مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

نسخه انگلیسی

Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

video

Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

sound

Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

نسخه انگلیسی

Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

بازدید:

1,193
Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

دانلود:

509
Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

استناد:

2

اطلاعات مقاله نشریه

عنوان

تعیین و ارزش گذاری معیارهای ورود اعضای دفتر استعدادهای درخشان در دانشگاه علوم پزشکی اصفهان با استفاده از روش تحلیل سلسله مراتبی

صفحات

 صفحه شروع 101 | صفحه پایان 108

چکیده

 مقدمه: استفاده از نمره کنکور یا معدل, خصوصیات یک فرد را به عنوان استعداد درخشان مشخص نمی کند. مطالعات معدودی در مورد آنالیز مقایسه ای عوامل انتخاب دانشجویان پزشکی انجام گرفته است. این مطالعه با هدف تعیین و ارزش گذاری معیارهای ورود اعضا دفتر استعدادهای درخشان انجام شد. روش ها: برای ارزش گذاری معیارهای ورود اعضای دفتر استعدادهای درخشان, گروهی متشکل از 5 پزشک با سابقه فعالیت در آموزش پزشکی تشکیل شد. مدل رنزولی (Renzulli) به عنوان بهترین مدل توصیفی انتخاب و با استفاده از روش بارش افکار مصادیق یک فرد با استعداد استخراج گردید. طبق روش تحلیل سلسله مراتبی, پرسشنامه هایی طراحی و برای 21 نفر از افراد صاحب نظر فرستاده شد. با استفاده از نرم افزار Excel و وارد کردن فرمول های مربوط به روش تحلیل سلسله مراتبی, ارزش نهایی هر یک از معیارها و مصادیق تعیین گردید. سپس برای به دست آوردن ارزش زیرمعیارها, جزییات هر یک از معیارها استخراج شد و در نهایت, نمره نهایی هر زیرمعیار, از حاصل ضرب نمره به دست آمده از تحلیل سلسله مراتبی ثانویه در تحلیل اولیه محاسبه گردید. نتایج: حیطه خلاقیت بیشترین نمره (38 درصد) را کسب کرد, مسوولیت پذیری و ممتازبودن هر کدام با کسب 31 درصد از وزن نهایی در رده بعدی قرار گرفتند. بیشترین نمره مربوط به ثبت یا تولید اختراع (127) و پس از آن همکاری در تولید کتاب و مقاله (104) و رتبه در المپیاد (92) قرار داشت. وضعیت تحصیلی که تنها معیار ورود بود, در رده چهارم و پس از ثبت نوآوری, همکاری در نشر کتاب و رتبه در المپیاد قرار گرفت. نتیجه گیری: حیطه های مربوط به خلاقیت, مسوولیت پذیری و ممتاز بودن معیارهای اصلی استعداد درخشان بوده و تفاوت قابل ملاحظه ای از لحاظ دریافت نمره نداشتند. به نظر می رسد این سه حیطه باید به صورت متعادل در یک نفر گرد آید. در سیستم ارزش- گذاری این مطالعه وشعیت تحصیلی نقش کمتری داشت.

استنادها

ارجاعات

  • ثبت نشده است.
  • استناددهی

    APA: کپی

    فاتحی، فرزاد، حدادگر، آرش، چنگیز، طاهره، شاه کرمی، سیدمحمدامیر، کیانی مهر، گیلدا، حق جوی جوانمرد، شقایق، و منجمی، علیرضا. (1386). تعیین و ارزش گذاری معیارهای ورود اعضای دفتر استعدادهای درخشان در دانشگاه علوم پزشکی اصفهان با استفاده از روش تحلیل سلسله مراتبی. مجله ایرانی آموزش در علوم پزشکی، 7(1 (پیاپی 17))، 101-108. SID. https://sid.ir/paper/59250/fa

    Vancouver: کپی

    فاتحی فرزاد، حدادگر آرش، چنگیز طاهره، شاه کرمی سیدمحمدامیر، کیانی مهر گیلدا، حق جوی جوانمرد شقایق، منجمی علیرضا. تعیین و ارزش گذاری معیارهای ورود اعضای دفتر استعدادهای درخشان در دانشگاه علوم پزشکی اصفهان با استفاده از روش تحلیل سلسله مراتبی. مجله ایرانی آموزش در علوم پزشکی[Internet]. 1386؛7(1 (پیاپی 17)):101-108. Available from: https://sid.ir/paper/59250/fa

    IEEE: کپی

    فرزاد فاتحی، آرش حدادگر، طاهره چنگیز، سیدمحمدامیر شاه کرمی، گیلدا کیانی مهر، شقایق حق جوی جوانمرد، و علیرضا منجمی، “تعیین و ارزش گذاری معیارهای ورود اعضای دفتر استعدادهای درخشان در دانشگاه علوم پزشکی اصفهان با استفاده از روش تحلیل سلسله مراتبی،” مجله ایرانی آموزش در علوم پزشکی، vol. 7، no. 1 (پیاپی 17)، pp. 101–108، 1386، [Online]. Available: https://sid.ir/paper/59250/fa

    مقالات مرتبط نشریه ای

    مقالات مرتبط همایشی

  • ثبت نشده است.
  • طرح های مرتبط

  • ثبت نشده است.
  • کارگاه های پیشنهادی






    بازگشت به بالا