مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

مقاله مقاله نشریه

مشخصات مقاله

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

نسخه انگلیسی

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

video

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

sound

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

نسخه انگلیسی

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

بازدید:

1,380
مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

دانلود:

0
مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

استناد:

اطلاعات مقاله نشریه

عنوان

اعتباره سازه ای مهارت های خواندن و درک مطلب در زبان دوم

صفحات

 صفحه شروع 29 | صفحه پایان 54

چکیده

 بررسی های انجام شده بر روی مهارت های فرعی توانایی خواندن و درک مطلب, هم چنان در مورد بخش پذیری آن و ماهیت مهارت های زیرساختی به نتایج قطعی نرسیده است. روایی سازه ای آزمون خواندن و درک مطلب وابسته به شناخت صحیحی از ماهیت این مهارت ها و کاربرد صحیح آن ها در طرح سوالات است. در پژوهش حاضر ابتدا بر اساس بررسی مقایسه ای دسته بندی های نظری موجود در مورد مهارت های فرعی خواندن و درک مطلب, یک مدل دسته بندی جامع که به بهترین وجه و بدون موارد تکراری و مشابه و در بر گیرنده مهارت های پیشنهاد شده که در دسته بندی های موجود بود ارایه گردید. سپس بر اساس این دسته بندی جامع آزمونی از مهارت های فرعی خواندن ساخته شد که در آن از روش های مختلف طرح سوال در دو گروه کلی سوالات با پاسخ انتخابی و تشریحی استفاده گردید. پاسخ های 1606 نفر زبان آموزان انگلیسی, که هر یک به طور تصادفی در یکی از هشت بخش آزمون شرکت کردند, شامل دانشجویان زبان انگلیسی در گرایش های مختلف این رشته و شرکت کنندگان در دوره های پیشرفته آموزش گاه ها مورد تجزیه و تحلیل قرار گرفت. تحلیل عاملی داده نشان داد که مهارت مورد بررسی در این پژوهش به صورت گروه های کلی تری که نشان دهنده مهارت های نهفته یا زیر ساختی توانایی خواندن و درک مطلب بود دسته بندی شدند. بر اساس یافته های این پژوهش توصیه می شود که دست اندرکاران درک مطلب در زبان انگلیسی از یافته های تجربی در مورد انواع مهارت های فرعی توانایی خواندن استفاده کرده و از کاربرد دسته بندی هایی که مبتنی بر شواهد تجربی نیستند خودداری کنند.

استنادها

  • ثبت نشده است.
  • ارجاعات

  • ثبت نشده است.
  • استناددهی

    APA: کپی

    فرهادی، حسین، و حسامی، غلامرضا. (1384). اعتباره سازه ای مهارت های خواندن و درک مطلب در زبان دوم. مجله زبانشناسی کاربردی، 8(2)، 29-54. SID. https://sid.ir/paper/55256/fa

    Vancouver: کپی

    فرهادی حسین، حسامی غلامرضا. اعتباره سازه ای مهارت های خواندن و درک مطلب در زبان دوم. مجله زبانشناسی کاربردی[Internet]. 1384؛8(2):29-54. Available from: https://sid.ir/paper/55256/fa

    IEEE: کپی

    حسین فرهادی، و غلامرضا حسامی، “اعتباره سازه ای مهارت های خواندن و درک مطلب در زبان دوم،” مجله زبانشناسی کاربردی، vol. 8، no. 2، pp. 29–54، 1384، [Online]. Available: https://sid.ir/paper/55256/fa

    مقالات مرتبط نشریه ای

    مقالات مرتبط همایشی

  • ثبت نشده است.
  • طرح های مرتبط

  • ثبت نشده است.
  • کارگاه های پیشنهادی






    بازگشت به بالا
    telegram sharing button
    whatsapp sharing button
    linkedin sharing button
    twitter sharing button
    email sharing button
    email sharing button
    email sharing button
    sharethis sharing button