مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

نسخه انگلیسی

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

video

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

sound

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

نسخه انگلیسی

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

بازدید:

1,979
مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

دانلود:

0
مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

استناد:

1

اطلاعات مقاله نشریه

عنوان

مقایسه کارایی دروس تئوری با دروس عملی بالینی در افزایش سطح آگاهی و عملکرد دانشجویان از دیدگاه دانشجویان دانشگاه علوم پزشکی اهواز

صفحات

 صفحه شروع 11 | صفحه پایان 11

کلیدواژه

ثبت نشده است

چکیده

 مقدمه: تعلیم و تربیت را می توان به اختصار بعنوان مراقبت از رشد نسل تعریف کرد این مراقبت دو هدف اساسی دارد هدف اول این است که فرد در سایه آموزشهای لازم رشد نماید و دیگر اینکه بتواند بخوبی از عهده وظایفی که جامعه به وی محول می نماید برآید. دانشجویان گروه پزشکی غالبا بصورت مستقیم با بیماران و مددجویان در ارتباط می باشند و در جهت رفع آلام و مشکلات جسمانی و گاه روحی آنان تلاش می نماید بنابراین لازم است علاوه بر مباحث نظری و تئوری بخشی از دانش را بر بالین بیمار و تحت عنوان کارورزی یا کارآموزی در بیمارستان زیر نظر اساتید بالینی بیاموزند اما کدام بخش از آموزش از نظر دانشجویان در افزایش آگاهی و عملکرد آنان موثرتر است و آیا ایشان عمق و ریشه اهمیت دروس تئوری که غالبا در ترم ها یا سالهای نخست ورود به دانشگاه می آموزند را می دانند یا خیر؟ به منظور دستیابی به پاسخ این پرسش پژوهش حاضر صورت پذیرفت.روشها: پژوهش حاضر مطالعه ای توصیفی DESCRIPTIVE است که با جمع آوری نظرات 180 دانشجوی سال آخر که کارآموزی بیمارستان را سپری می کردند انجام گردید انتخاب این دانشجویان تصادفی ساده بود و پس از انتخاب، ایشان پرسشنامه تهیه و تایید شده را تکمیل نمودند اطلاعات جمع آوری شده با نرم افزار آماری SPSS آنالیز گردید و نتایج به قرار زیر حاصل گردید.یافته ها. 61.5% پرسش شنوندگان نقش آموزش بالینی را در افزایش آگاهی بسیار زیاد و در آموزش تئوری این میزان تنها 7.5% بوده است،27% در آموزش بالینی این نقش را زیاد و 112% متوسط ذکر نمودند حال آنکه ارقام مشابه برای آموزش تئوری به ترتیب 56% و 36% بوده و حتی 3.5% نقش آن را ضعیف تلقی نموده اند. این در حالی است که انتظار ما بر این است که دروس تئوری نقش افزایش آگاهی را بر عهده دارند و دروس عملی نقش افزایش عملکرد را در پاسخ به این پرسشها که نقش آموزش بالینی در تغییر کدام مورد است؟ 70% پاسخ دهندگان نق آنرا تغییر عملکرد و 38% تغییر نگرش و 38% تغییر آگاهی ذکر نمودند این میزان ها در آموزش تئوری به ترتیب 37%،20% و 67% بوده است (پاسخ نقش دهنده گان می توانستند بیش از یک گزینه را در پاسخ به این پرسش انتخاب کنند). در پاسخ به این پرسشها کلی که نقش آموزش بالینی در افزایش کارایی آگاهی وعملکردشمابیشتراست یاتئوری 75% آموزش بالینی و 21% هر دو را انتخاب نمودند.نتیجه: 80% دانشجویان ترجیح می دهند که آموزش آنها صرفا بالینی بود و تنها 16% آموزش توام تئوری و بالینی را برگزیده بودند و علت این امر را ملموس بدون آموزش و پایدار بودن آموخته ها می دانستند همین امر استفاده از روش های آموزش چون P.B.L یا مساله گرایی را بیش از پیش مطرح می سازد.

استنادها

ارجاعات

  • ثبت نشده است.
  • استناددهی

    APA: کپی

    اسدالهی، پوران دخت، و افشاری، پوران دخت. (1381). مقایسه کارایی دروس تئوری با دروس عملی بالینی در افزایش سطح آگاهی و عملکرد دانشجویان از دیدگاه دانشجویان دانشگاه علوم پزشکی اهواز. مجله ایرانی آموزش در علوم پزشکی، 2(2 (پیاپی 8) (ویژه نامه))، 11-11. SID. https://sid.ir/paper/59041/fa

    Vancouver: کپی

    اسدالهی پوران دخت، افشاری پوران دخت. مقایسه کارایی دروس تئوری با دروس عملی بالینی در افزایش سطح آگاهی و عملکرد دانشجویان از دیدگاه دانشجویان دانشگاه علوم پزشکی اهواز. مجله ایرانی آموزش در علوم پزشکی[Internet]. 1381؛2(2 (پیاپی 8) (ویژه نامه)):11-11. Available from: https://sid.ir/paper/59041/fa

    IEEE: کپی

    پوران دخت اسدالهی، و پوران دخت افشاری، “مقایسه کارایی دروس تئوری با دروس عملی بالینی در افزایش سطح آگاهی و عملکرد دانشجویان از دیدگاه دانشجویان دانشگاه علوم پزشکی اهواز،” مجله ایرانی آموزش در علوم پزشکی، vol. 2، no. 2 (پیاپی 8) (ویژه نامه)، pp. 11–11، 1381، [Online]. Available: https://sid.ir/paper/59041/fa

    مقالات مرتبط نشریه ای

    مقالات مرتبط همایشی

  • ثبت نشده است.
  • طرح های مرتبط

  • ثبت نشده است.
  • کارگاه های پیشنهادی






    مرکز اطلاعات علمی SID
    strs
    دانشگاه امام حسین
    بنیاد ملی بازیهای رایانه ای
    کلید پژوه
    ایران سرچ
    ایران سرچ
    فایل موجود نیست.
    بازگشت به بالا
    telegram sharing button
    whatsapp sharing button
    linkedin sharing button
    twitter sharing button
    email sharing button
    email sharing button
    email sharing button
    sharethis sharing button