق ساخته (پس از تایید روایی و پایایی) استفاده شد. درنهایت داده ها از طریق روش های آماری t زوجی و t تک نمونه ای با استفاده از نرم افزار آماری SPSS تجزیه و تحلیل شدند. یافته ها 80 درصد از دانشجویان از ارایه واحد به شیوه جدید کاملا راضی بودند. اختلاف میانگین نمرات دانش قبل و بعد از اجرای کوریکولوم پیشنهادی یعنی ادغام درس روش تحقیق و آمار معنی دار بود (0/0001>P). نتایج نشان داد که بین نمره نگرش دانشجویان قبل و بعد از اجرای برنامه درسی جدید تفاوت معنی داری وجود ندارد (0/598=P). نتیجه گیری نتایج حاصل از مطالعه نشان داد که آموزش درس روش تحقیق می تواند بر میزان دانش پژوهشی و رضایت دانشجویان تاثیر مثبت بگذارد. لذا گنجاندن این دوره آموزشی درکوریکولوم رشته علوم آزمایشگاهی پیشنهاد می شود.

آمار یکساله:   مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

بازدید 413

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesدانلود 158 مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesاستناد 1 مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesمرجع 0
اطلاعات دوره: 
  • سال: 

    1399
  • دوره: 

    12
  • شماره: 

    4
  • صفحات: 

    48-58
تعامل: 
  • استنادات: 

    1
  • بازدید: 

    1032
  • دانلود: 

    624
چکیده: 

مقدمه ددر جهان امروز آن چه بیش از همه دارای اهمیت می باشد، نیروی انسانی است و نیروی انسانی با ارزش ترین سرمایه و منبع سازمانی محسوب می شود. رضایت شغلی یکی از عناصر اصلی عملکرد شغلی و حرفه ای کارکنان بوده و موجب افزایش بهره وری و احساس رضایتمندی فرد می شود. مدیران هر سازمان جهت پویایی و رسیدن به اهداف آرمانی باید تصویر جامعی از رضایت شغلی کارکنان ارایه دهند. هدف از این مطالعه بررسی میزان رضایت شغلی اعضای هیات علمی دانشکده های دانشگاه علوم پزشکی گیلان بود. روش ها پژوهش حاضر یک مطالعه توصیفی-تحلیلی است که بر روی اعضای هیات علمی علوم پایه و بالینی (186 نفر) در دانشکده های پزشکی، دندانپزشکی، داروسازی، پرستاری-مامایی، پیراپزشکی و بهداشت در سال 98-97 در دانشگاه علوم پزشکی گیلان انجام شد. ابزار پژوهش پرسشنامه استاندارد رضایت شغلی اسمیت، کندال و هالین شامل دو بخش: اطلاعات فردی و پرسشنامه ای با 45 سوال در 6 حیطه: حقوق و مزایا، فرصت های ارتقاء و رشد فردی، نحوه سرپرستی و ارتباطات، شرایط روانی و امنیت شغلی، شرایط فیزیکی و ماهیت کار بود. داده ها با استفاده از شاخص های آماری فراوانی (درصد)، میانگین (انحراف معیار) توصیف و با آزمون های کروسکال والیس، ضریب همبستگی پیرسون و مدل رگرسیون خطی و از طریق نرم افزار آماریSPSS تجزیه و تحلیل شدند. یافته ها میانگین نمره ی کسب شده در حیطه های مختلف رضایت شغلی در بازه ی 1 تا 5 عبارت بود از: ماهیت کار (0/8± 3/9)، مدیریت، نحوه ی سرپرستی و ارتباطات (0/7± 3/3)، شرایط فیزیکی و محیط کار (0/8± 3/1)، شرایط روانی و امنیت شغلی (0/9± 3/1)، فرصت ارتقاء و رشد فردی (0/7± 3) و حقوق و مزایا (0/8± 2/8). در تمام حیطه ها رضایتمندی در حد متوسط و تنها در حیطه ی رضایت از ماهیت کار، رضایتمندی در حد مطلوب بود. نتایج آزمون همبستگی پیرسون نشان داد که بین سطح رضایت مندی و حیطه های مختلف، قوی ترین همبستگی مثبت به ترتیب با حیطه های شرایط روانی و امنیت شغلی، جنبه مدیریتی شغل(نحوه سرپرستی و ارتباطات)، فرصت های ارتقا و رشد فردی، شرایط فیزیکی و محیط کار، ماهیت کار و حقوق و مزایا (با ضرایب همبستگی دربازه ی 0/705 تا 0/905) برقرار بود. همچنین مشخصات جمعیت شناختی سن، سنوات کاری، نوع استخدام و حیطه ی آموزشی هیات علمی، تبیین کننده ی 3 تا 18 درصد از واریانس نمرات رضایتمندی در حیطه های مختلف بودند. نتیجه گیری در کلیه حیطه ها رضایتمندی در حد متوسط و تنها در حیطه ی رضایت از ماهیت کار، رضایت مندی در حد مطلوب بود. پیشنهاد می شود در مطالعات بعدی، علل رضایت مندی کم تر در اعضای هیات علمی جوان و با سابقه ی کاری کم و نیز اساتید بالینی، مورد توجه و بررسی بیشتر، قرار گیرد.

آمار یکساله:   مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

بازدید 1032

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesدانلود 624 مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesاستناد 1 مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesمرجع 0
اطلاعات دوره: 
  • سال: 

    1399
  • دوره: 

    12
  • شماره: 

    4
  • صفحات: 

    59-69
تعامل: 
  • استنادات: 

    0
  • بازدید: 

    799
  • دانلود: 

    831
چکیده: 

مقدمه امروزه آموزش و بهسازی منابع انسانی یکی از استراتژی های اصلی دستیابی به سرمایه انسانی و سازگاری مثبت با شرایط تغییر به عنوان دو مزیت رقابتی سازمان ها تلقی می شود. در سال های اخیر تغییرات معنی دار و گسترده ای در حوزه آموزش اتفاق افتاده است که از این تغییر تحت عنوان تغییر پارادایم آموزش به یادگیری یاد می شود. یکی از تاکیدات این تغییر پارادایم استفاده از روش های متفاوت و ترکیبی در آموزش و بهسازی منابع انسانی می باشد. لذا این مطالعه با هدف تبیین تغییر پارادایم آموزش و بهسازی نیروی انسانی: با تمرکز بر مدل توسعه فردی(IDP) انجام گرفت. روش ها مطالعه حاضر به شیوه مروری-تحلیلی با مرور ادبیات نظری در کتب نوشته شده در حوزه آموزش و بهسازی منابع انسانی و به کارگیری مقالات چاپ شده در حوزه آموزش و برنامه درسی توسعه فردی شده، منابع انسانی و بهسازی نیروی انسانی در مجلات داخلی و خارجی سال های 19-2010 انجام شد، بعد از تبیین اهمیت و ضرورت بهسازی نیروی انسانی به تغییر پارادایم آموزش به یادگیری در بهسازی نیروی انسانی و تاکید این پارادایم به استفاده از روش های ترکیبی و ویژگی های پارادایم های جدید در آموزش و بهسازی نیروی انسانی و مبانی نظری پرداخته شد؛ از جمله مهم ترین مدل های توسعه منابع انسانی، مدل توسعه انفرادی شده (IDP) به صورت مبسوط شامل تعریف، اهداف و ویژگی های طرح توسعه فردی، فرایند شش مرحله ای برنامه ریزی توسعه فردی بررسی و در نهایت جمع بندی و نتیجه گیری به عمل آمد. یافته ها برنامه توسعه فردی شده (IDP) مدلی برای برنامه ریزی و بهسازی نیروی انسانی است که متمرکز بر شناسایی تجربیات ضروری برای رشد و بهسازی هریک از افراد در راستای تحقق اهداف مشترک توسعه حرفه ای افراد در بهسازی و ارتقاء سازمانی است. نتیجه گیری یکی از جلوه های توانمندسازی کارکنان، آموزش است. برنامه توسعه فردی شده (IDP) مدلی برای برنامه ریزی برای بهسازی نیروی انسانی است؛ نتایج مطالعه حاضر نشان داد که این مدل از برنامه ریزی می تواند در قالب یک فرایند مداوم و پویا در جهت تعالی کارکنان و دستیابی به اهداف سازمانی مورد توجه قرار گیرد.

آمار یکساله:   مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

بازدید 799

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesدانلود 831 مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesاستناد 0 مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesمرجع 0
اطلاعات دوره: 
  • سال: 

    1399
  • دوره: 

    12
  • شماره: 

    4
  • صفحات: 

    70-79
تعامل: 
  • استنادات: 

    1
  • بازدید: 

    989
  • دانلود: 

    779
چکیده: 

مقدمه فرسودگی تحصیلی دانشجویان همواره اهمیت بسزایی داشته است. زیرا نه تنها در سرنوشت علمی دانشجویان تاثیر داشته، بلکه افزایش آن می تواند به سلامت روحی دانشجویان آسیب رساند و آنان را با ناکامی های مختلفی مواجه کند. لذا هدف مطالعه حاضر تعیین رابطه بین فرسودگی تحصیلی با پیشرفت تحصیلی دانشجویان دندانپزشکی دانشگاه علوم پزشکی گیلان بود. روش ها مطالعه حاضر از نظر روش توصیفی-تحلیلی است. جامعه آماری این پژوهش را 173 دانشجوی دندانپزشکی دانشگاه علوم پزشکی گیلان در سال تحصیلی 98-97 تشکیل می دادند و روش نمونه گیری به شیوه تصادفی ساده بود. ابزار جمع آوری داده ها شامل پرسشنامه برسو و برای پیشرفت تحصیلی از معدل دو ترم قبل و معدل کل دانشجویان استفاده شد. داده ها از طریق شاخص های آمار توصیفی (میانگین و انحراف معیار) و سپس در بخش تحلیلی از آزمون های آمار استنباطی شامل آزمون t تک نمونه ای، t گروه های مستقل، تحلیل واریانس یک راهه، ضرایب همبستگی، پیرسون و برای بررسی فرض نرمال بودن داده ها از نمودارهای ساقه و برگ و با استفاده از نرم افزار آماری SPSS مورد تجزیه و تحلیل قرار گرفت. یافته ها نتایج نشان داد که میانگین نمره فرسودگی تحصیلی دانشجویان دندانپزشکی دانشگاه علوم پزشکی گیلان 62/62± 46/8 بود. هم چنین نتایج بیانگر آن بود که بین مولفه های فرسودگی تحصیلی بیشترین میانگین مربوط به ناکارآمدی درسی (72/27± 19/4) و کم ترین میانگین مربوط به بی علاقگی (2/92± 11/3) است. هم چنین میانگین نمره فرسودگی تحصیلی دانشجویان دندانپزشکی دانشگاه علوم پزشکی گیلان (6/62± 46/8) بود. 83/8 درصد از دانشجویان سطح متوسطی از فرسودگی تحصیلی داشتند. نتایج نشان داد که بین فرسودگی تحصیلی (0/25-=r و 0/001>p)، خستگی هیجانی (0/28-=r و 0/001>p)، بی علاقگی تحصیلی (0/24-=r و 0/001>p) با پیشرفت تحصیلی رابطه منفی معنی داری وجود دارد. اما بین ناکارآمدی درسی و پیشرفت تحصیلی رابطه معنی دار مشاهده نشد (0/06=r و 0/409=p). همچنین نتایج بیانگر وجود تفاوت معنی داری بین جنسیت با پیشرفت تحصیلی دانشجویان بود (3/52=t و 0/001=p). نتیجه گیری نتایج حاصل از این مطالعه نشان داد که درصد قابل توجهی از دانشجویان فرسودگی تحصیلی را تجربه می کنند. با توجه به نتایج حاصله، فرسودگی تحصیلی، خستگی هیجانی، بی علاقگی و ناکارآمدی درسی موجب کاهش پیشرفت تحصیلی می گردند.

آمار یکساله:   مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

بازدید 989

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesدانلود 779 مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesاستناد 1 مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesمرجع 0