مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

نسخه انگلیسی

Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

video

Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

sound

Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

نسخه انگلیسی

Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

بازدید:

1,468
Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

دانلود:

522
Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

استناد:

1

اطلاعات مقاله نشریه

عنوان

رضایت مندی بیماران مراجعه کننده به درمانگاه قدس شهر تهران از شیوه ارتباط پزشک با آنها، و عوامل مرتبط با آن

صفحات

 صفحه شروع 77 | صفحه پایان 89

چکیده

 مقدمه: چگونگی ارتباط و تعامل پزشک با بیمار می تواند نقش موثری در رضایت مندی بیمار, نتایج درمان, هزینه های پزشکی, کیفیت خدمات بالینی پزشکان و حتی شکایت از پزشکان داشته باشد. این مطالعه با هدف بررسی رضایت مندی مراجعه کنندگان به درمانگاه قدس تهران از نحوه ارتباط پزشکان با بیماران در سال 1389 صورت گرفته است.روش ها: در این مطالعه توصیفی مقطعی, در مجموع 392 نفر مورد پرسشگری قرار گرفته و وارد مطالعه شدند. رضایت مندی بیماران مراجعه کننده به پزشکان عمومی درمانگاه قدس تامین اجتماعی شهر تهران در سال 1389 از نظر ابعاد مختلف مانند نحوه برخورد پزشک, نحوه مصاحبه و معاینه, نحوه ارتباط و آموزش بیماران, نحوه پیگیری و نیز پاسخ دهی به سوالات و دادن اطلاعات با استفاده از پرسشنامه رضایت بیمار (Patient Satisfaction Questionnaire) ارزیابی شد و تاثیر متغیرهایی چون جنس, تاهل, شغل و وضعیت تحصیلی بر میزان نمره رضایت مندی بررسی گردید. داده ها با آزمون های آماری t,ANOVA  و ضریب همبستگی پیرسون تجزیه و تحلیل شد.نتایج: بیشترین نمره رضایت بیماران به ترتیب از نحوه آموزش با میانگین نمره 55.84±24.11 (از حداکثر 100) و پاسخ دهی به سوالات با میانگین 49.20±6.58 و کمترین نمره رضایت مندی مربوط به نحوه معاینه پزشک با میانگین 31.25±22.76 بود. همچنین میانگین نمره رضایت در افراد با سطح تحصیلات بالاتر (p=0.002) و دارای شغل کارمندی نسبت به افراد با مشاغل آزاد (p=0.006) بالاتر بود.نتیجه گیری: به نظر می رسد که لازم است پزشکان در برابر بیماران با سطوح تحصیلی پایین تر و موقعیت های اجتماعی مختلف با صرف زمان بیشتر و به کارگیری مهارت های ارتباطی مناسب, موجب جلب رضایت بیشتر آنان گردند. آموزش و تاکید بر تقویت این مهارت ها نقش موثری در ارتقای کیفیت خدمات سلامتی خواهد داشت.

استنادها

ارجاعات

  • ثبت نشده است.
  • استناددهی

    APA: کپی

    نارنجی ها، مهسا، حقیقت، شهپر، بهادر، حمیداله، شجری، ژیلا، و حاجی ملاحسینی، فاطمه. (1391). رضایت ‌مندی بیماران مراجعه ‌کننده به درمانگاه قدس شهر تهران از شیوه ارتباط پزشک با آنها, و عوامل مرتبط با آن. مجله ایرانی آموزش در علوم پزشکی، 12(1 (پیاپی 39))، 77-89. SID. https://sid.ir/paper/59102/fa

    Vancouver: کپی

    نارنجی ها مهسا، حقیقت شهپر، بهادر حمیداله، شجری ژیلا، حاجی ملاحسینی فاطمه. رضایت ‌مندی بیماران مراجعه ‌کننده به درمانگاه قدس شهر تهران از شیوه ارتباط پزشک با آنها, و عوامل مرتبط با آن. مجله ایرانی آموزش در علوم پزشکی[Internet]. 1391؛12(1 (پیاپی 39)):77-89. Available from: https://sid.ir/paper/59102/fa

    IEEE: کپی

    مهسا نارنجی ها، شهپر حقیقت، حمیداله بهادر، ژیلا شجری، و فاطمه حاجی ملاحسینی، “رضایت ‌مندی بیماران مراجعه ‌کننده به درمانگاه قدس شهر تهران از شیوه ارتباط پزشک با آنها, و عوامل مرتبط با آن،” مجله ایرانی آموزش در علوم پزشکی، vol. 12، no. 1 (پیاپی 39)، pp. 77–89، 1391، [Online]. Available: https://sid.ir/paper/59102/fa

    مقالات مرتبط نشریه ای

    مقالات مرتبط همایشی

  • ثبت نشده است.
  • طرح های مرتبط

  • ثبت نشده است.
  • کارگاه های پیشنهادی






    بازگشت به بالا