مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

نسخه انگلیسی

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

video

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

sound

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

نسخه انگلیسی

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

بازدید:

936
مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

دانلود:

192
مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

استناد:

1

اطلاعات مقاله نشریه

عنوان

عوامل تعیین کننده کارآمدی تدریس از دیدگاه مدرسین غیربالینی دانشگاه علوم پزشکی کردستان

صفحات

 صفحه شروع 46 | صفحه پایان 54

چکیده

 مقدمه: از آنجایی که نیازهای جامعه مرتبا در حال تغییر است, ایجاد تغییر در آموزش نیز لازم می نماید؛ دیدگاه اساتید, به عنوان آموزش دهندگان و معتبرترین رده های درگیر در آموزش پزشکی, از اهمیت بالایی برخوردار است. این مطالعه با هدف بررسی عوامل تعیین کننده در کارآمدی تدریس از دیدگاه اساتید غیربالینی دانشگاه علوم پزشکی کردستان در سال 1388 انجام گردید.روش ها: در این مطالعه توصیفی مقطعی, تمامی مدرسین غیربالینی دانشگاه علوم پزشکی کردستان شامل 72 نفر در سال تحصیلی 1388 مورد مطالعه قرار گرفتند. ابزار جمع آوری داده ها, پرسشنامه ای محقق ساخته و روا و پایا بود که به جمع آوری نظرات اساتید در مورد عوامل تعیین کننده در کارآمدی تدریس می پرداخت. داده ها پس از تکمیل توسط مدرسین غیربالینی, کدگذاری و با استفاده از آزمون های آمار توصیفی (فراوانی و درصد) مورد تجزیه و تحلیل قرار گرفت.نتایج: مدرسین غیربالینی, داشتن توان علمی (97.2 درصد), توانایی سخنوری (97.2 درصد), توان مهارت های ارتباطی (95.9 درصد), توان ایجاد تفکر انتقادی در دانشجو (91.6 درصد), مدرک تخصصی (88.8 درصد) و توان ایجاد حل مشکل در دانشجو (84.7 درصد) را به ترتیب مهمترین عوامل تعیین کننده کارآمدی تدریس می دانستند و 68.1 درصد آنان معتقد بودند که فعالیت پژوهشی استاد نقش زیادی در موفقیت آموزشی او دارد.نتیجه گیری: عوامل متعددی بر کارآمدی تدریس مدرسین غیربالینی تاثیر می گذارد که توجه به این عوامل در هنگام برنامه ریزی کارگاه های آموزشی و بازآموزی برای مدرسان می تواند کمک شایانی به موفقیت و موثر بودن این کارگاه ها در آموزش پزشکی کشورمان نماید. نتایج این تحقیق بر ضرورت گنجاندن واحدهای مربوط به اصول و نحوه تدریس در کوریکولوم های دوره های کارشناسی ارشد و دکتری تاکید می کند.

استنادها

ارجاعات

  • ثبت نشده است.
  • استناددهی

    APA: کپی

    وهابی، احمد، ندریان، حیدر، صیادی، مهناز، ایرانپور، عابدین، بهمن پور، کاوه، مرادزاده، رحمت اله، و کریم زاده، محمدباقر. (1391). عوامل تعیین‌ کننده کارآمدی تدریس از دیدگاه مدرسین غیربالینی دانشگاه علوم پزشکی کردستان. مجله ایرانی آموزش در علوم پزشکی، 12(1 (پیاپی 39))، 46-54. SID. https://sid.ir/paper/59099/fa

    Vancouver: کپی

    وهابی احمد، ندریان حیدر، صیادی مهناز، ایرانپور عابدین، بهمن پور کاوه، مرادزاده رحمت اله، کریم زاده محمدباقر. عوامل تعیین‌ کننده کارآمدی تدریس از دیدگاه مدرسین غیربالینی دانشگاه علوم پزشکی کردستان. مجله ایرانی آموزش در علوم پزشکی[Internet]. 1391؛12(1 (پیاپی 39)):46-54. Available from: https://sid.ir/paper/59099/fa

    IEEE: کپی

    احمد وهابی، حیدر ندریان، مهناز صیادی، عابدین ایرانپور، کاوه بهمن پور، رحمت اله مرادزاده، و محمدباقر کریم زاده، “عوامل تعیین‌ کننده کارآمدی تدریس از دیدگاه مدرسین غیربالینی دانشگاه علوم پزشکی کردستان،” مجله ایرانی آموزش در علوم پزشکی، vol. 12، no. 1 (پیاپی 39)، pp. 46–54، 1391، [Online]. Available: https://sid.ir/paper/59099/fa

    مقالات مرتبط نشریه ای

    مقالات مرتبط همایشی

  • ثبت نشده است.
  • طرح های مرتبط

  • ثبت نشده است.
  • کارگاه های پیشنهادی






    بازگشت به بالا
    telegram sharing button
    whatsapp sharing button
    linkedin sharing button
    twitter sharing button
    email sharing button
    email sharing button
    email sharing button
    sharethis sharing button