مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

مقاله مقاله نشریه

مشخصات مقاله

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

نسخه انگلیسی

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

video

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

sound

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

نسخه انگلیسی

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

بازدید:

1,446
مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

دانلود:

0
مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

استناد:

اطلاعات مقاله نشریه

عنوان

ثاثیر آسان سازی و تشریح متن بر میزان درک مطلب متون انگلیسی توسط زبان آموزان ایرانی

صفحات

 صفحه شروع 101 | صفحه پایان 117

کلیدواژه

ثبت نشده است

چکیده

 آسان سازی متون نوشتاری می تواند درک مفهوم آن را برای فراگیران غیر انگلیسی زبان آسانتر کند اما درعین حال این روش ممکن است باعث شود که کاربرد اینگونه متون در فرایند یادگیری کم اثر شود. به عنوان مثال حذف واژگان دشوار متن که به هر حال زبان آموز نیازمند دانستن آنهاست روش معمولی در آسان سازی است که فراگیران را از یادگیری به موقع برخی واژگان ضروری محروم می سازد. با توجه به این کاستی روش تشریح متن بطور طبیعی در گفتگوی میان سخنگویان بومی و غیر بومی زبان رایج است و در آن حشو و صراحت جایگزین واژگان دشوار می شود از سوی برخی صاحب نظران به عنوان جایگزینی مناسب برای روش آسان سازی و تعدیل متن مطرح شده است. تحقیق حاضر نیز تلاشی بوده است برای آزمودن این فرضیه. بدین منظور پنج متن نسبتا کوتاه انگلیسی انتخاب و از هر یک سه نسخه (الف) بدون تعدیل، (ب) آسان شده و (ج) مشروح تهیه و به 140 زبان آموز، که بطور تصادفی به سه گروه برابر تقسیم شده بودند، داده شد. این 140 نفر از میان 265 فراگیر زبان انگلیسی انتخاب شدند که همگنی آنها با استفاده از آزمون انگلیسی معتبری تعیین شد. نمره های بدست آمده از آزمون درک مطلب در مورد زبان آموزانی که متن آسان شده درا در اختیار داشتند بالاتر از دیگران بود، اما این اختلاف به هیچ وجه نسبت به آنهایی که متن مشروح را در اختیار داشتند معنی دار نبود. بنابراین یافته های این تحقیق ارجحیت روش تشرح متن را به سبب حفظ نسبی اصالت و روانی زبان بر دوش متعارف آسان سازی قویا تایید می کند.

استنادها

  • ثبت نشده است.
  • ارجاعات

    استناددهی

    APA: کپی

    کشاورز، داوود، و مبری، محمدکاظم. (1382). ثاثیر آسان سازی و تشریح متن بر میزان درک مطلب متون انگلیسی توسط زبان آموزان ایرانی. مجله زبانشناسی کاربردی، 6(1)، 101-117. SID. https://sid.ir/paper/55209/fa

    Vancouver: کپی

    کشاورز داوود، مبری محمدکاظم. ثاثیر آسان سازی و تشریح متن بر میزان درک مطلب متون انگلیسی توسط زبان آموزان ایرانی. مجله زبانشناسی کاربردی[Internet]. 1382؛6(1):101-117. Available from: https://sid.ir/paper/55209/fa

    IEEE: کپی

    داوود کشاورز، و محمدکاظم مبری، “ثاثیر آسان سازی و تشریح متن بر میزان درک مطلب متون انگلیسی توسط زبان آموزان ایرانی،” مجله زبانشناسی کاربردی، vol. 6، no. 1، pp. 101–117، 1382، [Online]. Available: https://sid.ir/paper/55209/fa

    مقالات مرتبط نشریه ای

    مقالات مرتبط همایشی

  • ثبت نشده است.
  • طرح های مرتبط

  • ثبت نشده است.
  • کارگاه های پیشنهادی






    بازگشت به بالا
    telegram sharing button
    whatsapp sharing button
    linkedin sharing button
    twitter sharing button
    email sharing button
    email sharing button
    email sharing button
    sharethis sharing button