Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

مقاله مقاله نشریه

مشخصات مقاله

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

نسخه انگلیسی

Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

video

Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

sound

Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

نسخه انگلیسی

Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

بازدید:

2,216
Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

دانلود:

1,328
Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

استناد:

3

اطلاعات مقاله نشریه

عنوان

بررسی تاثیر رفتار درمانی گروهی بر علایم هراس اجتماعی و جرات مندی دانشجویان

صفحات

 صفحه شروع 335 | صفحه پایان 348

چکیده

 هدف این تحقیق بررسی تاثیر رفتار درمانی گروهی بر کاهش علایم هراس اجتماعی, افزایش میزان انجام رفتارهای جراتمندانه و کاهش درجه ناراحتی بر اثر انجام رفتارهای جراتمندانه در دانشجویان دختر ساکن خوابگاههای دانشگاه اصفهان بود. بدین منظور از کلیه دانشجویان دختر ساکن خوابگاههای دانشگاه, 150 نفر به طور تصادفی انتخاب شده و «سیاهه هراس اجتماعی» بر روی آنها اجرا شد. 40 نفر از افرادی که بالاترین نمرات را در این سیاهه کسب کرده بودند انتخاب و برای مصاحبه تشخیصی به روانپزشک ارجاع گردیدند که 30 نفر بر اساس ملاکهای تشخیصی چهارمین ویرایش راهنمای تشخیصی و آماری اختلالات روانی واجد علایم هراس اجتماعی تشخیص داده شدند. این افراد به طور تصادفی در دو گروه کنترل و آزمایش جایگزین شدند. سپس پرسشنامه های سنجش علایم هراس اجتماعی و سنجش رفتارهای جراتمندانه - شامل میزان انجام رفتارهای جراتمندانه و درجه ناراحتی بر اثر انجام رفتارهای مذکور - در مرحله پیش آزمون در دو گروه اجرا شد. 8 جلسه 90 دقیقه ای درمان رفتاری شامل روشهای حساسیت زدایی منظم, جرات آموزی و مواجهه سازی به مدت یک ماه در گروه آزمایش اجرا شد. گروه کنترل هیچ گونه مداخله درمانی دریافت نکرد. بعد از پایان جلسات درمانی, پس آزمون بر روی دو گروه انجام گرفت. یک ماه بعد از اجرای پس آزمون, آزمون پیگیری انجام گرفت. تحلیل کوواریانس نتایج نشان داد که علایم هراس اجتماعی گروه آزمایش نسبت به گروه کنترل در مراحل پس آزمون و پی گیری کاهش یافته است (p<0.05). همچنین میزان انجام رفتارهای جراتمندانه گروه آزمایش نسبت به گروه کنترل در مراحل پس آزمون و پی گیری افزایش یافته است. (p<0.05). درجه ناراحتی بر اثر انجام رفتارهای جراتمندانه گروه آزمایش در مرحله پس آزمون تفاوت معنی داری نسبت به گروه کنترل نداشت, اما در مرحله پی گیری کاهش معنی داری را نشان داد. (p<0.05).

استنادها

ارجاعات

استناددهی

APA: کپی

زرگر، فاطمه، کلانتری، مهرداد، مولوی، حسین، و نشاط دوست، حمیدطاهر. (1385). بررسی تاثیر رفتار درمانی گروهی بر علایم هراس اجتماعی و جرات مندی دانشجویان. مجله روانشناسی، 10(3 (پیاپی 39))، 335-348. SID. https://sid.ir/paper/54518/fa

Vancouver: کپی

زرگر فاطمه، کلانتری مهرداد، مولوی حسین، نشاط دوست حمیدطاهر. بررسی تاثیر رفتار درمانی گروهی بر علایم هراس اجتماعی و جرات مندی دانشجویان. مجله روانشناسی[Internet]. 1385؛10(3 (پیاپی 39)):335-348. Available from: https://sid.ir/paper/54518/fa

IEEE: کپی

فاطمه زرگر، مهرداد کلانتری، حسین مولوی، و حمیدطاهر نشاط دوست، “بررسی تاثیر رفتار درمانی گروهی بر علایم هراس اجتماعی و جرات مندی دانشجویان،” مجله روانشناسی، vol. 10، no. 3 (پیاپی 39)، pp. 335–348، 1385، [Online]. Available: https://sid.ir/paper/54518/fa

مقالات مرتبط نشریه ای

مقالات مرتبط همایشی

  • ثبت نشده است.
  • طرح های مرتبط

  • ثبت نشده است.
  • کارگاه های پیشنهادی






    بازگشت به بالا