مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

نسخه انگلیسی

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

video

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

sound

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

نسخه انگلیسی

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

بازدید:

917
مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

دانلود:

289
مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

استناد:

1

اطلاعات مقاله نشریه

عنوان

تاثیر آموزش بر میزان رعایت اصول تشخیص نویسی در دستیاران دانشگاه علوم پزشکی کاشان

صفحات

 صفحه شروع 90 | صفحه پایان 98

چکیده

 مقدمه: بررسی ها نشان می دهد که به کارگیری مداخلات متفاوت مانند آموزش می تواند در بهبود میزان مستند سازی و کاهش پرونده های ناقص موثر واقع گردد. از آنجا که پزشکان نقش کلیدی در مستند سازی پرونده پزشکی ایفا می کنند پژوهشگران بر آن شدند که تاثیر مداخله آموزشی را بر میزان رعایت اصول تشخیص نویسی دستیاران دانشگاه علوم پزشکی کاشان مورد ارزیابی قرار دهند.روش ها: این مطالعه نیمه تجربی در سال 1389 بر روی 19 دستیار تخصصی (داخلی, جراحی و زنان و زایمان) دانشگاه علوم پزشکی کاشان انجام شد. در یک کارگاه 5 ساعته اصول تشخیص نویسی پرونده های پزشکی در حوزه بیماری های جراحی, زایمان و داخلی به دستیاران آموزش داده شد. به ازای گروه های مختلف دستیاران, 5 پرونده پزشکی در دو دوره قبل و بعد از مداخله بر اساس چک لیستی, طبق اصول ثبت اطلاعات تشخیصی در گروه های مختلف دستیاران, مورد سنجش قرار گرفت. داده ها با استفاده از آزمون t-test و ویلکاکسون تجزیه و تحلیل گردید.نتایج: بر اساس نتایج مطالعه وضعیت ثبت تشخیص های زایمان با اجرای مداخله آموزشی تغییری نداشته است همچنین وضعیت ثبت علت زمینه ای و تظاهرات بالینی توسط دستیاران تخصصی داخلی و جراحی قبل و بعد از آموزش نیز تفاوت معناداری نشان نداد (p=0.285) و (p=0.584). بنابراین وضعیت ثبت تشخیص های سه گروه دستیاران داخلی, جراحی و زنان و زایمان قبل و بعد از مداخله آموزشی تغییر قابل توجهی را نشان نمی دهد.نتیجه گیری: اجرای مکانیسم آموزشی در قالب کارگاه به تنهایی تاثیری بر ارتقای اصول تشخیص نویسی در پرونده های پزشکی توسط دستیاران ندارد. با توجه به این نتیجه این مطالعه و نتایجی که از سایر مطالعات بدست آمده است برای داشتن یک پرونده پزشکی کامل, صحیح و با کیفیت باید راه کارهای موثرتر از جمله همکاری سه مولفه اصلی مدیریت, متخصصان مدیریت اطلاعات بهداشتی درمانی و ارائه دهندگان مراقبت در نظر گرفته شود. بنابراین بر نظارت بر رعایت موازین به موازات آموزش تاکید می گردد.

استنادها

ارجاعات

  • ثبت نشده است.
  • استناددهی

    APA: کپی

    فرزندی پور، مهرداد، میدانی، زهرا، رنگرزجدی، فاطمه، گیلاسی، حمیدرضا، شکری زاده آرانی، لیلا، و مبارک قمصری، زهره. (1391). تاثیر آموزش بر میزان رعایت اصول تشخیص ‌نویسی در دستیاران دانشگاه علوم پزشکی کاشان. مجله ایرانی آموزش در علوم پزشکی، 12(1 (پیاپی 39))، 90-98. SID. https://sid.ir/paper/59096/fa

    Vancouver: کپی

    فرزندی پور مهرداد، میدانی زهرا، رنگرزجدی فاطمه، گیلاسی حمیدرضا، شکری زاده آرانی لیلا، مبارک قمصری زهره. تاثیر آموزش بر میزان رعایت اصول تشخیص ‌نویسی در دستیاران دانشگاه علوم پزشکی کاشان. مجله ایرانی آموزش در علوم پزشکی[Internet]. 1391؛12(1 (پیاپی 39)):90-98. Available from: https://sid.ir/paper/59096/fa

    IEEE: کپی

    مهرداد فرزندی پور، زهرا میدانی، فاطمه رنگرزجدی، حمیدرضا گیلاسی، لیلا شکری زاده آرانی، و زهره مبارک قمصری، “تاثیر آموزش بر میزان رعایت اصول تشخیص ‌نویسی در دستیاران دانشگاه علوم پزشکی کاشان،” مجله ایرانی آموزش در علوم پزشکی، vol. 12، no. 1 (پیاپی 39)، pp. 90–98، 1391، [Online]. Available: https://sid.ir/paper/59096/fa

    مقالات مرتبط نشریه ای

    مقالات مرتبط همایشی

  • ثبت نشده است.
  • طرح های مرتبط

  • ثبت نشده است.
  • کارگاه های پیشنهادی






    بازگشت به بالا
    telegram sharing button
    whatsapp sharing button
    linkedin sharing button
    twitter sharing button
    email sharing button
    email sharing button
    email sharing button
    sharethis sharing button